Lubimy radio
Radio jest jedynym medium, które może nam towarzyszyć w zasadzie wszędzie i przy każdej okazji. Jest z nami w samochodzie, w domu i w pracy, a także w trakcie spaceru, podczas uprawiania sportu, w sklepie, u fryzjera, w podróży i wielu innych sytuacjach. Każdego dnia radia słucha średnio 19,5 mln* Polaków, a w ciągu tygodnia - blisko 26 mln (w populacji 15-75 lat, liczącej 29,9 mln). Lubimy słuchać radia i spędzamy z nim codziennie średnio 4 godz. i 14 min. Nie dzieje się tak przez przypadek, ponieważ radio, oprócz powszechnej dostępności, ma również tę zaletę, że dobrze współgra z naszym rytmem dnia i czynnościami, które w ciągu dnia wykonujemy.

Po okresie pandemii i lockdownu słuchalność radia w Polsce osiągnęła poziom 65 proc. zasięgu dziennego i 86 proc. zasięgu tygodniowego. Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o miejsce słuchania radia, stał się trzy lata temu samochód i utrzymuje tę pozycję do dziś. W 2022 roku średnio każdego dnia 11 mln 600 tys. Polaków, czyli niemal 40 proc. badanych, włączało radio w aucie i słuchało go przeciętnie przez 1 godz. 50 min. W domu radio towarzyszyło 9,5 mln osób, którzy słuchali go średnio przez ok. 3,5 godziny dziennie. W pracy radia słuchało 3 mln 800 tys. Polaków, ale robiło to najdłużej - średnio ok. 6 godzin i 27 minut dziennie. Coraz więcej osób wykorzystuje internet do odbioru tradycyjnych stacji radiowych. W 2022 roku robiło tak już ponad 2 mln 100 tys. słuchaczy dziennie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Radia słuchamy przez cały dzień naszej aktywności - od rana do późnego popołudnia. Najwięcej osób słucha radia między godziną 8.00 a 14.30 - radio gromadzi co najmniej 20 proc. Polaków w każdym kwadransie w tym przedziale czasowym, a w godzinach między 7.30 a 8.00 oraz 14.30 a 16.00 - co najmniej 18 proc. średnio w kwadransie.
Z badań wynika, że Polacy są wiernymi słuchaczami swoich stacji. Radio Track pokazuje, że niemal 57 proc. osób słucha w ciągu dnia tylko jednego radia, ponad 27 proc. - dwóch, a ok. 10,5 - trzech stacji.
Przytaczane dane dotyczą radia koncesyjnego, czyli takiego które nadaje w technologii rozsiewczo-naziemnej (FM i DAB+) na podstawie koncesji wydawanych przez KRRiT. Badanie Radio Track obejmuje łącznie 309 rozgłośni, zarówno komercyjnych jak i publicznych, w tym wszystkie stacje nadające w FM oraz największe stacje nadające tylko w DAB+. Słuchalność badana jest codziennie, a wyniki badań publikowane są co miesiąc.
Według danych Radio Track najbardziej „uradiowionym” miastem w Polsce jest Warszawa, której mieszkańcy deklarują słuchanie aż 27 stacji. Na drugim miejscu znajduje się Wrocław i Aglomeracja Śląska (24), na trzecim Kraków (23). Miejsce tuż za podium zajmują Poznań (22) i Łódź (22).
Za trzy lata radio w Polsce będzie obchodzić swoje 100 urodziny - pierwsza stacja radiowa zaczęła nadawać w Warszawie w kwietniu 1926 roku. Radio miało sto lat na rozwój i ciągłe zmiany, tak więc dziś skutecznie konkuruje z tzw. nowymi mediami, pozostając najpopularniejszym źródłem muzyki oraz wszelkich treści audio.
Z międzynarodowych badań wynika, że radio cieszy się największym zaufaniem spośród wszystkich mediów tradycyjnych i internetowych. Dane opublikowane w raporcie „Trust in Media” European Broadcasting Union (EBU) pokazują, że aż 52 proc. Polaków ufa właśnie radiu.
*Źródło wszystkich danych w tekście: Radio Track, Total Radio, styczeń - grudzień 2022

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


