SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawca Radia ZET urósł przy Agorze. Nie zaszkodziła flauta reklamowa

W 2024 roku Eurozet, nadający m.in. Radio ZET, wypracował wzrost przychodów o 22 proc., zarabiając na czysto 39 mln zł, chociaż cały rynek reklamy radiowej zwiększył się tylko o 2 proc. – W czwartym kwartale po prostu schłodziły się nastroje marketerów – tłumaczy Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory, która w połowie ub.r. przejęła resztę udziałów Eurozetu.

Według danych ze sprawozdania finansowego grupy Agora w 2024 roku w ujęciu jednostkowym Eurozet wypracował 294,59 mln zł przychodów, co wobec 242,11 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 21,7 proc.

W raporcie nie podano wyników całej grupy kapitałowej Eurozet, przy czym notuje ona nieznacznie wyższe przychody, bo spółki zależne firmy zdecydowaną większość przychodów wypracowują od niej. W efekcie w 2023 roku grupa Eurozet osiągnęła 243,6 mln zł wpływów sprzedażowych.

CZYTAJ TEŻ: TOK FM po zmianie władzy ma mniej słuchaczy. Ale bije inne rekordy

Do nadawcy należy pięć rozgłośni: Radio ZET, Antyradio, Radio Plus, Meloradio i Chillizet. Na początku 2023 roku kontrolny pakiet udziałów firmy, po wygraniu kilkuletniego sporu z UOKiK-iem, kupiła Agora. W połowie ub.r. przejęła zaś pozostałe 49 proc. walorów, płacąc spółce SFS Ventures 38,75 mln euro.

Eurozet pod względem przychodów urósł wielokrotnie mocniej niż cały polski rynek reklamy radiowej, który – według danych Publicis Media – zwiększył się w ub.r. tylko o 2 proc. (18 mln zł) do 898,9 mln zł. W konsekwencji udział tego segmentu w całym rynku reklamowym zmalał z 7,4 do 6,9 proc.

Z kolei cały segment radiowy grupy Agora (obejmujący też stacje TOK FM, Radio Pogoda, Rock Radio i Radio Złote Przeboje) wypracował w ub.r. 364 mln zł wpływów, o 18,4 proc. więcej niż rok wcześniej (te z reklam zwiększyły się o 19 proc. do 327,8 mln). Jego zysk na poziomie EBITDA poszedł w górę z 65,1 do 76,5 mln zł, a na operacyjnym – z 48,6 do 57,1 mln.

Słaby kwartał reklamy radiowej

Znacznie słabiej było tylko w czwartym kwartale ub.r. Segment radiowy grupy Agory zwiększył przychody o 1,7 proc. do 113,7 mln zł (z czego reklamowe: o 1,5 proc. do 103,4 mln). Jego zysk EBITDA wzrósł tylko z 30,8 do 33 mln zł, a zysk operacyjny – z 26,3 do 27,7 mln.

Według danych Publicis Groupe w drugiej połowie ub.r. tempo wzrostu wydatków na reklamę radiową zauważalnie osłabło, a w czwartym kwartale zmniejszyło się dwuprocentowo.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Skąd ten spadek? Pytany o to na telekonferencji inwestorskiej Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory odpowiadający za segment radiowy, przyznał, że odpowiedź jest złożona. – Nie można wskazać winowajcy. To znaczy: nie było żadnej branży czy sektora, który wpłynąłby na taki efekt – przyznał.

– Po prostu w tym czwartym kwartale schłodziły się nastroje marketerów. Można próbować szukać uzasadnienia w słabych wynikach dotyczących konsumpcji, które pojawiały się w pojedynczych miesiącach drugiego półrocza – zauważył.

Zaznaczył, że istotna jest też specyfika rynku radiowego. – Czwarty kwartał zawsze był bardzo wysoki. Więc albo mamy specyficzny rok, który jako cały wyglądał całkiem nieźle, ale inaczej się rozłożył po kwartałach, albo mówimy o jakiejś może trwalszej przebudowie i wyrównaniu pomiędzy kwartałami aktywności reklamowej – stwierdził.

Rekordowy zysk Eurozetu

W 2024 roku Eurozet zarobił na czysto 39,45 mln zł. To rekordowy zysk netto w jego historii, o nieco ponad 10 mln zł wyższy niż rok wcześniej (29,06 mln zł).

Firma w ostatnich latach regularnie wypłacała dywidendy. W ub.r. wypłaciła Agorze cały zysk netto sprzed roku: 5 mln zł do końca lipca, a resztę do końca września.

Agora spodziewa się, że w 2025 roku rynek reklamy radiowej urośnie o 3–6 proc. – Na dzisiaj oceniłbym wzrost rynku reklamy jako średni – ani słaby, ani mocny – powiedział Maciej Strzelecki, zaznaczając, że kluczowy w pierwszym kwartale jest marzec, z którego nie ma jeszcze pełnych danych.

Firma bierze pod uwagę podwyżki cen reklam we wszystkich swoich mediach, ale nie w związku z inflacją, tylko – jak opisał Maciej Strzelecki – „tam, gdzie jest uzasadnienie ze strony popytowej”.

– To, że mamy inflację, jest niewystarczającym uzasadnieniem dla klientów. Staramy się podwyżki uzasadniać naszą pozycją i rosnącym popytem. Wydaje się, że w co najmniej kilku segmentach mamy do czynienia z taką sytuacją – dodał. – To, czy pozwoli nam to dogonić inflację, zależy od wielu czynników – przyznał.

W czwartym kwartale 2024 roku przychody grupy Agory zwiększyły się o prawie 5 proc., głównie dzięki wzrostowi w kinach Helios o ponad jedną piątą. Firma w całym ub.r. osiągnęła rekordowy w swojej historii zysk EBITDA, zaś jej zyskowność netto osłabiły m.in. niekorzystne dla niej zmiany kursów walut.

Dołącz do dyskusji: Nadawca Radia ZET urósł przy Agorze. Nie zaszkodziła flauta reklamowa

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
W sumie co się dziwić jak bloki reklamowe w radiu zet od czasów agorowych zaczynają się nawet za 6 pełna godzina.
Żadna inna stacja radiowa tak nie robi.
odpowiedź
User
Marketer
W sumie co się dziwić jak bloki reklamowe w radiu zet od czasów agorowych zaczynają się nawet za 6 pełna godzina.
Żadna inna stacja radiowa tak nie robi.

Co za mondrość ludowa🤣
odpowiedź
User
Jarosław
Gdzie jest Krasawica?
Kto nam wytłumaczy, dlaczego jeśli jest tak dobrze, to jednak jest bardzo źle!
odpowiedź