UOKiK ukarał właścicieli serwisów HotAwards i HotPrizes za oszukańcze reklamy konkursów SMS-owych
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że w serwisach internetowych HotAwards i HotPrizes naruszono przepisy, zachęcając użytkowników do udziału w konkursach polegających na wysyłaniu wielu bardzo drogich SMS-ów. Obie witryny już nie działają, właściciel drugiej ma zapłacić 616,9 tys. zł kary.
Serwisy HotAwards i HotPrizes były wspierane reklamami internetowymi, które podkreślały, że można tam wygrać m.in. smartfony, tablety, laptopy i konsole do gier. W reklamach pokazywano hasła typu „Wygraj” i „Wystarczy kilka minut!”, a kiedy internauta wykonał proste zadanie konkursowe, widział komunikat: „To już ostatni krok! Uzupełnij swoje dane. Wyślij SMS’a o treści (…) pod numer (…)”.
Jeśli użytkownik wysłał taki drogi SMS, okazywało się, że uzyskiwał na razie dostęp do serwisu. A tam musiał wysyłać kolejne SMS-y, żeby dostawać punkty mające go zbliżyć do nagrody. Przykładowo za SMS-a kosztującego 30,75 zł brutto przyznawano 25 pkt, podczas gdy np. do uzyskania iPhona’a 5s gold wymagane było 20 tys. pkt. Zatem do wygrania tego smartfona należało wysłać 800 takich SMS-ów, co kosztowałoby ponad 24 tys. zł.
UOKiK orzekł, że taki sposób promowania serwisów HotAwards i HotPrizes wprowadzał w błąd. Tym samym stanowił nieuczciwą praktyka rynkowa, która naruszała zbiorowe interesy konsumentów.
Regulator wyraził też inne zastrzeżenia do obu witryn. - Po pierwsze, istotne informacje na temat sposobu funkcjonowania HotAwards i HotPrizes, kosztów i regulaminów zamieszczane były na dole powiązanych z tymi serwisami stron (w części niewidocznej bez przewinięcia strony), lub do ich prezentacji używano słabo czytelnych komunikatów. Po drugie, przepisy wymagają, aby wraz z informacją o numerze SMS-a premium podawać jego cenę brutto oraz nazwę podmiotu, który realizuje świadczenie dodatkowe. Tymczasem na stronach internetowych promujących HotAwards i HotPrizes cena SMS-a znajdowała się na dole witryny zamiast przy numerze, a danych podmiotu realizującego świadczenie dodatkowe w ogóle nie było - opisano w komunikacie.
Oba serwisy zostały zamknięte. Wydająca pierwszy spółka Karcz-Provider zakończyła działalność, natomiast na właściciela drugiego - firmę Leaders - UOKiK nałożył karę wynoszącą 616,9 tys. zł. Spółka Leaders odwołała się od tej decyzji do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 Szukaj
Szukaj Newsletter
Newsletter






 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
 Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”  Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
 Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?  Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
 Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?  Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
 Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: UOKiK ukarał właścicieli serwisów HotAwards i HotPrizes za oszukańcze reklamy konkursów SMS-owych