Smartfon najważniejszy od 6 do 18, wieczorem rządzi telewizor
45% gospodarstw domowych posiada dwa telewizory lub więcej, w prawie 1/3 można znaleźć co najmniej 2 laptopy, a w ponad połowie znajduje się więcej niż jeden smartfon - wynika z badania MullenLowe MediaHub przygotowanego dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Urządzeniem, z którego przeciętny polski internauta korzysta w godzinach 6:00-18:00 najczęściej, jest smartfon. Od godziny 18:00 do 24:00 ustępuję on już jednak pola telewizji. TV jako najchętniej konsumowane medium w tym przedziale czasowym wskazuje ok. 40% respondentów z szerokiej grupy 15-54, co potwierdza nieustająco silną pozycji tego medium, nawet wśród internautów.
Na drugim miejscu, praktycznie przez całą dobę, znajduje się komputer. Jedynie w paśmie 6:00-09:00 ustępuje on miejsca radiu.
W godzinach nocnych (24:00-6:00) palmę pierwszeństwa ponownie przejmuje smartfon. Jako preferowane medium w tym paśmie czasowym wskazuje go 13% internautów. Deklarację korzystania z któregokolwiek z analizowanych mediów/urządzeń w tym samym czasie składa 43% badanych, przy czym w przypadku tabletu będą to raczej kobiety w wieku 15-34 lata, natomiast użytkownik komputera w godzinach nocnych to zwykle mężczyzna do 24 roku życia.

Najwyższy poziom "zanurzenia" w mediach charakteryzuje młodą grupę miejską (15-34, miasta pow. 100 tys.). Jego kulminacja przypada na czas telewizyjnego prime-time’u, przy czym w tej akurat grupie bynajmniej nie telewizja jest najczęściej wybieranym medium – swoją uwagę poświęca jej 1/3 badanych. W zasięgu komputera i smartfonu jest natomiast odpowiednio 54% i 52% internautów.
Za wyjątkiem prime-time’u smartfon jest zdecydowanym numerem jeden w ciągu całej doby w młodszych grupach wiekowych - nawet w godzinach 24:00-6:00 25% internautów z grupy wielkomiejskiej (15-34, miasta pow. 100 tys.) wskazuje go jako urządzenie, z którego korzysta w tym czasie najczęściej.
Obydwa wyróżnione targety wiekowe 35-54 (miasta do 100 tys. i pow. 100 tys.) charakteryzuje z kolei widocznie niższy poziom korzystania ze smarfonów w trakcie całej doby (w porównaniu do grup 15-34), a wyższy z radia, szczególnie w pasmach porannych.
Badanie MullenLowe MediaHub dostarcza także wiedzy o tym, jakie czynności realizują użytkownicy na wybranych urządzeniach w poszczególnych porach dnia. Tu dla przykładu analizie poddano dwa przedziały czasowe: 6:00-9:00 vs. 21:00-24:00. I tak, jeżeli chodzi o smartfony zarówno rano, jak i wieczorem, jest to szeroko pojęta komunikacja (w tym via social media). Na kolejnych pozycjach znajduję się słuchanie audiobooków i nawigacja. W przypadku komputerów przenośnych zarówno rano, jak i wieczorem, na pierwszym planie pojawiają się zadania związane z obsługą finansów, przeglądaniem newsów i poczty. Jednak w godzinach wieczornych ponad 72% respondentów deklaruje już oglądanie filmów, a ponad 65% planowanie większych zakupów.

Komentarz: Marek Krasuski, media manager MullenLowe MediaHub
Zaprezentowany materiał dowodzi, że wzorzec korzystania z mediów i urządzeń silniej determinuje przynależność do konkretnej kohorty wiekowej niż np. lokalizacja miejsca zamieszkania. Urządzenia, z których korzystamy najczęściej to smartfony i komputery choć w grupach starszych swoich pozycji nadal bronią media tradycyjne (telewizja i radio). Powyższe analizy wskazują, że pomimo zachodzących zmian na rynku mediów, w przypadku określonych grup celowych nadal dobrym rozwiązaniem mogą być kampanie radiowe emitowane w porannych drive-time’ach. Telewizja natomiast jest nadal medium wieczornym, pozwalającym na relaks po całym dniu.
Planując wielokanałową kampanię należy pamiętać nie tylko o zasięgu poszczególnych urządzeń / mediów ale również o specyfice ich używania. Smartphone dla młodych użytkowników jest najważniejszym i najbardziej osobistym urządzeniem. Inwazyjne reklamy mogą tylko wywołać irytację, ważniejsze staje się wejście marki w dark social i nawiązanie z użytkownikiem bardziej osobistego kontaktu. Z kolei laptop jawi się jako urządzenie do pracy lub rozrywki – to główny ekran do załatwiania spraw finansowych, zakupów itp. Desktopowa reklama natywna promująca rozwiązania i produkty finasowe może wpływać na budowanie pozytywnych postaw bo zostanie zaprezentowana użytkownikowi w najbardziej odpowiednim kontekście. Natomiast telewizja, nadal główny ekran w salonie, to zdecydowanie miejsce na budowanie brandu i emisję reklam skłaniających do rodzinnych i społecznych dyskusji. Według Petera Fielda 60% budżetu reklamowego powinno być przeznaczone na działania długoterminowe budujące markę a pozostałe 40% na aktywacje konsumenckie. Analiza kontekstu używania poszczególnych urządzeń i mediów przez różne grupy wiekowe może podsunąć insighty związane właśnie z tą aktywacyjną częścią budżetów reklamowych.
Newsletter




Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Smartfon najważniejszy od 6 do 18, wieczorem rządzi telewizor
@Yzy: co w tym dziwnego? Ja nie wiem, w którą grupę się kwalifikuję (32 lata) ale mam dwa odbiorniki. Telewizji jako takiej nie oglądam. Odbiornik służy mi do grania i oglądania filmów.