Rynek dóbr luksusowych w Polsce topnieje przez pandemię, choć majątki bogatych Polaków rosną
Wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku zmniejszyła się o 4,9 proc. w stosunku do 2019 roku do 24 mld złotych. Największy segment rynku - samochody luksusowe i premium, okazał się być relatywnie odporny na skutki pandemii, z kolei segment luksusowych hoteli i SPA skurczył się aż o połowę - wynika z najnowszego raportu KPMG w Polsce. Mimo pandemii, na koniec pierwszej połowy ubiegłego roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wzrosła do 2,4 bln złotych.
Raport "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" został przygotowany przez firmę doradczą KPMG po raz jedenasty. Analiza pokazuje kluczowe dane na temat zamożności Polaków.
Na potrzeby raportu wprowadzono następujące kategorie posiadania: dobrze zarabiający - osoby z miesięcznymi dochodami pow. 7,1 tys. zł. brutto miesięcznie; osoby zamożne, uzyskujące miesięczny dochód powyżej 20 tys. zł brutto. Osoby bogate opisane w raporcie o te z miesięcznym dochodem powyżej 50 tys. zł brutto. Osobny bardzo bogate wykazują dochód powyżej 1 mln zł brutto rocznie.
Mimo pandemii majątki bogatych Polaków rosną
Jak pokazuje raport KPMG, w 2019 roku już blisko 1,7 mln Polaków zaliczało się do grupy osób "dobrze zarabiających", czyli zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. złotych brutto.
W okresie 2013-1019liczebność grupy dobrze zarabiających zwiększała się o 12,5 proc., a w samym 2019 roku wrosła o 17,5 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Łączny dochód brutto osób dobrze zarabiających mieszkających w Polsce wyniósł 367,1 mld złotych.
Tak jak w latach ubiegłych, tak i w 2019r. najwięcej dobrze zarabiających Polaków mieszka na Mazowszu – 452,8 tys. osób. W całym województwie w 2019 roku mieszkało 452,8 tys. osób dobrze zarabiających, czyli 26,9 proc. ogółu, z czego 72,9 tys. stanowiły osoby zamożne, 16,8 tys. bogate i 7,1 tys. bardzo bogate.
Wśród innych województw należy wymienić śląskie (189,2 tys. osób), dolnośląskie (155,5 tys.) oraz małopolskie (153,1 tys.).
W 2019 roku liczba Polaków zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. złotych brutto najbardziej dynamicznie wzrosła w województwie opolskim (+26,7 proc. r/r), warmińsko-mazurskim (+20,9 r/r) oraz podlaskim (+20,5 proc. r/r) (pełny rozkład pokazuje poniższy wykres).

- Grono potencjalnych konsumentów dóbr luksusowych w Polsce rosło w szybkim tempie w ostatnich latach. Dynamicznemu wzrostowi gospodarczemu towarzyszył nieustanny wzrost wynagrodzeń. - komentuje wyniki raportu Andrzej Marczak Partner KPMG w Polsce. - Sytuacja gospodarcza związana z pandemią z pewnością wpłynie na dynamikę wzrostu liczby osób dobrze zarabiających, powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie i ich łączny dochód. Jak pokazują jednak dane recesja w Polsce była łagodniejsza niż w wielu innych krajach Europy, co pozwala wierzyć, że negatywny wpływ na dochody Polaków będzie ograniczony - podkreśla ekspert.
Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby zamożne, bogate i bardzo bogate.
W 2019 roku w Polsce mieszkało odpowiednio 265,4 tys. zamożnych (wzrost o 13,2 proc. r/r), a ich łączne dochody brutto w 2019 roku wyniosły 174,2 mld złotych. W tej grupie było 69,1 tys. osób bogatych, – o 3,6 proc. więcej niż w 2018 roku.
Łączny dochód brutto bogatych Polaków w 2019 roku wyniósł 102,9 mld złotych. Z kolei praktycznie nie zmieniła się liczba bardzo bogatych osób, zarabiających rocznie powyżej 1 mln złotych brutto. W 2019 roku w Polsce było 32,1 tys. takich osób (wzrost zaledwie o 0,1 proc. r/r), a ich łączne dochody w 2019 roku wyniosły 74,1 mld złotych, co oznacza wzrost o 7,8 proc. w stosunku do 2018 roku.
Wg danych Ministerstwa Finansów za 2019 rok średnie miesięczne zarobki brutto osób bardzo bogatych o rocznym dochodzie powyżej 1 mln złotych wynosiły 192,6 tys. złotych. Najwięcej bardzo bogatych osób w Polsce mieszka w województwach: mazowieckim (7,09 tys. osób), wielkopolskim (3,18 tys.) oraz małopolskim (3,17 tys.).
Ponad 134 tys. Polaków to milionerzy
134 tys. wynosi liczba osób mieszkających w Polsce, zaliczanych do grupy HNWI (ang. high net worth individuals), których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. W rankingu analizowanych państw Europy z największą liczbą milionerów Polska wyprzedziła Portugalię, Grecję oraz Finlandię.
W całej Europie na koniec 2019 roku liczba milionerów wyniosła 13,5 mln osób, z czego najwięcej HNWI mieszka w Wielkiej Brytanii, Francji oraz Niemczech.

Na koniec pierwszej połowy 2020 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wyniosła blisko 2,4 bln złotych. Oznacza to wzrost o 8,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Blisko o jedną trzecią powiększył się majątek Polaków przechowywany w gotówce.
Pandemia odbija się na rynku dóbr luksusowych. Spadek o 5 proc.
Rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku skurczył się o 4,9 proc. r/r i osiągnął wartość 24 mld złotych. Relatywnie niski spadek wartości całego rynku wynika z faktu, że jego największy segment – samochody luksusowe i premium – okazał się być względnie odporny na skutki kryzysu i zanotował w 2020 roku spadek wartości zaledwie o 1,6 proc. w stosunku do 2019 roku.
W 2020 roku nabywców znalazło 76,6 tys. nowych aut luksusowych i premium, o 3,9 tys. mniej niż w 2019 roku – co oznacza spadek o 4,8 proc. r/r.
Najlepszy wynik sprzedażowy w segmencie premium w 2020 roku odnotował Mercedes – 19,7 tys. szt. czyli o 6,7 proc. mniej niż w poprzednim roku. Najwyższą dynamikę wzrostu odnotowała natomiast marka Tesla, której pojazdów w Polsce zarejestrowano w całym roku 158 sztuk – więcej o 68,1 proc.
W segmencie luksusowym dominował Bentley.

Segment odzieży premium skurczył się o ponad 20 proc.
Niezmiennie największą część tej kategorii dóbr luksusowych stanowi segment odzieży, który po spadku o 20,3 proc. w 2020 roku był wart 1,6 mld zł. Wartość sprzedaży luksusowego obuwia zmniejszyła się o 20,7 proc. do poziomu 415 mln zł. Tylko nieznacznie mniejszy spadek odnotowano w segmencie luksusowych akcesoriów. O 19,4 proc. spadła sprzedaż okularów, ale tylko o 14,4 proc. zmniejszyła się wartość pozostałych dodatków ubraniowych.

Największe rynki Europy odnotowały podobny, ponad 20 proc. spadek sprzedaży w kategorii luksusowej odzieży i akcesoriów. Najmocniej skurczył się rynek rosyjski - o 36 proc. w stosunku do 2019 roku. W Szwajcarii spadek osiągnął 9,3 proc., a we Francji i w Niemczech 11,2 proc..
Hotele i SPA nurkują przez pandemię
Segmentem najmocniej dotkniętym pandemią są hotele i SPA - sektor w ubiegłym roku skurczył się aż o połowę i osiągnął wartość 748 mln złotych.
Zdecydowanie bardziej optymistyczne są natomiast prognozy dot. luksusowych hoteli i SPA na nadchodzące lata. Przy przewidywanym średniorocznym wzroście o 28,3 proc. do 2025 roku, będzie to segment, który tuż po rynku aut najszybciej spośród analizowanych odbuduje swoją wartość sprzed wybuchu pandemii.
W 2020 roku Warszawa pozostawała największym rynkiem nieruchomości premium i luksusowych. Jak pokazują dane firmy
Cenatorium/urban.one to właśnie w stolicy miało miejsce 9 największych wartościowo transakcji w kraju. Najwyższe ceny
w ubiegłym roku osiągnęły dwa warszawskie apartamenty - za lokale o powierzchni 274 m2 kupujący zapłacili 7,7 i 7,6 mln zł.
Najdroższy apartament pod względem ceny metra kwadratowego znajdował się również w Warszawie - lokal o powierzchni 117 m2 kosztował 5 mln zł, co oznacza 42,6 tys. zł za 1 m2.
Spadki nie ominęły innych segmentów premium
Kategoria luksusowych alkoholi, która w poprzednich latach odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu, odnotowała w 2020 roku spadek o 15,2 proc. r/r do wartości 1,1 mld złotych. W 2020 roku wartość tego segmentu zmniejszyła się o 190 mln. W ciągu pięciu lat do 2019 roku, rynek luksusowych alkoholi osiągał wysoki wzrost wartości sprzedaży, średniorocznie powiększając się o 8,8%.
Niższa o 16,6 proc. wartość sprzedaży luksusowych kosmetyków i perfum spowodowała, że segment ten osiągnął wartość 833 mln złotych na koniec 2020 roku. Według prognoz próg wartości 1 mld zł zostanie przekroczony dopiero w 2024 roku. W tej kategorii dóbr luksusowych, mimo spadku wartości sprzedaży o 17,8% r/r, dominują perfumy. Ich udział w całej kategorii wyniósł 55,6% w 2020 roku.
Największy spadek sprzedaży w przypadku luksusowych dóbr konsumpcyjnych odnotowała kategoria luksusowej biżuterii i zegarków. W ostatnim roku zmniejszył się prawie o 1/3 i osiągnął wartość 376 mln złotych.
.jpg)
- Te firmy, które mogły przenieść sprzedaż do Internetu, a więc przede wszystkim operujące w kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, łagodniej przeszły przez ten okres. Pomimo spadku zaobserwowanego w 2020 roku, wg dostępnych prognoz w kolejnych latach można oczekiwać, że rynek dóbr luksusowych wróci na ścieżkę wzrostu, a dobra luksusowe będą się cieszyły coraz większą popularnością z uwagi na sprzyjające otoczenie makroekonomiczne - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Rynek dóbr luksusowych w Polsce topnieje przez pandemię, choć majątki bogatych Polaków rosną
Nic nie zrozumiałeś z tekstu, bywa.