W 2020 r. rozwój szybkiego internetu w Polsce znacznie przyspieszył
W 2020 r. rozwój szybkiego internetu w Polsce znacznie przyspieszył ze względu na wzmożone aktywności online spowodowane pandemią COVID-19 - wynika z najnowszego raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce, opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Według UKE, penetracja usługami stacjonarnego dostępu do internetu w przeliczeniu na gospodarstwa domowe wyniosła w 2020 r. 56,7 proc., co oznacza wzrost o 1,9 pp. od 2019 r.
Przychody z tych usług wzrosły wobec 2019 r. o 5 proc. do poziomu 4,5 mld zł. Największą część w strukturze przychodów stanowiły te pochodzące z usług świadczonych za pomocą łączy światłowodowych (26,7 proc.).
Liczba użytkowników dostępu stacjonarnego to 8,2 mln
Liczba użytkowników dostępu stacjonarnego natomiast wzrosła o 5,3 proc. r/r i wyniosła 8,2 mln.
Jak czytamy w raporcie, "ze względu na wzmożone aktywności online spowodowane pandemią COVID-19, w 2020 r. rozwój szybkiego internetu w Polsce znacznie przyspieszył". W ub. roku już prawie 59 proc. użytkowników internetu stacjonarnego mogło korzystać z łączności o przepływności min. 100 Mb/s.
"Polska znajdowała się w grupie trzech krajów z najniższymi cenami usług internetu stacjonarnego" - dodano w raporcie UKE.
Oprócz rozwoju stacjonarnych usług łączności, z raportu wynika, że COVID-19 przełożył się też na znaczny popyt na szybkie łącza mobilne. Z dostępu mobilnego za pomocą modemów, kart, kluczy korzystało 23,5 proc. ludności - to o 2,4 pp. więcej niż w 2019 r.
Coraz mniejsza popularność telefonii stacjonarnej
Coraz mniejszą popularnością według UKE cieszy się tradycyjna telefonia stacjonarna. W 2020 r. ze stacjonarnych usług telefonicznych korzystało 3,1 mln abonentów. Łączne przychody z tego rynku wyniosły prawie 1,4 mld zł. Jak odnotowano, pomimo spadku na rynku tych usług, czas trwania połączeń przez telefony stacjonarne pozostał w ub. roku na podobnym poziomie, co w 2019 r. Według Urzędu, wpływ na to wywarła również pandemia COVID-19.
W ub. roku odnotowano wzrost przychodów z telefonii ruchomej. Łączne wpływy operatorów wyniosły 12,5 mld zł i były o 13,8 proc. wyższe, niż rok wcześniej - napisano w raporcie. W skali całego rynku telekomunikacyjnego, rynek telefonii ruchomej generował 30,6 proc. przychodów - podał UKE.
Jak dodano, na koniec 2020 r. odnotowano odmienny od kilku wcześniejszych lat trend - wzrost liczby użytkowników telefonii ruchomej.
54,1 mln kart SIM
Łączna liczba aktywnych w ub. roku kart SIM wyniosła 54,1 mln.
Liczba abonentów usług telewizyjnych wyniosła w 2020 r. 10,8 mln. Przychody z tych usług kształtowały się na poziomie 6,7 mld zł. Głównym graczem - jak czytamy w raporcie UKE - był w ub. roku Cyfrowy Polsat, z którego usług korzystało aż 30,1 proc. abonentów.
Urząd zwrócił uwagę, że usługi telewizyjne przechodzą obecnie proces zmian.
Coraz bardziej popularna staje się usługa IPTV - pozwalająca na przesyłanie sygnału telewizyjnego w sieciach szerokopasmowych opartych na protokole IP, czyli - na dostarczaniu wideo w sieci internet. W 2020 r. usługi tego typu stanowiły 12,2 proc. całego rynku telewizji. Spadek zainteresowania natomiast odnotowała telewizja satelitarna, jednak wciąż z tego rodzaju usług korzysta 51,5 proc. konsumentów.
UKE podkreśla, że rynek telewizji w ogromnym stopniu kształtowany był w ub. roku przez pandemię. Konsumenci częściej korzystali z usług TV poszukując informacji z kraju i ze świata, jak i sposobu na relaks. Odwołanie wielu imprez sportowych, np. Euro 2020, odbiło się jednak negatywnie na oglądalności kanałów sportowych, co miało swoje odzwierciedlenie w wynikach finansowych operatorów - czytamy w raporcie.
Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce wydawany przez Urząd Komunikacji Elektronicznej powstał w oparciu o dane uzyskane od zobowiązanych na mocy ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz Ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych podmiotów. Raport - jak podał UKE - spełnia wymogi art. 192 ust. 3. ustawy Prawo telekomunikacyjne z 16 lipca 2004 r.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 

Dołącz do dyskusji: W 2020 r. rozwój szybkiego internetu w Polsce znacznie przyspieszył