4 mln zł w ciągu kwartału z „podatku od VoD”, płacą go też Agora i Grupa RMF
W pierwszym miesiącu jej obowiązywania z tytułu opłaty od usług audiowizualnych w internecie 14 podmiotów zapłaciło na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej 3,99 mln zł. Są to nie tylko właściciele platform VoD, lecz także nadawcy radiowo-internetowi: Agora i Grupa RMF.
Opłata od audiowizualnych usług medialnych na żądanie w internecie, potocznie określana jako podatek od VoD, została wprowadzona z początkiem lipca w ramach tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Wynosi 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam, w zależności od tego które przychody są wyższe u danej firmy.
Danina ma być wpłacana przez wydawców co kwartał do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Z podatku zostali zwolnieni mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Według danych UKE z takiego internetu korzystało w ub.r. 7,77 mln osób, więc progiem dla opłaty od VoD jest 77,7 tys. użytkowników serwisu.
4 mln zł w pierwszym kwartale, płacą Netflix i Google
Tydzień temu notowane na giełdzie CDA, właściciel platformy wideo na żądanie CDA Premium, podało, że w zeszłym kwartale zapłaciło 206 tys. zł daniny na PISF. Z CDA Premium na koniec września korzystało 285 tys. subskrybentów, kwartalne przychody od nich zwiększyły się rok do roku z 10,54 do 14,06 mln zł. W trzecim kwartale br. CDA osiągnęło wzrost przychodów o 29 proc. do 14,59 mln zł oraz zysku netto o 19 proc. do 3,38 mln zł.
Według informacji, które rzeczniczka PISF przekazała „Rzeczpospolitej”, w zeszłym kwartale łączne przychody z nowej daniny wyniosły 3,99 mln zł. PISF podaje jedynie nazwy płatników, bez kwot uiszczonych przez każdego z nich.
Na liście są europejskie spółki kilku globalnych gigantów: Netflix International, należące do koncernu Alphabet firmy Google Ireland i Google Commerce oraz HBO Europe. Netflix jest uważany za najpopularniejszą płatną platformę VoD w Polsce, nie ujawnia, ilu ma u nas subskrybentów, natomiast według szacunków firmy Comapritech na koniec marca było ich 880 tys.
Do Google’a należy platforma YouTube z subskrypcyjnymi usługami YouTube Premium (w Polsce dostępną od początku ub.r.) i YouTube Music, natomiast z serwisu HBO Go od ponad trzech lat mogą korzystać nie tylko klienci pakietów telewizyjnych z HBO, lecz wszyscy internauci.
Nową daninę na rzecz PISF w zeszłym kwartale zapłacili też Cyfrowy Polsat (ma platformy Ipla i Cyfrowy Polsat GO), Grupa Interia (Polsat w lipcu sfinalizował jej przejęcie za 422 mln zł), Telewizja Polska (ma platformę TVP VOD), Ringier Axel Springer Polska (właściciel vod.pl), TVN (właściciel Playera), Orange Polska oraz Canal+ Polska.
Ta ostatnia firma serwis subskrypcyjny Canalplus.com, oferujący oprócz filmów i seriali streaming 76 kanałów telewizyjnych, uruchomiła w maju br., a niedługo potem udostępniła internetową wypożyczalnię filmową Premiery Canal+.
Na Playerze w sierpniu br. z płatnych pakietów korzystało 375 tys. internautów. Cyfrowy Polsat wiosną br. podał, że 60 proc. wpływów Ipli pochodzi z reklam, a pozostałe 40 proc. z opłat od użytkowników.
Podatek płacą także Agora i Grupa RMF
Na liście płatników nowej daniny są dwie firmy bez serwisów VoD: Agora i Grupa RMF. Obie są natomiast nadawcami radiowymi: do pierwszej firmy należą Radio TOK FM (jego współwłaścicielem jest Polityka), Rock Radio, Radio Złote Przeboje i Radio Pogoda, a do drugiej - RMF FM, RMF Maxxx i RMF Classic.
Obaj nadawcy sporo audycji ze swoich rozgłośni oferują w formie audio i wideo w internecie. Agora od kilku lat audycje i dodatkowe podcasty TOK FM sprzedaje w ofercie subskrypcyjnej, z której w połowie br. korzystało 24,3 tys. użytkowników, wobec 20 tys. na koniec ub.r. i 15,5 tys. rok wcześniej.
Według badania Mediapanel w październiku br. serwisy i aplikacje Grupy RMF odwiedziło 11,12 mln internautów.
Prognozowano w br. 15 mln zł
Zapowiadając w projekcie tarczy 3.0 opłatę od usług audiowizualnych w internecie, w ocenie skutków regulacji stwierdzono, że nowa danina ma przynieść PISF-owi ok. 15 mln zł w br., a w kolejnych latach minimum 20 mln zł.
Przytoczono też szacunki Europejskiego Obserwatorium Audiowizualne o obrotach platform VoD w Polsce w ub.r. Według tych danych Netflix zanotował w 429,31 mln zł przychodów (tym samym na PISF musiałaby wpłacić 6,44 mln zł), Ipla (należąca do Cyfrowego Polsatu) - 268,88 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 4,03 mln zł), Player.pl (Grupa TVN Discovery) - 102,03 mln zł (1,5 proc. z tej kwoty to 1,53 mln zł), Amazon oferujący m.in. usługę Prime Video - 44,39 mln zł (665,9 tys. zł), CDA - 38,73 mln zł (580,9 tys. zł), a Apple - 290,4 tys. zł (4,4 tys. zł).
Przychody pozostałych podmiotów oszacowano na 230,39 mln zł (1,5 proc. z tego to 3,45 mln zł), przy czym niektóre z nich zostaną zwolnione z opłaty.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 4 mln zł w ciągu kwartału z „podatku od VoD”, płacą go też Agora i Grupa RMF
są równi i równiejsi?