Telewizja Polska: 979 mln zł z abonamentu i 908 mln zł z reklam, 31,7 mln zł zysku w ub.r.
W ub.r. Telewizja Polska otrzymała 979 mln zł z abonamentu i rekompensaty abonentowej (57 proc. więcej niż rok wcześniej) i zanotowała 908 mln zł z reklam i sponsoringu (po wzroście o 14 proc.). Spółka osiągnęła 31,7 mln zł zysku netto.
W udostępnionym właśnie sprawozdaniu Telewizja Polska podała, że w ub.r. na jej wpływy abonamentowe złożyło się 385,5 mln zł z opłat od posiadaczy zarejestrowanych telewizorów oraz 593,5 mln zł z budżetu państwa w ramach przyznanej pod koniec 2017 roku rekompensaty za środki nieuzyskane z abonamentu w latach 2010-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny niektórych grup społecznych.
W efekcie przychody abonamentowe TVP wzrosły w skali roku o 357,3 mln zł, czyli 57 proc. W 2017 roku spółka z opłat abonamentowych uzyskała 355,1 mln zł oraz 266,5 mln zł rekompensaty z budżetu państwa.
W ub.r. TVP dzięki kolejnej transzy rekompensaty miała rekordowo dużo środków z abonamentu - ponad dwa razy więcej niż w 2014 i 2015 roku oraz prawie pięciokrotnie więcej niż w 2010 i 2011 roku.

Środki z abonamentu stanowiły w ub.r. 46 proc. łącznych wpływów Telewizji Polskiej - zdecydowanie najwięcej w ostatnim piętnastoleciu. W 2010 i 2011 roku ten udział wyniósł jedynie 12 proc., a przed wprowadzeniem rekompensaty z budżetu państwa 30 proc. przekroczył tylko w 2004 roku.
Ostatecznie TVP w sprawozdaniu z ub.r. zaraportowała 980,3 mln zł z abonamentu, rozliczając też w tym okresie niewielkie wcześniejsze wpływy: 0,8 mln zł kosztów amortyzacji wozu do transmisji HD oraz 0,5 mln zł amortyzacji praw autorskich do filmów.

Przychody Telewizji Polskiej z reklam i sponsoringu wyniosły w ub.r. 908 mln zł, o 14 proc. więcej niż rok wcześniej (799 mln zł). Poprzednio poziom 900 mln zł wpływów z tego źródła spółka przekroczyła w 2015 roku (922 mln zł).
W ub.r. TVP jako jedyny nadawca w Polsce transmitowała piłkarskie mistrzostwa świata. Zarząd spółki krótko po zakończeniu turnieju poinformował, że ze sprzedaży reklam przy transmisjach i praw do organizacji stref kibica nadawca uzyskał 77 mln zł wpływów, co przy 67 mln zł kosztów licencji i obsługi meczów dało 10 mln zł zysku netto.
Według danych Starcomu cały rynek reklamy telewizyjnej w Polsce urósł w ub.r. o 6,3 proc. do 4,41 mld zł.

2,1 mld zł wpływów, 37 mln zł zysku netto
Skoro 979 mln zł z abonamentu stanowiło 46 proc. łącznych wpływów TVP w ub.r., oznacza to, że wyniosły one ok. 2,1 mld zł. Wobec 1,78 mld zł w 2017 roku daje wzrost o prawie 20 proc.
Przychody spółki z abonamentu oraz reklam i sponsoringu w ub.r. wyniosły łącznie 1,89 mld zł. Pozostałe wpływy nadawca miał z innych źródeł (m.in. sprzedaży aktywów, zmiany stanu produktów oraz kosztu wytworzenia produktów na własne potrzeby). W sprawozdaniu abonamentowym nie podał szczegółowych informacji na ten temat.
TVP na potrzeby statystyczne przekazała Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, że w ub.r. osiągnęła 37,5 mln zł zysku netto.
W sprawozdaniu abonamentowym zaznaczyła natomiast, że w ub.r. na zadania związane z realizacją misji publicznej przeznaczyła 1,94 mld zł, a 50,4 proc. tych środków otrzymała z abonamentu.
W 2017 roku Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł oraz spadek przychodów z reklam i sponsoringu o 8,4 proc. do 798,6 mln zł. Nadawca miał 563,8 tys. zł zysku netto.
Natomiast w 2016 roku zanotowała spadek wpływów o 6,8 proc. do 1,47 mld zł, wzrost kosztów operacyjnych o 8,2 proc. do 1,65 mln zł oraz 176,7 mln zł straty netto.
TVP ma dostać kolejny miliard zł z budżetu państwa
Na początku br. parlament przyjął nowelizację ustawy o opłatach abonamentowych, na mocy której Telewizja Polska i Polskie Radio mają otrzymać 1,26 mld zł rekompensaty za wpływy abonamentowe utracone w latach 2018-19 wskutek zwolnienia z tej opłaty kolejnych grup społecznych. Pod koniec lutego nowelizację przegłosowano w Senacie, obecnie czeka na podpis prezydenta.
W połowie 2017 roku Telewizja Polska uzyskała 800 mln zł pożyczki z Funduszu Reprywatyzacyjnego (wchodzącego w skład Skarbu Państwa) podzielonej na kilka części rozłożonych do połowy 2019 roku. Kapitał pożyczki ma zostać spłacany w miesięcznych ratach od 2019 do końca 2023 roku. W połowie ub.r. ówczesny wiceprezes TVP Maciej Stanecki przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że spółka wykorzystała na razie 350 mln zł z tej puli pożyczkowej.
Jednocześnie TVP wznowiła emisję swoich obligacji o wartości do 300 mln zł. Spłaciła przy tym obligacje wyemitowane dwa lata wcześniej, które kupił Bank Gospodarstwa Krajowego. - Po dokonaniu w lipcu 2018 całkowitej spłaty wcześniejszych emisji obligacji z 2016 i 2017r TVP uruchomiła nowa perspektywę wznawiając już zawarta umowę z BGK SA. Umowa zawarta jest na warunkach rynkowych - w pełni komercyjnych - opisywał nam to Jacek Kurski.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska: 979 mln zł z abonamentu i 908 mln zł z reklam, 31,7 mln zł zysku w ub.r.