Od stycznia większy panel Nielsena. „Zmiana ważna tylko dla niszowych nadawców”
Od stycznia Nielsen powiększa panel telemetryczny do wielkości 3500 gospodarstw domowych, a liczba osób objętych badaniem wzrośnie do 9630 osób. Prezes domu mediowego OMD Jakub Bierzyński w rozmowie z Wirtualnemedia.pl twierdzi, że to zmiana bez większego znaczenia.
Obecny panel (3.050) jest efektem zakończenia drugiego etapu powiększania panelu z 2.000 do zaplanowanych 3.500. Pierwszy etap (powiększenie do 2.540 gospodarstw) miał miejsce 1 czerwca 2020 roku. Drugi etap (powiększenie do 3.050 gosp.) miał miejsce 1 lipca 2021 roku.
- Powiększenie panelu do 3500 gospodarstw domowych było jednym z priorytetowych zadań, jakie realizowaliśmy w ostatnim czasie. Dzięki temu nasi klienci uzyskają stabilniejsze wyniki, przede wszystkim dla mniejszych stacji oraz możliwość przeprowadzenia bardziej szczegółowych analiz oglądalności. Niewątpliwą korzyścią z powiększenia panelu dla naszych klientów będzie również mniejsza liczba spotów z zerową oglądalnością - stwierdziła Agnieszka Gosiewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Media w Polsce.
Zobacz także: Jacek Furman, prezes Aflofarmu: Włączenie danych o oglądalności tv poza domem to bezpardonowa podwyżka
- Warto dodać, że pracom nad powiększeniem panelu gospodarstw domowych równolegle towarzyszą kolejne instalacje mierników streaming meter, które dostarczają dane z pomiaru streamingu wideo na wszystkich urządzeniach w gospodarstwie domowym. To oznacza, że pomiar za pośrednictwem streaming meterów od stycznia 2022 roku obejmie ponad 4000 panelistów - dodała Gosiewska.
Zobacz także: Polsat nie chce audytu fuzji danych Nielsena z Gemiusem. "Nadawcy zaakceptowali to badanie"
Opóźnienia przez pandemię
Nielsen zamierzał już w połowie 2020 roku powiększyć swój panel. - Trzeci etap prac, który planujemy zakończyć do końca tego roku, podobnie jak poprzednie, był dostosowany do obowiązujących obostrzeń pandemicznych, tak aby zachować bezpieczeństwo zarówno naszych pracowników, jak i panelistów - tłumaczył Dariusz Gumbrycht, Nielsen Media Delivery Leader dla Polski i Węgier.
Zobacz także: Nielsen wprowadza pakiet mierzący platformy streamingowe
Co doprowadziło do opóźnień? - Z uwagi na pandemię kilkukrotnie zmuszeni byliśmy przerywać rekrutację do nowego panelu oraz modyfikować strategię rekrutacyjną np. poprzez ograniczanie się do wybranych 'bezpiecznych' powiatów. Z powodu pandemii proces powiększania został przesunięty w czasie i podzielony na 3 etapy. Podział procesu na etapy umożliwił rynkowi przynajmniej częściowe korzystanie z benefitów wynikających z powiększenia próby- przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Adam Rybarczyk z Nielsena.
Dane będą bardziej wiarygodne?
Szef OMD twierdzi, że tylko nieliczni zyskają na poszerzeniu badania. - Ta zmiana nie ma żadnego znaczenia. Ona jest ważna dla niszowych, małych nadawców telewizyjnych, którzy w dotychczasowym panelu byli niedoreprezentowani. Takich jest niewielu i nie stanowią oni istotnej części rynku. Nie ma to więc specjalnie znaczenia. Poza tym w przypadku panelu Nielsena problemem nie jest jego wielkość, ale metodologia zbierania danych - przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bierzyński.
Panel Nielsena jest od kilku lat głośno krytykowany m.in. przez Telewizję Polską, która twierdzi, że sprzyja on nadawcom komercyjnym. Krajowy Instytut Mediów powołany dzięki Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji pracuje nad alternatywnym badaniem, które kompleksowo badałoby preferencje medialne Polaków. Wciąż nie zakończono jednak prac nad badaniem założycielskim. W ramach projektu Telemetria Polska analizowano m.in. mecze Euro 2020 w TVP. Miały one nieco wyższą oglądalność niż w danych Nielsena
- Najważniejszym problemem jest to, że wymaga od uczestnika panelu każdorazowej rejestracji. Telemetr Nielsena jest osobnym urządzeniem, które jest przypięte do telewizora. Jeżeli gospodarstwo ma dwa telewizory, na przykład w kuchni i pokoju albo w salonie i sypialni, to są dwa telemetry podpięte pod każdy telewizor. Za każdym razem osoba, która wchodzi do pomieszczenia z włączonym telewizorem musi wziąć do ręki pilot do telemetru i zarejestrować się w panelu. Za każdym razem, kiedy wychodzi z tego pomieszczenia, musi wziąć pilot do tego telemetru i wyrejestrować się z panelu. Ludzie tego nie robią, bo im się nie chce - przekonuje prezes OMD.
„Pomiar pasywny bliższy rzeczywistości”
Bierzyńskiego trudno odbierać jako sympatyzującego z TVP czy partią rządzącą. W przeszłości doradzał m.in. Ryszardowi Petru i Robertowi Biedroniowi. Robił analizy badające korelację między danymi z Nielsena, a zużyciem wody podczas przerw reklamowych w czasie ważnych wydarzeń sportowych. - Zużycie wody gigantycznie rośnie w Polsce, bo ludzie idą do toalety i spłukują wodę. Nie ma ich przed telewizorami. Obniżenie oglądalności bloku reklamowego w tym czasie jest stosunkowo niewielkie - zwraca uwagę ekspert.
Zdaniem prezesa OMD tylko badania pasywne mogłyby rozwiązać problem. - Oglądalność bloków reklamowych przez Nielsen jest przeszacowana o 20 procent. Ludzie wychodząc z pomieszczenia nie wyrejestrowują się z panelu, bo im się nie chce. Wychodzą na herbatę, do toalety, kiedy jest przerwa reklamowa. To jest podstawowy problem tego badania i to jest problem w ogóle badania aktywnego w odróżnieniu od badania pasywnego, które nie wymaga reakcji panelisty - argumentuje Bierzyński, który jest też krytykiem metodologii badania słuchalności radia.
W jaki sposób poprawić wiarygodność danych? - Hybryda telefonu komórkowego z jakimś sposobem monitorowania telewizora byłaby o wiele bliższym sposobem przedstawienia stanu faktycznego niż telemetr, wymagający ciągłej interaktywnej współpracy badanego z urządzeniem - odpowiada Bierzyński.
TVP1 i TVN liderami w październiku
Liderem oglądalności wśród wszystkich widzów w październiku br. była TVP1. Z kolei w grupie komercyjnej 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Największą widownię zgromadziły eliminacyjny mecz reprezentacji Polski do MŚ 2022 z Albanią, reality-show „Rolnik szuka żony” oraz serial „M jak miłość”.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Od stycznia większy panel Nielsena. „Zmiana ważna tylko dla niszowych nadawców”
"Za każdym razem osoba, która wchodzi do pomieszczenia z włączonym telewizorem musi wziąć do ręki pilot do telemetru i zarejestrować się w panelu. Za każdym razem, kiedy wychodzi z tego pomieszczenia, musi wziąć pilot do tego telemetru i wyrejestrować się z panelu."