Według nowego raportu 6,6 proc. firm w Polsce korzysta z AI. Mogą mieć wkrótce problem
47 proc. firm w Polsce przyznaje, że sztuczna inteligencja nie będzie mieć żadnego zastosowania w ich branży, a 6,6 proc. korzysta z niej - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dodano, że 7,2 proc. firm nie wykorzystuje AI, ale planuje to w przyszłości.
W opublikowanym w czwartek Tygodniku Gospodarczym PIE podano, że ponad 47 proc. firm stwierdziło, że AI w ich branży nie będzie miało żadnego zastosowania; w sektorze budownictwa odpowiedziało tak 67 proc. firm, a w produkcji przemysłowej - 53 proc.
Zdaniem PIE wysoki odsetek firm, które nie dostrzegają potencjału AI, może doprowadzić do zmniejszenia ich konkurencyjności względem firm, które będą ją wykorzystywać.
Polskie firmy nie korzystają z AI
Wśród polskich firm 6,6 proc. wykorzystuje AI do pracy, natomiast 7,2 proc. zamierza wprowadzić takie rozwiązania w przyszłości. W raporcie wskazano, że według danych Eurostatu z 2023 r., odsetek korzystania z AI wzrósł o 3,7 p.p. Zaznaczono jednak, że może to wynikać z odmiennej metodologii, m. in. przebadania firm mikro, których nie ujęto w badaniu Eurostatu.
Czytaj też: Polski startup CampusAI pozyskał 40 mln zł. Celuje w 200 tys. klientów
W Polsce ze sztucznej inteligencji najczęściej korzystają duże przedsiębiorstwa - wśród nich 11 proc. deklaruje używanie AI, co stanowi o 4,4 p.p. więcej niż wśród mikro- i średnich firm. Najczęściej po AI sięga sektor usług (co piąta firma), natomiast w budownictwie jest to 0,06 proc. Niski wskaźnik wykorzystania zauważono także w branży zajmującej się handlem i transportem (ok. 2.5 proc.) - wskazano.
Firmy, które wdrożyły AI, najczęściej deklarowały, że po przeszkoleniu dzięki technologii pracownicy są bardziej produktywni. Rzadziej deklarowano wzrost sprzedaży czy mniejsze potrzeby zatrudniania nowych pracowników.
Badanie powstało przeprowadzone w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury na próbie 500 przedsiębiorstw.
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny. Zajmuje się makroekonomią, energetyką i klimatem, handlem zagranicznym, prognozami gospodarczymi, gospodarką cyfrową i ekonomią behawioralną. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Według nowego raportu 6,6 proc. firm w Polsce korzysta z AI. Mogą mieć wkrótce problem