RPO chce zbadania przez KRRiT kwestii dysproporcji czasu antenowego w TVP dla kandydatów na prezydenta
Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar przedstawił przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji swoje uwagi dotyczące kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami prezydenckimi. Według niego znacząca była dysproporcja czasu antenowego dla poszczególnych kandydatów w TVP, a - powołując się na dostępne raporty - ocenił, że ani media publiczne, ani prywatne nie zachowały odpowiedniego obiektywizmu w prezentowaniu kandydatów.
W piśmie do szefa KRRiT Witolda Kołodziejskiego, Rzecznik Praw Obywatelskich napisał, że przed pierwszą turą wyborów prezydenckich znacząca była dysproporcja czasu antenowego w TVP, które poświęciło Andrzejowi Dudzie o wiele więcej uwagi niż pozostałym kandydatom.
Natomiast przed drugą turą wyborów zarówno „Wiadomości” TVP, jak i do pewnego stopnia „Fakty” TVN, przedstawiały jednego kandydata w niezwykle pozytywnym świetle, a drugiego - w znacząco negatywnym. Adam Bodnar zwrócił także uwagę - powołując się na monitoringi mediów w czasie kampanii - że ani media publiczne, ani prywatne nie zachowywały odpowiedniego obiektywizmu w prezentowaniu kandydatów.
- Kampania ta była wyjątkowa z uwagi na zagrożenia epidemiologiczne, co w dużym stopniu ograniczyło możliwości działania kandydatów. Media publiczne w kampanii wyborczej zawsze pełnią szczególną rolę, jednak obecna sytuacja spowodowała, że ich wkład był istotniejszy niż kiedykolwiek – zaznaczył Adam Bodnar.
Według niego „dotychczasowy sposób wypełniania ustawowych obowiązków przez media publiczne budzi poważny niepokój i powinien zostać poddany analizie oraz monitoringowi ze strony KRRiT”, dlatego zwrócił się do jej szefa o podjęcie działania w tej sprawie. Krajowa Rada nie prowadziła monitoringu kampanii prezydenckiej, ponieważ tłumaczyła, że jest to „zbyt kosztowne”.
- Jak wskazują wyniki badań organizacji pozarządowych, szczególne zastrzeżenia wywołują kwestie równości szans kandydatów, realizacji prawa obywateli do informacji oraz wypełnianie ustawowych zasad pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności w przedstawianiu kampanii wyborczej - wskazał rzecznik.
W swoim piśmie do szefa KRRiT powołał się na raporty przygotowane m.in. przez Instytut Dyskursu i Dialogu, Towarzystwo Dziennikarskie (opisywaliśmy je regularnie na łamach portalu Wirtulnemedia.pl) oraz Fundację Odpowiedzialnej Polityki.
- Unaoczniły one kilka istotnych problemów naruszających równość szans kandydatów. Wykazały też konieczność monitorowania działań mediów publicznych, co powinno być przedmiotem aktywnych działań KRRiT. Zarówno analiza danych zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej TVP, jak również Raport Towarzystwa Dziennikarskiego, wskazuje na znaczącą dysproporcję czasu antenowego poświęconego Andrzejowi Dudzie w stosunku do reszty kandydatów w pierwszej turze wyborów prezydenckich - zaznaczył Adam Bodnar.
KRRiT powołana do ochrony interesu publicznego
RPO przypomniał, że „w interesie publicznym, do którego chronienia powołano KRRiT, jest zapewnienie rzetelnej i bezstronnej informacji obywatelom oraz utrzymywanie standardów wynikających z ustaw oraz zobowiązań międzynarodowych”.
- Jedną z zasad, która powinna być poddawana kontroli Rady, jest zobowiązanie telewizji publicznej do pełnienia misji publicznej, wynikające z art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Podkreśla on również, że usługi i programy w ramach misji publicznej powinny cechować się pluralizmem bezstronnością, wyważeniem i niezależnością - podkreśla Rzecznik w swoim piśmie do szefa KRRiT.
Według niego „brak ingerencji Rady wskazuje na zaniedbanie jej obowiązków”. - To właśnie w jej kompetencjach, nie organizacji pozarządowych, leży konstytucyjny obowiązek chronienia interesu publicznego, w tym monitorowania mediów w kampanii wyborczej – przypomniał RPO.
Zwrócił się również do Witolda Kołodziejskiego o przeanalizowanie raportów organizacji „pod kątem możliwości podjęcia koniecznych czynności kontrolnych”.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: RPO chce zbadania przez KRRiT kwestii dysproporcji czasu antenowego w TVP dla kandydatów na prezydenta