Polsat i Interia dużo zyskowniejsze. Nie ciążą już koszty lig piłkarskich
W zeszłym kwartale segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat, obejmujący głównie Telewizję Polsat i Grupę Interia, zanotował spadek przychodów, a jego wpływy reklamowe wzrosły znacznie słabiej od całego rynku reklamy tv. Za to zysk EBITDA podskoczył o trzy czwarte, bo nie obciążały go już koszty praw do transmisji piłkarskiej Ligi Mistrzów i PKO BP Ekstraklasy.

Segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat w trzecim kwartale 2024 roku wypracował 546 mln zł, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Jego wpływy zmalały rok do roku pierwszy raz od kilku kwartałów.
Ten spadek nastąpił, mimo że wpływy firmy z reklamy i sponsoringu telewizyjnego w zeszłym kwartale zwiększyły się r/r o 3 proc. do 297 mln zł.
Polsat rośnie reklamowo wolniej od rynku
Dynamika i tak była ponad dwa razy niższa niż całego rynku reklamy telewizyjnej, który urósł o 7,5 proc. do 1,09 mld zł (według wstępnych danych Publicis Groupe). W konsekwencji udział Telewizji Polsat w tym rynku zmalał z 28,9 do 27,6 proc.
CZYTAJ TEŻ: Więcej prądu i zysku w Cyfrowym Polsacie. Koszty w dół

Podobne tendencje były w pierwszych trzech kwartałach br. Przychody reklamowo-sponsoringowe Telewizji Polsat zwiększyły się o 5,2 proc. do 965 mln zł, zaś przy wzroście całego rynku o 7,3 proc. do 3,45 mld zł jej udział zmalał z 28,5 do 28 proc.
Polsat ma coraz mniejszy udział w rynku reklamy tv, ponieważ tak jak pozostali dwaj najwięksi nadawcy traci swoją pozycję pod względem oglądalności. W minionym kwartale miał 21,7 proc. udziału w widowni, na co złożyło się 6,7 proc. głównego Polsatu i 15 proc. stacji tematycznych, bez tych działających w modelu partnerskim. Rok wcześniej wynik nadawcy wynosił 22,2 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Udział stacji TVN Warner Bros. Discovery zmalał r/r z 23,3 do 23,1 proc., a Telewizji Polskiej - z 20,4 do 18,6 proc. Za to wynik kanałów innych nadawców dostępnych w tv naziemnej poszedł w górę z 8,3 do 10,6 proc., a pozostałych stacji dystrybuowanych tylko satelitarnie i kablowo - z 25,8 do 26 proc.

Dlaczego zatem w zeszłym kwartale zmalały łączne wpływy segmentu mediów grupy Cyfrowy Polsat? W prezentacji dla inwestorów jako przyczynę wskazano „niższe przychody z tytułu sprzedaży sublicencji telewizyjnych”.
Od kilku kwartałów grupa Cyfrowy Polsat notuje spadek sprzedaży płatnej telewizji. W zeszłym kwartale klienci firmy mieli wykupionych 4,69 mln jednostkowych usług tv, o 3,5 proc. mniej niż przed rokiem.
Bez Ligi Mistrzów i Ekstraklasy koszty mocno w dół
Z kolei kwartalne koszty operacyjne (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) pionu mediów firmy zmalały rok do roku o 16 proc. do 401 mln zł, a wydatki inwestycyjne - o 41 proc. do 18 mln zł. W prezentacji podano, że wynika to głównie z niższych nakładów na treści (brak kosztów praw do transmisji piłkarskiej Ligi Mistrzów i PKO BP Ekstraklasy) oraz produkcje własne. Ponadto rok wcześniej nadawca ponosił dodatkowo koszty transmisji mistrzostw Europy siatkarzy i siatkarek.
Stacje Canal+ z meczami PKO BP Ekstraklasy grupa Cyfrowy Polsat oferowała w ramach kilkuletniej umowy z ich nadawcą, która wygasła w czerwcu br. Natomiast rozgrywki Ligi Mistrzów od jesieni 2018 do połowy br. pokazywano w dostępnych za dodatkową opłatą stacjach Polsat Sport Premium. Od bieżącego sezonu transmisje są obecne w stacjach Canal+ Sport, które nie są dostępne w Cyfrowy Polsacie. Za to na antenach Polsat Sport Premium pojawiły się rozgrywki Ligi Europy i Ligi Konferencji, przejęte po platformie Viaplay.
CZYTAJ TEŻ: Syn Zygmunta Solorza dalej szefem Polsatu. Ale może mniej
Przy spadku wydatków mocno poprawiła się rentowność mediów grupy Cyfrowy Polsat Na poziomie EBITDA marża poszła w górę o 11,7 pkt proc. do 26,5 proc., a zysk - o 74 proc. do 145 mln zł.
To odwrócenie tendencji spadkowej, która utrzymywała się przez trzy kwartały. W drugim kwartale br. zysk EBITDA zmalał r/r o 7 proc. do 145 mln zł (w sprawozdaniu zaznaczono, że wskutek „m.in. z wyższych kosztów produkcji własnej, marketingu i wynagrodzeń”), w pierwszym kwartale - o 2 proc. do 91 mln zł, a w czwartym kwartale ub.r. - 27 proc. do 140 mln zł.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Polsat i Interia dużo zyskowniejsze. Nie ciążą już koszty lig piłkarskich