Polski rynek telekomunikacyjny w dół: internet mobilny dogania stacjonarny, 57,8 mln kart SIM
W 2014 roku polski rynek telekomunikacyjny zanotował spadek wartości o 2,6 procent, jednak segmenty internetowy i komórkowy są w dobrej kondycji i notują wzrosty - wynika z dorocznego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Według danych podanych przez UKE wartość polskiego rynku telekomunikacyjnego osiągnęła w 2014 r. poziom 39,2 mld zł. i była niższa o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem 2013.
Najbardziej dynamicznym segmentem branży telekomunikacyjnej był internet, wzrost jego wartości oszacowano w raporcie na 11,5 proc. Ostatecznie osiągnęła ona poziom 5,1 mld zł. Poziom penetracji internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe w ub.r. wynosił 90 proc., o 7 punktów proc. więcej niż w roku 2013.

Zmienia się struktura przychodów wśród dostawców usług internetowych. Firmy oferujące stacjonarny dostęp do sieci w technologii LAN-Ethernet zanotowały łącznie spadek przychodów o 5,8 proc., z kolei wzrosty odczuły podmioty dostarczające na rynek mobilne rozwiązania internetowe - ich przychody w ub.r. zwiększyły się o 32,3 proc.

Według raportu UKE liczba klientów usług internetowych w Polsce wynosiła ponad 13 mln. Przewagę ma wciąż stacjonarny dostęp do sieci, z którego korzystało 7,2 mln użytkowników. Ten segment jest jednak doganiany przez internet mobilny - w ub.r. korzystanie z niego deklarowało 45 proc. użytkowników, o 5 punktów proc. więcej niż w roku 2013.


Wśród dostawców usług internetowych (stacjonarnych i mobilnych) najlepiej w ub.r. wypadł Orange, który obsługiwał 29,1 proc. internautów. Wyprzedził on Polkomtel z 8,8-proc. udziałem w rynku oraz T-Mobile z 8,3 proc. użytkowników.

Orange okazał się także liderem w poszczególnych segmentach rynku internetowego. Był największym dostawcą rozwiązań stacjonarnych (z 31,5 proc. udziału) oraz mobilnych (26,1 proc.).


W ub.r. największy odsetek internautów w Polsce (45 proc.) korzystał z łączy internetowych o przepustowości od 2 do 10 Mb/s. Na drugim miejscu znalazła się grupa wykorzystująca połączenia o prędkości pomiędzy 10 a 30 Mb/s (23,7 proc.), natomiast stosunkowo niewielka liczba użytkowników (5,2 proc.) używała do połączenia z siecią rozwiązań zapewniających przepustowość przekraczającą 100 Mb/s.

1 2

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu .webp)



Dołącz do dyskusji: Polski rynek telekomunikacyjny w dół: internet mobilny dogania stacjonarny, 57,8 mln kart SIM