Polski rynek poligraficzny na konieć 2013 r. może być wart 11,8 mld zł
Wartość rynku poligraficznego w Polsce wyniosła 9,9 mld zł w 2010 roku wobec 9,3 mld zł w roku poprzednim, wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga. W 2013 r. wartość tego rynku może wzrosnąć do 11,8 mld zł.
"Kryzys finansowy przyniósł cięcia wydatków na marketing i tym samym zmniejszenie ilości zamówień na materiały reklamowe, na czym straciło środowisko poligraficzne.Przychody polskiego sektora poligraficznego w 2009 roku wyniosły nieco ponad 2,1 mld euro (około 9,1 mld zł), co stanowiło 2,3% przychodów sektora w Unii Europejskiej - wartość rynku w całej UE liczona wielkością przychodów przekroczyła w 2009 roku 90 mld euro (388,8 mld zł)" - czytamy w raporcie.
Analitycy oceniają, że w 2010 roku wartość rynku poligraficznego w Polsce wyniosła 9,9 mld zł, a do roku 2013 rynek może wzrosnąć do 11,8 mld zł.
W raporcie podano też, że Polska z 8.429 przedsiębiorstwami poligraficznymi (według danych Eurostat na 2009 rok) zajmuje siódme miejsce w Unii Europejskiej, gdzie jest zarejestrowanych blisko 130 tysięcy firm poligraficznych.
"Po spowolnieniu gospodarczym sektor poligraficzny w Polsce powoli powraca na ścieżkę stabilnego rozwoju. Do 2013 roku wartość rynku może zwiększyć się nawet o 19%, co oznacza, że ilość firm generujących zyski wyniesie 80%. Jak wynika z deklaracji przedsiębiorców, aż 58% jest zdania, że ich sprzedaż wzrośnie do 2013 roku. Tempo rozwoju uzależnione jest jednak od specjalizacji w technice drukarskiej. W najlepszej sytuacji znajdują się drukarnie fleksograficzne" - powiedział partner KPMG Marek Gajdziński, cytowany w raporcie.
Dokładnie połowa przedsiębiorstw poligraficznych sprzedaje swoje produkty lub usługi na rynkach zagranicznych. Najbardziej popularny w eksporcie jest fleksodruk (79% firm stosujących tę metodę sprzedaje swoje produkty za granicą), a najmniejszy udział w eksporcie mają przedsiębiorstwa specjalizujące się w sitodruku (46%). Taki podział wynika ze specyfiki prowadzonej działalności.
"Eksport może być motorem napędowym rynku, podobnie jak fundusze unijne. Jedynie 20% spośród wszystkich ankietowanych firm korzystało w ciągu ostatnich 2-3 lat z funduszy Unii Europejskiej. Najczęściej wybieranym programem była ,Innowacyjna Gospodarka, a środki najczęściej przeznaczano na zakup nowych maszyn i urządzeń" - czytamy w raporcie.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Polski rynek poligraficzny na konieć 2013 r. może być wart 11,8 mld zł