Na Boże Narodzenie, sylwestra i ferie wydamy w tym roku prawie 30 mld zł
Polacy wydadzą w tym roku na Święta Bożego Narodzenia, sylwestra i ferie zimowe łącznie 29,9 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 7 proc. w porównaniu z zimą 2013/2014 - wynika z badania KPMG.

Polacy wydadzą na Święta Bożego Narodzenia 15,3 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. w stosunku do 2013 r. Wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego zwiększą się o ok. 50 zł i wyniosą 1031 zł.

Najważniejszą kategorię wydatków będą stanowić tradycyjnie prezenty. Na podarunki dla najbliższych Polacy planują przeznaczyć blisko 6,5 mld zł, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu.


Większą kwotę niż w zeszłym roku Polacy przeznaczą także na sylwestra - w sumie wyniesie ona 10 mld zł (wzrost o 4 proc.), a przeciętne gospodarstwo domowe wyda 692 zł (rok temu - 655 zł). Najważniejszą pozycją w sylwestrowym budżecie będzie żywność oraz napoje bezalkoholowe. Konsumenci przeznaczą na nie 4,2 mld zł, czyli o 1 proc. więcej niż w 2013 r. Spadną natomiast łączne wydatki na alkohol - o 2 proc., do poziomu 860 mln zł. Nieco więcej, bo blisko 873 mld zł, pochłoną wydatki związane z wyjściem na bal lub zorganizowaną imprezę (wzrost o 9 proc.). Na zakup fajerwerków Polacy przeznaczą w sumie 520 mln zł, co oznacza wzrost o 18 proc.


W momencie przeprowadzenia badania (pierwszy tydzień grudnia) 88 proc. respondentów miało już sprecyzowane plany sylwestrowe. Tak samo jak rok temu blisko 60 proc. dorosłych Polaków powita Nowy Rok w domu, w gronie najbliższych, a na prywatną imprezę wybiera się 12 proc. (w 2013 r. - 13 proc.). Wyjście na bal lub imprezę zorganizowaną (np. w hotelu) planuje 6 proc. pytanych, co oznacza spadek o 1 pkt. proc. Jedynie 3 proc. planuje wycieczkę (w kraju lub za granicą), podczas gdy w 2013 r. taki zamiar miało 5 proc. osób. Nie zmienił się odsetek respondentów, którzy chcą powitać Nowy Rok na imprezie plenerowej (1 proc.). Tylko 2 proc. nie zamierza świętować sylwestra w żaden sposób (tyle samo co w 2013 r.).

W sezonie 2014/2015 Polacy wydadzą na wyjazdy zimowe (inne niż świąteczne czy sylwestrowe) łącznie 4,6 mld zł - o 15 proc. więcej niż podczas ostatniej zimy. Odsetek osób planujących wyjazd wzrósł o 2 pkt. proc., do 16 proc. Wśród rodziców 12 proc. chce wysłać swoje dzieci na zimowe kolonie (rok temu - 13 proc.). W grupie Polaków planujących wyjazd podczas ferii 38 proc. wybiera się za granicę, podczas gdy w sezonie zimowym 2013/2014 29 proc. miało taki zamiar. Najczęściej wymienianymi kierunkami zimowych wyjazdów zagranicznych są Włochy, Niemcy, Austria i Słowacja.
56 proc. osób wybierających się na wyjazd planuje uprawiać sporty zimowe. Nieco ponad 10% podczas wyjazdu będzie uprawiać inne sporty. Chociaż wyjazdy zimowe to dla większości Polaków przede wszystkim czas na aktywny wypoczynek, blisko 39% osób szuka podczas nich relaksu w SPA.
Blisko 40 proc. wypadów zimowych będzie trwało ponad tydzień. 36 proc. potrwa dokładnie tydzień, a jedna czwarta - mniej niż 7 dni. W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem dwukrotnie wzrósł udział wyjazdów trwających dokładnie dwa tygodnie (14 proc., rok temu - 8 proc.).
Najczęściej na wyjazdy zimowe decydują się osoby zamożne i młode. Prawie połowa osób z gospodarstw domowych o dochodzie netto powyżej 7500 zł planuje wyjazd tej zimy, podczas gdy w grupie o najniższych dochodach jest to tylko 5 proc. Wyjeżdżający stanowią 28 proc. w grupie wiekowej 18-24 lat.




Spośród pracujących Polaków 40 proc. planuje wziąć urlop w okresie świąteczno-noworocznym - nieco mniej niż rok temu (46 proc.). W sumie urlop planuje 6,4 mln osób. Wśród nich 46 proc. chce wziąć wolne w Wigilię. Najczęściej planowany jest urlop w okresie między Wigilią a Sylwestrem (78 proc.), natomiast na samego sylwestra wolne weźmie 40 proc. osób. Niemal ten sam odsetek osób planuje urlop w okresie między sylwestrem a Świętem Trzech Króli.

Badanie zostało przeprowadzone przez KPMG w pierwszym tygodniu grudnia 2014 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) na reprezentatywnej próbie 1016 dorosłych Polaków. Na pytania odpowiadały osoby pełnoletnie mające wpływ na budżet domowy. W oszacowaniach dla całości populacji posługiwano się danymi Głównego Urzędu Statystycznego.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Na Boże Narodzenie, sylwestra i ferie wydamy w tym roku prawie 30 mld zł