Ponad połowa konsumentów wie co chce kupić, zanim zacznie zakupy (raport)
49 proc. konsumentów wie jaką markę kupić jeszcze zanim w ogóle planuje zakup w danej kategorii. Preferencje te występują najpowszechniej w przypadku wyboru supermarketu, telefonu czy samochodu - pokazują dane z Momentum, projektu badawczego agencji Wavemaker.
Średnio 49 proc. konsumentów wie po jaką markę sięgnęłaby w danej kategorii nawet jeśli nie planuje w niej zakupów. Najsilniejsze preferencje przejawiamy względem marek supermarketów (2/3 analizowanych konsumentów), telefonów komórkowych (62 proc.) i samochodów (60 proc.).
Konkretne marki mebli, telewizorów czy jogurtów mają mniej zwolenników zadeklarowanych na długo przed zakupem - pokazują dane z Momentum Data Lake, projektu badawczego agencji Wavemaker.

W przypadku telefonów komórkowych, a więc kategorii, w której konsumenci mają mocno ugruntowane preferencje względem konkretnych marek, najsilniejszą pozycje mają w Polsce Samsung i Huawei z odpowiednio 25 i 13 procentami klientów, którzy zanim przystąpią do zakupu telefonu, wskazują już, że wybraliby tę właśnie markę.

Dlatego w tej kategorii decyzje zakupowe polskich konsumentów zapadają relatywnie szybko – 38 proc. Polaków dokonuje zakupu telefonu do 7 dni od czasu podjęcia decyzji o jego nabyciu.
- Konsumenci optymalizują procesy decyzyjne i dążą do ograniczania wyboru w świecie przeładowanym ofertami i reklamami rozmaitych produktów. Dla reklamodawców często oznacza to konieczność zmieniania ich przekonań, a nie swobodnego kształtowania preferencji. Każdy z tych scenariuszy oznacza inny dobór przekazu i kanałów dotarcia - komentuje Łukasz Pytlewski, szef badań w Wavemaker.
Zaskakująca siła preferencji
Łukasza Kołdys, wiceszef działu badań Wavemaker podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że badanie Momentum zwraca uwagę na szereg kluczowych kwestii w ścieżce zakupowej konsumenta. Przede wszystkim pokazuje, że siła preferencji wobec marek mierzona poza aktywnym procesem zakupowym bywa zaskakująco wysoka. - Wymusza to na marketerach stosowanie zróżnicowanych strategii komunikacyjnych w zależności od tego jak kształtuje się postawa konsumenta wobec marki w danej fazie cyklu zakupowego. Zupełnie inaczej mówimy do tych, którzy marki nie znają, a inaczej do grupy "missed oportunity", a więc tych, którzy mieli preferencje względem marki, ale z jakichś powodów jej nie kupili. Znajomość powodów, dla których ci ostatni jednak postawili na markę konkurenta, pozwala w dalszej komunikacji lepiej dostosować się do potrzeb konsumenta - zaznacza Kołdys.
Momentum Data Lake jest szerokim projektem analitycznym Wavemaker, w którym agencja diagnozuje sytuację marek na różnych etapach ścieżki zakupowej, identyfikuje touchpointy i przekazy, które mogą napędzić jej zakup, sprawdza też jakie są bariery w przebiciu się do koszyka klienta.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter






 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu  Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
 Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Ponad połowa konsumentów wie co chce kupić, zanim zacznie zakupy (raport)