Polska daleko w tyle w unijnym rankingu cyfryzacji
W najnowszym, opracowanym przez Komisję Europejską rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2019 r., Polska uplasowała się na 25. miejscu na tle 28 państw członkowskich UE. Co prawda w ciągu ostatnich kilku lat wynik naszego kraju poprawił się, ale podobnie stało się w przypadku średniej dla UE, w związku z czym nie udało nam się awansować w rankingu ogólnym.
Poziom wykorzystania mobilnych usług szerokopasmowych w Polsce jest najwyższy w skali UE. Łączność, korzystanie z usług internetowych i integracja technologii cyfrowej nadal stanowią jednak obszary, z którymi związanych jest najwięcej wyzwań. W obszarze kapitału ludzkiego i cyfrowych usług publicznych nastąpiła wprawdzie niewielka poprawa, ale Polska nadal plasuje się poniżej średniej unijnej.
W szczególności 1/5 ludności Polski nie korzysta jeszcze z internetu, a niemal połowa wciąż nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych. Na rynku jest coraz więcej specjalistów i absolwentów kierunków w dziedzinie ICT, ale ich liczba pozostaje poniżej średniej unijnej. Polskie przedsiębiorstwa opowiadają się za stosowaniem nowych technologii, a tendencja ta znajduje odzwierciedlenie we wzroście wykorzystania dużych zbiorów danych, przetwarzania w chmurze i sprzedaży przez internet. Jednak zgodnie ze wskaźnikiem wykorzystania technologii cyfrowych, 56% przedsiębiorstw charakteryzuje się bardzo niskim poziomem cyfryzacji (UE: 46 %), a jedynie 12% z nich to przedsiębiorstwa w wysokim stopniu ucyfrowione (UE: 18%).
Polska najlepiej prezentuje się w obszarze cyfrowych usług publicznych. Poprawiła swoje wyniki w zakresie stosowania wstępnie wypełnionych formularzy, realizacji usług przez internet i usług e-zdrowia, a pod względem korzystania z otwartych danych (ang. Open Data) plasuje się powyżej średniej.


Polska poczyniła największe postępy pod względem poziomu wykorzystania ultraszybkich łączy szerokopasmowych i mobilnych usług szerokopasmowych, osiągając wyniki lepsze od średniej unijnej. Jeśli chodzi o rozwój mobilnych usług szerokopasmowych, Polska zajmuje pierwsze miejsce w UE (163 abonamenty na 100 osób). Polska pozostaje na poziomie bliskim unijnej średniej pod względem zasięgu 4G (93%) i wskaźnika cen łączy szerokopasmowych (86 punktów na 100) oraz nieco odbiega od średniej pod względem zasięgu ultraszybkich łączy szerokopasmowych (54%) i poziomu wykorzystania szybkich łączy szerokopasmowych nowej generacji (36%).
Na wyniki Polski negatywnie jednak wpływa fakt, że wciąż pozostaje na niskim poziomie zasięg stałych łączy szerokopasmowych (79% na tle średniej unijnej wynoszącej 97%) oraz wykorzystanie stałych łączy szerokopasmowych (60% gospodarstw domowych w porównaniu ze średnią UE wynoszącą 77%). W przypadku dostępu nowej generacji zasięg szybkich łączy szerokopasmowych wynosi 66%, podczas gdy średnia unijna to 83%, za to poprawił się poziom wykorzystania tych łączy.

Pod względem kapitału ludzkiego, na tle krajów UE Polska plasuje się na 22. miejscu. Wprawdzie liczba Polaków korzystających z internetu rośnie, jednak podstawowe i zaawansowane umiejętności cyfrowe pozostają poniżej średniej unijnej. Jedynie 46% osób w wieku od 16 do 74 lat posiada podstawowe umiejętności cyfrowe (średnia dla UE wynosi 57%). Pomimo rosnącego zapotrzebowania na rynku pracy na specjalistów w dziedzinie ICT, w 2018 r. 1/3 polskich przedsiębiorstw poszukujących takich specjalistów zgłosiła trudności z obsadzeniem wakatów. Na rynku stopniowo przybywa specjalistów w dziedzinie ICT, ale ich liczba pozostaje poniżej średniej dla UE. Specjaliści w dziedzinie ICT stanowią niższy odsetek siły roboczej (2,8%) w stosunku do średniej unijnej (3,7%), a zaledwie 0,9% pracujących kobiet jest zatrudnionych na tych stanowiskach.

Korzystanie z usług internetowych w Polsce plasuje się poniżej średniej unijnej – Polska zajmuje 24. miejsce. Polacy chętnie są aktywni w internecie, podobnie jak ludność UE. Najpopularniejsze formy aktywności internetowej to czytanie wiadomości, słuchanie muzyki, oglądanie filmów, gry wideo i korzystanie z sieci społecznościowych. 79% użytkowników internetu w Polsce czyta wiadomości w internecie, co oznacza wynik powyżej średniej dla UE wynoszącej 72%. W internecie Polacy korzystają z usług bankowości (57%, średnia unijna wynosi 64 %) i robią za jego pośrednictwem zakupy (60%, średnia dla UE to 69%). Korzystanie z usług wideo na żądanie wzrosło o 150% w porównaniu z rokiem 2016.

Jeśli chodzi o integrację technologii cyfrowej w przedsiębiorstwach, Polska zajmuje 26. miejsce wśród krajów UE. Polskie przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu korzystają z możliwości oferowanych przez handel elektroniczny: 12% MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) prowadzi sprzedaż w internecie, co stanowi wzrost w porównaniu z DESI 2018, ale nadal plasuje Polskę poniżej średniej dla UE wynoszącej 17%. Jedynie 4% wszystkich MŚP prowadzi sprzedaż przez internet za granicę, a segment sprzedaży internetowej stanowi średnio 7% obrotów wszystkich polskich MŚP. Z mediów społecznościowych korzysta 10% przedsiębiorstw (średnia dla UE to 21%), a 26% przedsiębiorstw korzysta z elektronicznych narzędzi wymiany informacji (w 2016 r. było to 21%).

Z kolei pod względem cyfrowych usług publicznych Polska zajmuje 23. miejsce w UE, czyli plasuje się znacznie poniżej średniej unijnej. Wyniki Polski w obszarze otwartych danych są bardzo dobre, powyżej średniej dla UE. Poziom interakcji online między organami publicznymi a obywatelami pozostaje jednak bardzo niski. Tylko połowa użytkowników internetu w Polsce aktywnie korzysta z usług administracji elektronicznej. W 2018 r. Polska osiągnęła lepsze wyniki niż w 2017 r. jeśli chodzi o wstępnie wypełnione formularze, co pozwoliło jej zbliżyć się do średniej unijnej. Polska radzi sobie również dobrze pod względem dostępności usług administracji elektronicznej dla przedsiębiorstw – jej wynik to 77 na 100. W obszarze usług e-zdrowia Polska zajmuje 17. miejsce w UE – z usług służby zdrowia i usług opieki świadczonych przez internet skorzystało 14% Polaków. e-Recepty wystawia zaledwie 7% lekarzy ogólnych, a wymianę danych medycznych prowadzi 16% lekarzy ogólnych (średnia unijna wynosi odpowiednio 50% i 43%).

Komisja Europejska od 2015 r. monitoruje konkurencyjność cyfrową państw członkowskich przy pomocy sprawozdań dotyczących indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI). Zbiór sprawozdań obejmuje zarówno profile poszczególnych krajów, jak i rozdziały tematyczne. W sprawozdaniach krajowych dotyczących DESI dane ilościowe uzyskane przy pomocy wskaźników DESI obejmujących pięć dziedzin indeksu łączone są z informacjami na temat strategii politycznych poszczególnych krajów i stosowanych w nich najlepszych praktyk. Do każdego sprawozdania załączono rozdział dotyczący telekomunikacji w danym państwie członkowskim. Rozdziały tematyczne zawierają analizę – na poziomie Europy – łączności szerokopasmowej, umiejętności cyfrowych, korzystania z internetu, cyfryzacji przedsiębiorstw, cyfrowych usług publicznych, sektora ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne, akronim od ang. Information and Communication Technologies) i jego wydatków na badania i rozwój, a także wykorzystania przez państwa członkowskie środków z programu "Horyzont 2020".
W celu poprawy metodologii i uwzględnienia najnowszych osiągnięć technologicznych w DESI na rok 2019 wprowadzono szereg zmian. Obecnie DESI obejmuje następujące tematy: gotowość na 5G, ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe, co najmniej podstawowe umiejętności informatyczne, kobiety-specjaliści w dziedzinie ICT, absolwenci kierunków w dziedzinie ICT, osoby, które nigdy nie korzystały z internetu, zawodowe sieci społecznościowe, uczestnictwo w kursie online, konsultacje i głosowanie w internecie, osoby prywatne prowadzące sprzedaż internetową, duże zbiory danych, wymiana danych medycznych oraz e-recepty.
Celem uwzględnienia powyższych zmian w wyborze wskaźników i korekt w danych bazowych przeliczono ponownie DESI za poprzednie lata w odniesieniu do wszystkich państw. W związku z tym w porównaniu z poprzednimi publikacjami wyniki poszczególnych państw i ich miejsca w rankingu mogły ulec zmianie.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Polska daleko w tyle w unijnym rankingu cyfryzacji