Polski rynek dań gotowych: dynamiczny rozwój we wczesnej fazie wzrostu
Rynek dań gotowych w Polsce rozwija się dynamicznie, będąc w stosunkowo wczesnej fazie wzrostu. W 2021 r. rynek dań gotowych do spożycia (wykluczających produkty mrożone) wart był 2,6 mld zł - wynika z raportu firmy PMR.
Rynek dań gotowych, w porównaniu z rynkiem przekąsek piekarniczych czy sklepową gastronomią, jest w mniejszym stopniu zależny od mobilności społecznej. I nawet pandemia COVID-19 sprzyjała rozwojowi sprzedaży w tej kategorii. Producenci, z którymi firma PMR rozmawiała specjalnie na potrzeby raportu, podkreślali, że krótkoterminowo kategoria dań gotowych, jako pakowanych fabrycznie, postrzegana była jako bezpieczna alternatywa dla rynku HoReCa i wygodna forma domowych zapasów. W styczniu 2022 r. 29% respondentów wciąż wskazywało, że na ogół posiada w domu zapas dań gotowych.
Według prognoz PMR, wartość polskiego rynku dań gotowych będzie w latach 2022-2027 rosnąć średniorocznie o 7%. W opinii zespołu ekonometryków PMR, wpływ wojny na Ukrainie bezpośrednio na segment dań gotowych, choć obecnie wciąż trudny do przewidzenia, powinien być umiarkowany i zaznaczy się w wyższej nominalnej dynamice wzrostu rynku (w wyniku wyższych cen, przede wszystkim żywności), a niższej realnej dynamice wzrostu (wskutek silniej ostudzonego popytu).
Z badania PMR przeprowadzonego na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. wynika, że najczęściej kupowaną kategorią dań gotowych są wyroby garmażeryjne (pierogi, krokiety czy naleśniki). Tego typu produkty najczęściej kupują osoby w grupie wiekowej 25-34 lata (46%), a najrzadziej sięgają po nie osoby poniżej 25 lat (37%). Im większa miejscowość zamieszkania, tym częściej konsumenci sięgają po dania garmażeryjne. Produkty te znajdują się w stałej ofercie większości sieci spożywczych oraz niektórych większych piekarni oraz wpisują się w upodobanie Polaków do tradycyjnych smaków: 52% badanych deklaruje, że kupując dania gotowe woli wybrać kuchnię domową, tradycyjną, aniżeli typowe danie fast-food. Szczególnie z tym stwierdzeniem zgadzali się badani w wieku 50 lat i więcej.

Dla 61% badanych dyskonty są najczęstszym miejscem zakupu dań garmażeryjnych. Format ten plasował się jako pierwszy również w innych badanych kategoriach dań gotowych, najmniejszą przewagę mając w gotowych zestawach obiadowych (kuchni polskiej oraz zagranicznej). Według szacunków PMR, dyskonty odpowiadają za ponad połowę sprzedaży dań gotowych w Polsce. Ta tendencja ma utrzymać się do końca okresu prognozy.
Na potrzeby raportu "Handel produktami food-to-go w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027", na przełomie grudnia 2021 r. oraz stycznia 2022 r. firma PMR przeprowadziła badanie ilościowe na próbie 2122 dorosłych Polaków, techniką wywiadu online – CAWI. Schemat losowania próby do badania miał charakter losowo-kwotowy, uwzględniający dostępne dane na temat populacji generalnej dorosłych Polaków, takie jak wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, poziom wykształcenia oraz wielkość gospodarstwa domowego.
Kategoria produktów food-to-go, w definicji PMR, obejmuje produkty przygotowywane na ciepło w miejscu sprzedaży oraz słodkie i słone wyroby piekarnicze klasyfikowane razem jako produkty (ready-to-eat) oraz dania gotowe do spożycia, które nie wymagają zagotowywania bądź rozmrażania (ready-to-serve), z wykluczeniem żywności dla niemowląt.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Polski rynek dań gotowych: dynamiczny rozwój we wczesnej fazie wzrostu