Polska Agencja Prasowa reaktywuje usługę sprzed lat [NASZ NEWS]
W Polskiej Agencji Prasowej trwają zaawansowane prace nad wprowadzeniem usługi monitoringu mediów – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Ma się pojawić na rynku jeszcze w tym roku.

Jak przekazał nam dyrektor biura operacyjnego PAP Tomasz Gruszka, prace nad wprowadzeniem usługi są na zaawansowanym etapie.
– Myślę, że we wrześniu będziemy gotowi do pokazania narzędzia wybranym klientom. Do końca tego roku chcemy zaofertować naszych najważniejszych klientów z intencją podpisywania umów na przełomie tego i przyszłego roku – zapowiada dyrektor w Polskiej Agencji Prasowej.
PAP rozszerzy zakres usług o monitoring mediów
Dla PAP będzie to reaktywacja wygaszonej kilkanaście lat temu usługi. Technologicznym partnerem w obecnym projekcie jest łotewska LETA, tamtejszy odpowiednik PAP oraz główny dostawca monitoringu mediów na Litwie, Łotwie i Estonii. – To na ich technologii uruchomimy naszą usługę – zapowiada Tomasz Gruszka.
– Jako Polska Agencja Prasowa dysponujemy tym wszystkim, co jest potrzebne do osiągnięcia sukcesu w tym biznesie. Pracujemy z sektorem publicznym, firmami, biurami prasowymi, z agencjami public relations, którym oferujemy usługi takie jak dystrybucja informacji czy obsługa medialna, udostępniamy serwis z Polskiej Agencji Prasowej. Chcemy uzupełnić tę paletę produktów i usług monitoringiem mediów, który w ofercie Polskiej Agencji Prasowej był do roku 2007, ale został sprzedany do Newton Media (dziś firma należy do IMM – przyp. Red.) – mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Gruszka. – To były jednak inne uwarunkowania rynkowe, inne czasy. Dziś mamy rok 2025 i uważamy, że jesteśmy w stanie dostarczyć klientom wartość, której potrzebują – dodaje Gruszka.
Zobacz: PAP będzie popularyzować naukę. Ma partnera
Polska Agencja Prasowa dostarcza obecnie usługi 1750 klientom. Agencja - wedle naszych informacji - dostaje z rynku zapytania o monitoring mediów.
– Myślę, że jesteśmy w stanie zaoferować najbardziej kompleksową obsługę dla firm z sektora publicznego i dla instytucji publicznych, które szeroko korzystają z serwisów agencyjnych. W obsłudze medialnej, monitoring mediów jest jednym z ważnym elementów, sądzimy więc, że będziemy w stanie konkurować także z komercyjną częścią rynku o klienta korporacyjnego – mówi Tomasz Gruszka.
Monitoring mediów PAP ma obejmować wszystkie główne telewizje, stacje radiowe, prasę, a także tytuły internetowe oraz najważniejsze media społecznościowe.
Na czym dziś zarabia PAP
W 2024 roku przychody Polskiej Agencji Prasowej wyniosły 65,67 mln zł, a wpływy sprzedażowe netto 68,23 mln, zaś ujemny wynik ze zmiany stanu produktów pogłębił się z -2,45 do -2,57 mln.
PAP najwięcej zarabia na dostarczaniu serwisów ogólnoinformacyjnych (przychody 19,28 mln zł), następnie z usług fotograficznych (7,65 mln zł), dystrybucji informacji (7,83 mln), centrum prasowym (5,11 mln) i obsłudze medialnej wydarzeń i konferencji (5,24 mln zł).
Polska Agencja Prasowa jako podmiot publiczny otrzymuje także dotacje z budżetu państwa – w 2024 roku wyniosła ona 22 mln zł.
Zobacz: PAP współpracuje z Google. "Staramy się budować wartość dla mediów"
Największą firmą monitorująca media na polskim rynku jest obecnie Instytut Monitorowana Mediów. W ostatnich latach znacząco umocniła swoją pozycję przez przejęcia Newton Media i Newspoint oraz zakup pakietu kontrolnego w PSMM Monitoring&More.
Od ubiegłego roku na rynku działa także konkurencyjna firma Mediaboard, działająca jako platforma PR „all-in-one”. Na jej czele stoi Marcin Szczupak.
Dołącz do dyskusji: Polska Agencja Prasowa reaktywuje usługę sprzed lat [NASZ NEWS]