Grudniowy szczyt sprzedaży. Czy nadal są tłumy w salonach Canal+ i Polsat Box?
Przed świętami Bożego Narodzenia dostawcy płatnej telewizji pozyskują najwięcej nowych klientów. Choć Polacy wolniej niż Amerykanie przekonują się do streamingu, to w salonach dostawców płatnej telewizji tłumów w tym roku nie było. - Kilkanaście lat temu było 5 razy więcej umów niż teraz. Nawet 5 lat było 2 razy więcej - mówi Wirtualnemedia.pl dystrybutor Canal+ we Wrocławiu.
Niskie temperatury i długa noc powodują, że więcej czasu spędzamy przed telewizorem. Nic dziwnego, że właśnie w grudniu Polacy decydują się na podpisanie umowy z dostawcą płatnej telewizji. - Tak jak w poprzednich latach widzimy zwiększone zainteresowanie naszą usługą telewizyjną w ostatnich tygodniach roku. Sprzedaż tej usługi jest w tym okresie wyższa o 40-50 proc. niż w innych miesiącach roku - mówi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Tajak-Pietrowska z biura prasowego Play.
W Stanach Zjednoczonych miliony abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych porzuciło te usługi na rzecz serwisów streamingowych, takich jak Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, Peacock czy Max. Wolą luźne subskrypcje, które można w dowolnym miesiącu przerwać niż dwuletnie umowy. W USA ceny najtańszych pakietów tradycyjnych dostawców płatnej telewizji zaczynają się przeważnie od 75 dolarów miesięcznie. W Polsce takie usługi są znacznie tańsze, dlatego też nie ma exodusu klientów przenoszących się do platform SVoD, niezadowolonych z dużej liczby reklam i powtórek w płatnych kanałach.
Klienci głównie przedłużają umowy
Odwiedziliśmy kilka salonów Canal+ i Polsat Box w Warszawie i w jej okolicach. Kilkanaście lat temu trzeba było czekać kilkanaście minut w kolejce na obsługę. Obecnie najczęściej można porozmawiać ze sprzedawcą od razu, bo zarówno w weekend, jak i dni powszednie zbyt wielu interesantów nie ma. Nie oznacza to, że nikt nie podpisuje umów z platformami cyfrowymi. Co godzinę do salonów Polsat Box czy Canal+ ktoś zagląda. Częściej są to jednak przedłużenia umowy niż nowe umowy. W przypadku Polsat Box (dawny Cyfrowy Polsat) wielu klientów odwiedza placówki, aby przedłużyć umowę na telefon komórkowy w sieci Plus.
- Rynek płatnej telewizji w Polsce jest nasycony, dlatego od wielu lat większą rolę odgrywa utrzymanie obecnego klienta niż pozyskanie nowego. W Grupie Polsat Plus realizujemy te działania poprzez strategię multiplay, czyli oferowanie kompleksowej oferty usług telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Z usług łączonych korzysta 2,5 miliona naszych abonentów, czyli 43 proc. wszystkich naszych klientów. A o jakości naszych usług, zaufaniu klientów do naszej firmy oraz ich wysokiej lojalności najlepiej świadczy niski churn, czyli wskaźnik odejść klientów, który wynosi 7,2 proc. - mówi Wirtualnemedia.pl Olga Zomer, rzecznik prasowy Cyfrowego Polsatu.
Pracownicy salonów Polsat Box twierdzą, że obecnie najlepiej sprzedaje się pakiet Stream+, który obejmuje dostęp do serwisów streamingowych Max i Disney+. Osoby, które nie mieszkają w miejscu, gdzie jest szybki i nielimitowany internet nadal wykupują tradycyjną telewizję satelitarną. W przypadku Canal+ „hitem” jest oferta sportowa, obejmująca PKO BP Ekstraklasę, Ligę Mistrzów i gale KSW.
- Telewizja satelitarna jako technologia jest dojrzała, ale cały czas jest w Polsce popularna i przy naszej demografii dla wielu osób, w szczególności z obszarów mniej zurbanizowanych, jest i jeszcze przez długi czas będzie głównym źródłem telewizji. Natomiast rozumiemy zmiany, które następują i rozwijamy się zgodnie z oczekiwaniami klientów. Baza naszych usług płatnej telewizji utrzymuje się na wysokim poziomie 4,7 mln, natomiast zmienia się sposób ich odbioru, który przesuwa się w stronę Internetu – dodaje Zomer.
„Technologia satelitarna to dla nas historia”
Platforma cyfrowa Orange Polska w III kwartale br. zwiększyła bazę abonentów telewizyjnych o 10 tys. do 969 tys. Miesiące letnie były kolejnymi, w których spadała liczba klientów korzystających z telewizji satelitarnej. Na koniec czerwca wynosiła 48 tys., a trzy miesiące później już tylko 45 tys. Kiedyś większość klientów Orange korzystało z oferty telewizyjnej drogą satelitarną.
- Długoterminowe porównania są trudne, ze względu na szybkie tempo rozwoju oferty rynkowej. Jesteśmy dziś w zupełnie innym miejscu z naszą ofertą telewizyjną niż kilka lat temu. Technologia satelitarna to dla nas historia, rozpędzają się oferty OTT, zmieniła się też konstrukcja naszych planów taryfowych i podstawowej oferty dostępu światłowodowego, który jest bazą dla sprzedaży telewizji – komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mikołaj Pietrzyk, dyrektor marketingu rynku konsumenckiego Orange Polska.
Orange jest w lepszej sytuacji, bo oferuje internet światłowodowy. Bez niego nie ma nielimitowanego streamingu. - Jeśli chodzi o poziom sprzedaży to utrzymuje się na stabilnym poziomie w relacji do poprzedniego roku z lekkim sezonowym spadkiem w listopadzie. Na odniesienie się do grudnia jeszcze jest za wcześnie. Subskrypcje w streamingu rosną, ale bez związku z poziomem ruchu w salonach - to jest trend o charakterze globalnym. Oferty satelitarnej nie sprzedajemy od kilku lat i nie widzimy dużego potencjału rozwojowego w tej technologii - dodaje Pietrzyk.
W podobnej sytuacji ze względu na usługi szybkiego internetu i telefonii komórkowej jest Play. - Nie obserwujemy mniejszej frekwencji w salonach. Okres świąteczny, tak jak w poprzednich latach, jest dla pracowników naszych sklepów bardzo wymagający i pracowity. Jednocześnie widzimy rosnące zainteresowanie naszymi ofertami, w których dostęp do serwisów streamingowych oferujemy w cenie abonamentu - wyjaśnia Tajak-Pietrowska.
Canal+ dociera do kibiców
Kilkanaście lat temu nowi klienci Canal+ mogli przy okazji podpisania umowy z platformą cyfrową otrzymać telewizor gratis. Teraz w firmie tak spektakularnych promocji nie ma. Przejęcie praw do Ligi Mistrzów, Premier League i gal KSW wpływa jednak pozytywnie na sprzedaż. – W grudniu panuje szał zakupowy. Nie tylko w branży płatnej telewizji. Umów podpisujemy od kilku do kilkunastu dziennie. O ile w listopadzie rządziły filmy, to w grudniu zdecydowanie rządzi sport. Przychodzą do nas klienci Polsat Box, którzy pytają o brak Ligi Mistrzów na tamtej platformie. Po informacji o przejęciu przez Canal+ praw do Premier League sprzedaż wzrosła. Klientów sportowych jest o wiele więcej niż filmowych. Coraz więcej ludzi ogląda treści w streamingu, dlatego nie są to takie dobre wyniki jak kiedyś. Kilkanaście lat temu było 5 razy więcej umów niż teraz. Nawet 5 lat było 2 razy więcej – mówi Wirtualnemdia.pl pracownik salonu Canal+ we Wrocławiu.
Jego zdaniem wielu klientów co jakiś czas zmienia dostawców płatnej telewizji. Najbardziej atrakcyjne promocje dotyczą głównych nowych abonentów. Najsłabszym sprzedażowo miesiącem jest luty. Wtedy kończy się świąteczne szaleństwo zakupowe i galerie świecą pustkami. W branży oprócz grudnia i lutego nie ma reguł. Każdy miesiąc może przynieść dobre wyniki. Po zmianach w Telewizji Polskiej dobrze sprzedawały się na przykład pakiety Canal+ z TV Republika. Mimo ładnej pogody, lato też potrafi być dobrym sprzedażowo okresem. Potencjalni klienci mają wtedy więcej czasu na oglądanie telewizji. Najlepsi dystrybutorzy mogą liczyć na zagraniczne wycieczki w nagrodzie za wyniki.
Wpływ na sprzedaż mają też wyniki lokalnych drużyn. - Motor Lublin wrócił do Ekstraklasy po 32 latach. W lutym wróci Ekstraklasa. Są ludzie, którzy nie mogą być na każdym meczu czy wyjeździe. Wtedy przychodzą do nas. Bary i kluby też mają telewizję od nas z możliwością publicznego odtwarzania. Z żużlem jest taki problem że jest więcej chętnych niż miejsc na stadionie. Wtedy ludzie biorą umowę do domu albo chodzą w miejsca gdzie można mecz obejrzeć. Dlatego jesteśmy popularni wśród kibiców. Jakiś czas temu zorganizowaliśmy turniej Turbokozaka. Do wygrania były piłki z autografami piłkarzy. Mieliśmy wiele takich akcji w różnych miejscach - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr z salonu Canal+ w Lublinie.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Grudniowy szczyt sprzedaży. Czy nadal są tłumy w salonach Canal+ i Polsat Box?