Pandemia i ochrona klimatu przyspieszą trend na podarunki z "drugiej ręki"
Pandemia i zarwane przez nią łańcuchy dostaw oraz potrzeba ochrony klimatu mogą przyspieszyć trend na cyrkularne prezenty, czyli podarunki z tzw. drugiej ręki - powiedziała Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania UŁ.
Według Agaty Rudnickiej z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego coroczne przygotowania do Bożego Narodzenia nieodłącznie wiążą się z zakupami prezentów. "Prawie połowa Polaków skorzysta z zakupów online oraz będzie szukała świątecznych inspiracji w Internecie, jak pokazują najnowsze wyniki badań. O ile sam rodzaj prezentów, którymi chcemy obdarowywać najbliższych nie zmienił się, to obecne wyzwania, związane zarówno z trwającą pandemią COVID-19, oraz coraz mocniej przebijającą się do świadomości społecznej skalą problemów środowiskowych, każą zastanowić się nad tym, na ile jesteśmy gotowi na zmianę świątecznych zwyczajów zakupowych" - wskazała.
Jej zdaniem pandemia COVID-19 mocno odbiła się na łańcuchach dostaw. "Wyzwania związane funkcjonowaniem łańcuchów wywołały debatę o ryzyku, jakie niesie globalność procesów logistycznych. Przerwanie ciągłości spowodowane pandemią uzmysłowiło wielu menedżerom konieczność zwrócenia większej uwagi i tam, gdzie to możliwe, projektowania łańcuchów opartych o zasoby lokalne. Lokalność w większym stopniu dotyczy działań oraz decyzji na poziomie biznesowym, ale skutkuje większą przejrzystością, elastycznością i responsywnością, co ma znaczenie dla samych konsumentów" - oceniła.
Rozwój rynku towarów z drugiej ręki
Według Rudnickiej konsekwencją przerwanych w pandemii łańcuchów dostaw może być przyspieszenie rozwoju rynku towarów z tzw. drugiej ręki. "Gospodarka obiegu zamkniętego (cyrkularna) to jedna z odpowiedzi na rosnące problemy środowiskowe, w tym na wyczerpywanie się zasobów naturalnych. Stworzenie rynku dla surowców wtórnych daje możliwość rekonstrukcji łańcuchów dostaw i wsparcie gospodarki w surowce, których na rynku brakuje i ciągłość ich dostaw jest zagrożona" - wskazała.
Jak dodała, na poziomie biznesowym będzie to dotyczyło nie tylko runku dóbr przemysłowych, ale i konsumpcyjnych, z nowymi miejscami kupna towarów krążących w drugim obiegu. "Z perspektywy konsumenta cyrkularność może mieć różne wymiary" - zaznaczyła.
Wyjaśniła, że już teraz część osób decyduje się na kupno używanych ubrań, książek, gier itp. Jeśli trend się utrzyma, już niedługo cyrkularne prezenty będą jedną z propozycji obok nowo zakupionych dóbr. "Pytanie, czy konsumenci, a może bardziej obdarowani, zaakceptują takie rozwiązanie" - wskazała
Jak podkreśliła ekspertka, krajobraz zakupów, nie tylko świątecznych, zmienia się na naszych oczach. Wielokanałowość miejsc sprzedaży oraz rosnąca oferta z jednej strony, ale i trendy pokazujące, że nie powinniśmy ignorować wyzwań środowiskowych - które rzutują również na łańcuch dostaw - powodują, że podejście do zakupów może być jeszcze bardziej złożone. "Wydaje się, że cyrkularność i lokalność, które przebijają się do debaty nie będą tylko chwilową odpowiedzią na problemy, ale znakiem czasu, który będzie jednym z wymiarów rutyny zakupowej" - zaznaczyła.
Dodała, że W Polsce mimo iż nadal, jak wskazują wyniki badań, więcej osób zdecyduje się na zakupy stacjonarne, nie przeszkadza to w poszukiwaniu inspiracji w Internecie. Otwiera to możliwość dla przedsiębiorstw, które mają unikalną ofertę, w tym małych wytwórców oraz organizacji społecznych, co umożliwia nabywcom łączenie wydatków z otrzymaniem dodatkowej wartości.
"Obecność w przestrzeni wirtualnej artystów i wytwórców lokalnych, o których możemy jako konsumenci się dowiedzieć i zapoznać z ich ofertą sprawia, że odbiorcy mogą znaleźć niepowtarzalny i oryginalny podarunek, który poza wartością emocjonalna, będzie miał też wymiar społeczny" - oceniła.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Pandemia i ochrona klimatu przyspieszą trend na podarunki z "drugiej ręki"