Vectra znów podwyższyła w ten sposób abonament. Zarzuty od UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty Vectrze dotyczące podwyższenia cen abonamentu w oparciu o tzw. klauzulę modyfikacyjną.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że Vectra jednostronnie zmieniła swoim klientom warunki usług dostępu do internetu i telewizji. Firma na podstawie klauzuli modyfikacyjnej, którą wprowadziła do, podwyższała swoim klientom abonament o kilkuzłotowe kwoty (4–7 zł miesięcznie za każdą z usług).
Według UOKiK dodanie takiej klauzuli w trwającej umowie nie ma uzasadnienia prawnego. We wcześniejszej wersji umowy, którą podpisał każdy klient firmy, nie istniało postanowienie umożliwiające podwyższenie opłat w trakcie trwania umowy.
UOKiK: Vectra znów bezprawnie podwyższyła opłaty
Prezes UOKiK postawił spółce zarzuty. – Wielokrotnie kwestionowaliśmy nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach na czas nieokreślony lub określony w sektorze telekomunikacyjnym czy w branży finansowej. Po naszych działaniach rynek dostosowuje się do przepisów. Vectra tymczasem kolejny raz niezgodnie z prawem podniosła opłaty – stwierdził w komunikacie prezes Urzędu Tomasz Chróstny.
– Nie zostawiamy tego bez reakcji. Takie działanie przedsiębiorcy zaburza również konkurencję na rynku, ponieważ jest szkodliwe dla uczestników przestrzegających zasad – dodał.
CZYTAJ TEŻ: UOKiK zdecydował w sprawie Vectry. Chodzi o sprzedaż sieci
Drugi zarzut wobec Vectry dotyczy jednostronnego wprowadzenia do już zawartych umów tzw. klauzuli inflacyjnej. W komunikacie UOKiK przypomniano, że prezes Urzędu, w decyzji kończącej inne postępowanie, orzekł, że takie klauzule stanowią niedozwolone postanowienie we wzorcach umownych. Takie klauzule prawomocnie uznane za abuzywne są bezskuteczne i nie wiążą konsumentów.
Jeśli w trakcie postępowania potwierdzą się zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów, Vectrze grozi kara do 10 proc. obrotu oraz obowiązek usunięcie trwających skutków naruszenia, czyli zwrotu bezprawnie pobranych opłat.
Vectra z serią kar od UOKiK
W listopadzie 2024 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Vectrę za podwyżki opłat na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych, wprowadzone w trakcie trwania umów bez zgody klientów. Zdecydowano, że operator ma zwrócić użytkownikom pieniądze i zapłacić ponad 68 mln zł grzywny.
Z kolei pod koniec 2022 roku prezes UOKiK nałożył na Vectrę ponad 22 mln zł kary za jednostronne zmiany umów i bezprawne podwyżki abonamentu za internet i telewizję o 5 zł miesięcznie. Nakazał też wypłacenie klientom rekompensaty. Vectra odwołała się od tej decyzji, ale przegrała w pierwszej instancji sądowej.
CZYTAJ TEŻ: 14 nowych stacji w usłudze sieci Vectra
W komunikacie Urzędu przypomniano, że już w 2019 roku prezes UOKiK wydał wobec Vectry decyzję zobowiązującą, która dotyczyła jednostronnego wprowadzania zmian do wykonywanych umów – modyfikacji zakresu usług i podwyżek cen. Spółka uniknęła wówczas kary finansowej, a konsumenci otrzymali rekompensatę.
Dołącz do dyskusji: Vectra znów podwyższyła w ten sposób abonament. Zarzuty od UOKiK
Tutaj to potrzeba wywalić na zbity pysk menedżerów Vectry odpowiedzialnych za finanse i marketing + dokonać ich zmiany, na tych z innych firm, które potrafią normalnie działać na rynku. A skąd w Vectrze powstały straty, które rozpaczliwie próbują niezbyt uczciwie odrobić? Bo kupili Multimedia Polska i spłacają jej długi. Czas na zmiany wewnątrz Vectry.