Młodzi chcą, by niepodległość kojarzyła się z radością, a nie cierpieniem
Młodzi Polacy kojarzą datę odzyskania niepodległości z marszami i pochodami, ale również smutkiem i zamieszkami. Chcą jednak, by 11 listopada był radosnym świętem ponad podziałami - wynika z badania agencji public relations Publicon.
Czy niepodległość była i jest nam potrzebna? Zdaniem ankietowanych, w niepodległości najważniejsza jest wolność, niezależność, polska kultura i odrębność narodowa. Badani wspominali również o możliwości rozwoju, którą daje niepodległość oraz o poczuciu bezpieczeństwa. Tylko jedna osoba połączyła niepodległość z demokracją.
Polska to dom, niepodległość to marsze
Jaki zestaw skojarzeń z datą 11 listopada mają młode osoby? Najpopularniejsze hasła to marsze, pochody oraz „święto narodowe”, które występują obok flagi, Józefa Piłsudskiego, smutku, chuliganów/kiboli, wolności, zamieszek i pompatyczności. Zdaniem respondentów święto niepodległości powinno kojarzyć się raczej z radością oraz brakiem podziałów.
Z Polską ankietowanym kojarzą się takie hasła jak dom, ojczyzna, rodzina. Część badanych wskazało na pojęcia nacechowane negatywnie - zawiść czy kompleksy. Jednostkowo padały określenia pole bitwy, martyrologia, obrońca Europy czy słowiańskość. Tylko dwóm osobom Polska kojarzy się z bezpieczeństwem.
Patriotyzm - miłość do ojczyzny, ale i walka i tworzenie podziałów
Ankietowani byli także pytani o swoją definicję patriotyzmu. W odpowiedziach wskazywali przede wszystkim na miłość do ojczyzny, ale także szacunek (również do obcych kultur) i dbanie o dobro wspólne. Tylko dla jednej osoby patriotyzm to wprost gotowość do obrony ojczyzny.
- Młodzi nie chcą rozmawiać o wartościach patriotycznych zdefiniowanych przez klasę polityczną. Pojęcia patriotyzmu są nasycone mrocznym, bardzo posępnym znaczeniem. Cierpieniem i znojem. Walką, ksenofobią. Co najgorsze - zawłaszczane i przetwarzane są przez środowiska kibicowskie i nacjonalistyczne, które odrzucają otwartą i kospomopolityczną społeczność wielkomiejską. Oni boją się przemocy, w tym tej werbalnej - komentuje Szymon Sikorski, CEO agencji Publicon.
70 proc. badanych twierdzi, że patriotyzm w Polsce nie jest taki jaki powinien być, 18 proc. nie ma zdania na ten temat. Jedynie 12 proc. jest zadowolonych z obrazu polskiego patriotyzmu.
- Badanym patriotyzm kojarzy się z ksenofobią i rasizmem, tworzeniem podziałów i powierzchownością. 17 proc. ankietowanych wskazuje problem przesłonięcia prawdziwego patriotyzmu przez tzw. patriotyzm chuligański/kibicowski. Do refleksji skłaniają odpowiedzi “moglibyśmy być dla siebie milsi” i te wskazujące na zbyt martyrologiczną narrację polskich patriotów. Niecałe 0,5 proc. badanych określiło patriotyzm w Polsce jako “mocny” - czytamy w raporcie.
Zapytani o symbole odzyskania przez Polskę niepodległości, ankietowani wskazują najczęściej na Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego. W zestawieniu pojawiły się także takie postaci, które nie żyły w roku 1918, jak Adam Mickiewicz, Lech Wałęsa, Żołnierze Wyklęci, Jan Paweł II czy też Tadeusz Mazowiecki.
- Często mówi się, że młodzi to pokolenie narcystyczne i aroganckie, nie wykształcone i mające symbole narodowe “w poważaniu”. Zamiast używać tego typu uproszczeń, warto zadać sobie pytanie: dlaczego tak jest? Bo może właśnie dlatego, że narracja nie pasuje do dzisiejszych czasów i oczekiwań? Łatwiej utyskiwać, niż próbować zainteresować i zaangażować. A wystarczy przecież do takiej dyskusji ich zaprosić. Nie wybiórczo - szerzej. Obchodzimy w tym roku stulecie niepodległości. Warto porozmawiać tym, jakim językiem powinniśmy definiować niepodległość i patriotyzm w publicznym dyskursie. Temat jest ważny dla nas wszystkich, jednak narracja polityczna omija młodych, przez co brakuje bardzo ważnego głosu w dyskusji - konkluduje Szymon Sikorski.
Polska w jednym memie
Agencja Publicon zapytała o stosunek młodych Polaków do memów i żartów na temat Polski i Polaków w internecie. 16 proc. odpowiedzi wskazuje, że kreują one krzywdzący obraz naszego kraju i narodu. 4 ankietowanych określiło ten rodzaj humoru jako żenujący. Część respondentów oceniała natomiast, że autoironiczne memy i żarty są pozytywne i prawdziwe oraz pokazują nasz zdrowy dystans do siebie.
Z jakich polskich marek są dumni młodzi Polacy? W badaniu brak wyraźnego wskazania konkretnej firmy. Ankietowani są dumni z marek kosmetycznych, branży IT oraz przemysłowej. - Najważniejszym wyznacznikiem dumy z ulubionej marki jest jej światowy sukces - twierdzą autorzy opracowania.
- Co ciekawe uczestnicy badania darzą estymą przede wszystkim te marki, które w ich przekonaniu osiągają sukces światowy - promują czy budują silny wizerunek na świecie, konkurują na rynkach międzynarodowych. Abstrahuję w tym miejscu od kategorii „jakość”, która nie jest istotnym wyróżnikiem wizerunkowym, aczkolwiek może ona stanowić wyraz kolokwialnej intuicji: „Dobre, bo polskie”. Marki hermetyczne, nastawione do wewnątrz, czy komunikujące specyficznie/wyłącznie do/dla Polaków nie cieszą się aż tak dużym zainteresowaniem wśród badanej grupy. Natomiast należy podkreślić, że odpowiedzi na pytanie o marki stanowią kategorię dość rozmytą. Brak wyraźnego lidera, mnogość różnych wskazań i mała ilość konkretnych przykładów mogą świadczyć o tym, że w świadomości młodych wciąż brakuje silnych, spójnych i otwarcie komunikujących swoje pochodzenie polskich brandów - ocenia Michał Ulidis, creative director - partner z agencji Publicon.
Badanie miało charakter pilotażowy, eksploracyjny, dominowały pytania otwarte. Respondentami byli studenci i absolwenci uczelni (publicznych i niepublicznych), studiujący na kierunkach o profilu humanistyczno-społecznym. Na pytania odpowiedziało 75 osób, w tym 93,3 proc. między 18. a 30. rokiem życia. 62,7 proc. respondentów to osoby z wyższym wykształceniem. 75 proc. badanych pochodzi z miast pow. 100 tys. mieszkańców.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Młodzi chcą, by niepodległość kojarzyła się z radością, a nie cierpieniem
polaczony tutaj ... >>>>>>>> www.Jobnet70.tk