9 najciekawszych wniosków z raportu PwC o mediach. Oni będą mieli wielomiliardowe przychody
PwC od 26 lat śledzi dynamicznie rozwijającą się branżę rozrywki i mediów. Pojawił się właśnie najnowszy raport dotyczący tego rynku w globalnym ujęciu. Wybraliśmy z niego 9 najważniejszych wniosków.

Branża rozrywki i mediów rozwija się bardzo dynamicznie i – dalej będzie szybko rosła – co zauważa PwC. W 2024 roku, według Global Entertainment & Media Outlook 2025–2029 PwC, przychody wzrosły o 5,5 proc. do 2,9 bln dolarów. Patrząc w przyszłość, PwC przewiduje, iż całkowite przychody E&M wzrosną w ciągu najbliższych pięciu lat przy rocznej stopie wzrostu złożonego (CAGR) wynoszącej 3,7 procent, osiągając 3,5 bln dolarów w 2029 r.
1. Branża rozrywki i mediów ma szansę na znaczący wzrost
Prognozuje się, że reklama stanie się dominującym źródłem dochodu, a do 2029 r. przychody z niej przekroczą o 300 mld dolarów wydatki konsumentów, co przewyższy wzrost wydatków konsumentów ponad trzykrotnie (6,1 proc. CAGR w porównaniu z 2,0 proc. CAGR).
2. Cyfryzacja napędza modele oparte na reklamach w różnych segmentach
Wraz ze spowolnieniem wzrostu produktów płatnych lub subskrypcyjnych na rynkach dojrzałych, firmy coraz częściej sięgają po reklamę jako istotne uzupełnienie. Formaty cyfrowe będą stanowić 80,4 procent całkowitych przychodów z reklam do 2029 roku, w porównaniu z 72 procent w 2024 roku. Tendencja ta jest widoczna w segmencie wideo OTT (Over-the-Top), gdzie kluczowym motorem wzrostu jest wideo na żądanie z reklamami (AVOD), a także w segmencie gier wideo, gdzie udział reklam w całkowitych przychodach ma osiągnąć 38,5 procent do 2029 roku.
Czytaj także: PwC: wideo OTT najszybciej rozwijającym się segmentem na rynku mediów i rozrywki. Książka i prasa coraz mniej warta
3. Media stają się potężnym źródłem przychodów z reklam
Tacy sprzedawcy jak platformy internetowe, coraz częściej wykorzystują swoje witryny e-commerce do generowania przychodów z reklam. Przewiduje się, że do 2029 roku platformy detaliczne będą generować prawie 45,5 procent przychodów z płatnych wyszukiwań, w porównaniu z 39 procent w 2024 roku, a najwięksi gracze, tacy jak Amazon i Walmart, odnotowują wielomiliardowe przychody z reklam.
4. Sztuczna inteligencja zmienia produkcję i monetyzację w branży mediów i rozrywki
AI wykracza poza zwykłą wydajność. Sztuczna inteligencja radykalnie obniża koszty i czas rozwoju w obszarach takich jak produkcja gier wideo i animacja. Dzięki rozwiązaniom związanym z AI również mały i średnie firmy mogą reklamować się w telewizji. Nowa technologie zwiększają elastyczność kampanii i pozwalają na lepsze targetowanie odbiorców.
5. Rozrywka offline wykazuje trwałą odporność i wpływ na gospodarkę
Pomimo transformacji cyfrowej, formaty offline nadal stanowiły 60,8 procent przychodów z usług E&M w 2024 r. i będą stanowić większość w 2029 r. Wydarzenia muzyczne na żywo i wpływy z kin nadal rosną, generując znaczące korzyści ekonomiczne dla lokalnych gospodarek, jak na przykład koncert Lady Gagi w Rio de Janeiro, który wniósł szacowany zysk w wysokości 100 mln dolarów.
Może cię zainteresować: Polski rynek rozrywki i mediów warty prawie 65 mld zł
6. Sektor gier nadal dominuje i wprowadza innowacje
Globalny rynek gier wideo to ogromny segment, którego przychody osiągnęły 223,8 mld dolarów w 2024 roku i według prognoz wzrosną do prawie 300 mld dolarów do 2029 roku, znacznie przekraczając łączne przychody z filmów i muzyki. Sektor ten jest również kolebką innowacji technologicznych. Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w rozwoju gier, a zjawiska kulturowe, takie jak VTuberzy (skrót od Virtual Youtuber. To osoba, która prowadzi anonimowo transmisje w sieci, używając do tego awatara a nie własnej twarzy), poszerzają jego zasięg.
7. Globalny wzrost jest rozdrobniony, a rynki wschodzące przodują
Wzrost przychodów z usług e-commerce i marketingu (E&M) różni się znacznie w zależności od regionu. Indie, Indonezja i Arabia Saudyjska są uznawane za najszybciej rozwijające się rynki na świecie, ze średniorocznym wskaźnikiem wzrostu (CAGR) powyżej 7,5 procent, napędzanym głównie przez rosnącą penetrację internetu i reklamę cyfrową. Z kolei rynki dojrzałe, takie jak Austria, Finlandia i Szwajcaria, odnotują znacznie wolniejsze tempo wzrostu.
Zobacz także: Polacy oglądają serwisy streamingowe chętniej niż Czesi, Rumuni czy Węgrzy
8. Strategiczne fuzje i przejęcia oraz restrukturyzacja napędzana ewolucją branży
Sektor E&M jest świadkiem strategicznych fuzji i przejęć mających na celu konsolidację, redukcję kosztów i integrację danych, czego przykładem jest planowane przejęcie Interpublic Group przez Omnicom. Duzi gracze, tacy jak Comcast i Warner Bros. Discovery, również dokonują restrukturyzacji, aby lepiej pozycjonować swoje aktywa pod kątem strategicznych alternatyw i dostosować się do zmieniających się potrzeb rynku.
9. Wdrażanie AI a utrata miejsc pracy
Wdrażanie sztucznej inteligencji napotyka na trudności związane z utratą miejsc pracy i obawami regulacyjnymi. Chociaż AI oferuje ogromny potencjał, nadal istnieją poważne obawy dotyczące jej wpływu na miejsca pracy i pilnej potrzeby wprowadzenia jasnych ram regulacyjnych, w szczególności dotyczących wykorzystywania materiałów chronionych prawem autorskim do trenowania modeli AI bez zezwolenia. Problem ten wywołał kampanie artystów i twórców na rzecz zmian w polityce.
Może cię zainteresować: Brytyjski regulator daje zielone światło fuzji Omnicomu z IPG
Dołącz do dyskusji: 9 najciekawszych wniosków z raportu PwC o mediach. Oni będą mieli wielomiliardowe przychody