Sprzedaż telewizorów traci impet. Ponad 10 procent mniej rok do roku
W czwartym kwartale 2021 roku dostawy telewizorów na rynek spadną rok do roku o 10,3 procent, zaś w skali półrocza o 12 procent – wynika z analiz firmy TrendForce. Przyczyny słabnącej koniunktury na rynku to kryzys spowodowany pandemią oraz rosnące ceny odbiorników.
Firma analityczna TrendForce podała, że w trzecim kwartale 2021 r. dostawy telewizorów na globalnym rynku osiągnęły liczbę 52,5 mln sztuk. To co prawda oznacza wzrost w skali kwartału o 8,3 proc., jednak w zestawieniu rok do roku spadek o 14,7 proc.
Najgorsze półrocze
Według analityków TrendForce w czwartym kwartale br. dostawy odbiorników zamkną się liczbą 59,1 mln urządzeń, to o 10,3 proc. mniej niż rok wcześniej.
Czytaj także: TePanel podzielił się danymi. „Z telewizora korzysta 90 proc. Polaków, radio z DAB+ posiada niespełna 5 proc.”
Zgodnie z raportem w drugiej połowie br. dostawy telewizorów zanotują spadek o 12 proc., co będzie oznaczało najgorsze półrocze w segmencie w zestawieniu z podobnymi okresami z lat ubiegłych.
TrendForce zaznacza, że pewne „odbicie” nastąpi w obszarze odbiorników OLED – w 2021 r. dostawy tych urządzeń wyniosą 6,8 mln, o 72,8 proc. więcej w skali roku. Przyczyny? Coraz większe zdolności produkcyjne koncernu LG w fabryce w chińskim Kantonie oraz coraz mniejsze różnice w cenach pomiędzy telewizorami w technologii OLED oraz LCD. Wśród producentów liderem będzie LG wyprzedzając koncerny Sony i Panasonic.
2022 będzie lepszy?
TrendForce przewiduje, że z początkiem 2022 r. popyt na rynku telewizorów będzie się odbudowywał. 45 i 55 proc. całkowitej rocznej sprzedaży będzie miało miejsce odpowiednio w pierwszym i drugim kwartale.
Według prognoz dostawy telewizorów w 2022 r. wyniosą 217 mln sztuk, co oznacza wzrost o 3,3 proc. rok do roku. Zdaniem ekspertów marki będą w stanie agresywnie zwiększać swoje dostawy telewizorów nie tylko dzięki niezakłóconej podaży paneli, ale także dzięki stopniowo stabilizującym się cenom.
Główni producenci będą się koncentrować na odbiornikach średniej i dużej wielkości oraz na produktach o znacznej wartości dodanej. W związku z tym udział w rynku dużych telewizorów (w tym modeli 65-calowych i większych) po raz pierwszy w historii przekroczy 20 proc., a telewizorów średniej wielkości (modele od 40 do 59 cali) utrzyma się na poziomie 55 proc.
Mimo tego, że główne marki stopniowo wycofują się z segmentu małych telewizorów, a mniejszym firmom będzie łatwiej rozwijać swoją obecność na rynkach wschodzących dzięki stopniowo stabilizującym się cenom, udział w rynku telewizorów małych (modele 39-calowe i poniżej) spadnie w przyszłym roku o 1,8 proc. do 25 proc.
Czytaj także: Trwałość i stosunek jakości do ceny najważniejsze dla Polaków przy zakupie telewizora
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż telewizorów traci impet. Ponad 10 procent mniej rok do roku