Prezesi spółek z optymizmem patrzą w przyszłość, najbliższe trzy lata ważniejsze od 50 poprzednich
Pomimo prognozowanego umiarkowanego wzrostu gospodarczego w ciągu najbliższych kilku lat, prezesi globalnych spółek (CEO) optymistycznie patrzą w przyszłość. 72% deklaruje, że następne 3 lata będą bardziej istotne dla ich biznesu niż poprzednich 50 lat - wynika z badania KPMG.
89% prezesów spółek jest przekonana o rozwoju własnej firmy w perspektywie kolejnych 3 lat. Niewiele mniej (86%) uważa, że to będzie dobry czas dla gospodarki kraju, w którym prowadzą działalność, 85% przewiduje rozwój branży, a 80% spodziewa się rozwoju globalnej gospodarki.

Blisko połowa CEO oczekuje, że roczny wzrost przychodów osiągnie pomiędzy 2% a 5% w kolejnych 3 latach. Głównymi źródłami tego wzrostu mają być nowe produkty (28%), nowi klienci (26%), nowe rynki (25%) oraz nowe kanały sprzedaży (22%).

Prezesi spółek muszą stawiać czoła wielu wyzwaniom, z którymi – jak wskazują – nie spotkali się do tej pory. 88% CEO obawia się o lojalność swoich klientów. Taki sam odsetek prezesów martwi się o wpływ światowej gospodarki na ich firmę, w przypadku gdy globalny wzrost gospodarczy będzie mniejszy niż przewidywany. 86% respondentów wskazuje na brak czasu na strategiczne myślenie o przełomowych rozwiązaniach biznesowych i innowacjach kształtujących przyszłość ich firm.
65% prezesów globalnych spółek obawia się wejścia na rynek nowych konkurentów, którzy podejmą przełomowe przedsięwzięcia biznesowe, a ponad połowa (53%) CEO twierdzi, że ich własne organizacje nie wprowadzają wystarczająco przełomowych modeli biznesowych.

Na podstawie zmieniających się priorytetów CEO związanych z ryzykiem, można wskazać na rosnące obawy dotyczące nowych i nieprzewidywalnych wyzwań. Głównym zagrożeniem wskazanym przez ankietowanych są cyberzagrożenia, podczas gdy w 2015 r. nie znalazły się na liście pięciu głównych zagrożeń.

Blisko 3/4 CEO (72%) uważa, że ich organizacja nie jest w pełni przygotowana na cyberatak. Respondenci zwrócili również uwagę na zaawansowanie poziomu analityki danych w swoich firmach oraz zdolność dotarcia do klientów za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Mniej niż 1/3 respondentów (30%) uważa, że ich firma jest liderem w dziedzinie analityki danych (ang. Data&Analytics).

Wśród strategicznych priorytetów na najbliższe 3 lata prezesi globalnych spółek wymienili wspieranie innowacji (21%), koncentrację na potrzebach klientów (19%), implementację przełomowych technologii (18%), rozwój lub zarządzanie pracownikami (18%), a także skuteczniejszy marketing, branding i komunikację (17%).

Pomimo, że wprowadzenie innowacji jest jednym z głównych priorytetów dla globalnych spółek, którymi zarządzają ankietowani CEO, a blisko 8 na 10 (77%) respondentów zadeklarowało, że uwzględnienie innowacji w strategii zawierającej jasne założenia i cele jest kluczowe, tylko 23% z nich twierdzi, że wprowadzanie innowacji jest priorytetem ich osobistego programu działania.
W kontekście zmieniającego się środowiska biznesowego, prawie połowa (41%) ankietowanych prezesów przewiduje znaczącą transformację swoich spółek w ciągu najbliższych 3 lat. Jest to znaczny wzrost w porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania, kiedy 29% CEO wyraziło taką opinię.
Zgodnie z oczekiwaniami dotyczącymi wzrostu gospodarczego i większych przychodów, coraz większa liczba menedżerów jest nastawiona na wzrost zatrudnienia na przestrzeni najbliższych 3 lat. 96% przewiduje zwiększenie liczby swoich pracowników przez następne 3 lata, w porównaniu do 78% respondentów deklarujących taki plan w ubiegłym roku. Większość prezesów (61%) spodziewa się fali procesów rekrutacyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy, jednocześnie wskazując na niedobór wykwalifikowanej kadry, w tym także w kluczowych obszarach biznesowych.

W swoich planach transformacji biznesu, CEO zwracali także szczególną uwagę na technologie, twierdząc, że są one drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na rozwój firmy — tuż za czynnikami związanymi z globalną gospodarką oraz krajowymi warunkami gospodarczymi. Prezesi podkreślili, że nowe technologie są głównym czynnikiem umożliwiającym szybszy rozwój – 18% respondentów wskazało, że wdrożenie przełomowych technologii stanie się dla nich kluczowym priorytetem. Ankietowani CEO zadeklarowali, że planują zainwestować znaczne środki w technologie w ciągu najbliższych 3 lat, zwiększając możliwości związane z zaawansowaną analityką danych (25%) oraz wprowadzając rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego (22%). Ryzyko związane z technologią jest również priorytetem zarządzających, którzy wskazują na cyberbezpieczeństwo i ryzyko związane z nowymi technologiami jako dwa z trzech głównych zagrożeń.
Badanie KPMG International pt. "2016 Global CEO Outlook" objęło 1268 zarządzających spółkami z 10 rynków (Australii, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Włoch, Japonii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i USA) oraz 11 sektorów gospodarki (motoryzacji, bankowości, infrastruktury, ubezpieczeń, zarządzania portfelem, opieki zdrowotnej, przemysłu, sektora detalicznego/rynku dóbr konsumpcyjnych, technologii, energetyki oraz technologii komunikacyjnych). 1/3 firm posiada roczne przychody o wartości ponad 10 miliardów dolarów, zaś żadna z firm nie posiada przychodów rocznych poniżej 500 milionów dolarów. Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 15 marca do 29 kwietnia 2016 r.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Prezesi spółek z optymizmem patrzą w przyszłość, najbliższe trzy lata ważniejsze od 50 poprzednich