Rzecznik Praw Obywatelskich: paski informacyjne w „Wiadomościach” TVP naruszają ustawę o RTV
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar - powołując się na sprawozdanie Rady Języka Polskiego o paskach „Wiadomości” TVP1 - stwierdził, że telewizja publiczna narusza ustawę o RTV, a opłata abonamentowa jest wykorzystywana niezgodnie z przeznaczeniem. Natomiast dziennikarze TVP naruszają Prawo prasowe, które nakazuje im szczególną staranność i rzetelność.
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar powołując się na opinię Rady Języka Polskiego, która stwierdziła, że „Wiadomości” TVP 1 prezentują nierzetelny i nieobiektywny przekaz zwrócił się w tej sprawie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Wnioskiem z badania jest m.in. stwierdzenie, że „język polski nie jest traktowany jako dobro społeczne, lecz jako instrument w walce politycznej służący jednemu z podmiotów politycznych w celu kreacji własnej wizji świata i narzucania jej obywatelom”.
Według Rady wiele „pasków” posługuje się nieetycznymi zabiegami językowymi, takimi jak etykietowanie, stygmatyzacja, stereotypizacja, korzystne dla nadawcy operacje na znaczeniu słów. Większość „pasków” miała w jej opinii powstać „z myślą o wpływaniu na opinię odbiorcy komunikatu, a nie z myślą o dostarczeniu mu obiektywnego powiadomienia o danym zdarzeniu.”
Według Rady „dostarczanie nierzetelnego, nieobiektywnego przekazu - w którym trudno odróżnić informację od komentarza - sprawia, że należy uznać, iż osoby odpowiedzialne za treść „pasków” mogły nie wypełnić obowiązku nałożonego przez ustawodawcę, a polegającego na dostarczaniu obywatelom rzetelnej informacji”.
„Fakty” zwiększyły przewagę nad „Wiadomościami” do 500 tys. widzów. „Teleexpress” z największym spadkiemRPO: w TVP przekaz nierzetelny i nieobiektywny
Sprawozdaniem zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar. Uznał on, że według raportu, TVP działa z naruszeniem ustawy o radiofonii i telewizji (art. 21 ust. 1, wedle którego „publiczna telewizja realizuje misję publiczną, oferując całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom programy, cechujące się pluralizmem, bezstronnością wyważeniem i niezależnością”).
Rzecznik wskazuje, że z opinii Rady Języka Polskiego jednoznacznie wynika, że telewizja oferuje społeczeństwu przekaz nierzetelny i nieobiektywny. Ustalenia wskazują także, że dziennikarze telewizji publicznej nie realizują zadania polegającego na służbie społeczeństwu i państwu, na co wskazuje Prawo prasowe.
- Dziennikarz ma bowiem obowiązek działania zgodnie z etyką zawodową i zasadami współżycia społecznego, co oznacza wymóg zachowania szczególnej staranności i rzetelności przy zbieraniu i wykorzystaniu materiałów prasowych. Jeśli dziennikarze dostarczają społeczeństwu przekaz nieobiektywny i nierzetelny, to naruszają obowiązki wynikające ze tych przepisów Prawa prasowego - stwierdził RPO w piśmie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Co więcej, Adam Bodnar wskazuje, że telewizja publiczna jest finansowana m. in. z abonamentu, który jest pobierany w celu realizacji misji publicznej (na podstawie ustawy o radiofonii i telewizji), a więc według RPO - „opłata ta powinna więc służyć zapewnieniu oferty programowej cechującej się pluralizmem, bezstronnością wyważeniem i niezależnością”.
- Sprawozdanie Rady Języka Polskiego zdaje się wskazywać, że danina publiczna jest jednak wykorzystywana niezgodnie ze swoim przeznaczeniem - podkreśla Adam Bodnar.
Kurski chwali TAI za poziom informacji i publicystyki. „To wielka sprawa dla Polski, dziennikarze mówią prawdę”W związku z tym rzecznik zwrócił się do przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii Witolda Kołodziejskiego o ustosunkowanie się do sprawozdania Rady na podstawie ustawowych obowiązków, jakie stawiane są przed telewizją publiczną i jej dziennikarzami.
Według badania Nielsen Audience Measurement w lutym br. średnia oglądalność głównego wydania „Wiadomości” wynosiła 2,96 mln widzów, z czego 2,39 mln w TVP1, a 577 tys. w TVP Info.
Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku
W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Rzecznik Praw Obywatelskich: paski informacyjne w „Wiadomościach” TVP naruszają ustawę o RTV