W polskim internecie i gazetach więcej tekstów napisanych przez mężczyzn niż kobiety
Dziennikarstwo informacyjne, biznesowe oraz publicystyka w Europie, w tym w Polsce, są wyraźnie zdominowane przez mężczyzn. Są oni autorami ponad 41% publikowanych materiałów, podczas gdy kobiety - 23%. Częściej niż materiały tworzone przez kobiety publikowane są także anonimowe depesze agencyjne - wynika z badania Europejskiego Obserwatorium Dziennikarskiego (EJO).
Mimo że w większości z 11 badanych krajów kobiety stanowią co najmniej połowę grupy zawodowej dziennikarzy, albo wręcz przeważają liczebnie na studiach dziennikarskich, to mężczyźni tworzą większą część najbardziej eksponowanych materiałów dziennikarskich.
Badacze zrzeszeni w EJO dokonali analizy zawartości wybranych mediów drukowanych oraz internetowych w następujących krajach: Czechy, Hiszpania, Łotwa, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania i Włochy. Badano autorstwo najbardziej eksponowanych materiałów z sekcji wydarzenia, komentarze i biznes oraz towarzyszące im ilustracje.
Okazało się, że mężczyźni dominują nie tylko jako autorzy tekstów, lecz także jako bohaterowie zdjęć. Na 43% ilustracji do badanych artykułów widoczni byli tylko mężczyźni, podczas gdy zdjęcia kobiet ilustrowały 15% materiałów.
We Włoszech i Niemczech dominują mężczyźni, w Portugalii przewaga kobiet
Największe dysproporcje płciowe w autorstwie tekstów widoczne były w takich krajach jak Włochy oraz Niemcy. We Włoszech blisko 2/3 (63%) badanych tekstów zostało stworzonych przez mężczyzn. Kobiety były autorkami 1/5 (21%) publikacji. W Niemczech mężczyźni byli autorami niemal cztery razy większej liczby tekstów niż kobiety (58% vs. 16%). Pozostałe materiały stanowiły depesze agencyjne albo materiały niepodpisane.
Na tle średniej europejskiej pozytywnie wyróżniła się Portugalia. Tylko tu materiały autorstwa kobiet przeważały ilościowo nad materiałami mężczyzn (31% vs. 20%), choć jednocześnie bardzo dużo miejsca zajęły teksty bezimienne, np. depesze agencyjne (49%). Mężczyźni dominowali także na zdjęciach - byli widoczni na fotografiach do 49% materiałów (kobiety: 12%).
Ciekawie w kwestii równości płci w mediach przedstawia się sytuacja na Ukrainie. Ukraińskie dziennikarki są w podobnym stopniu widoczne w mediach jako autorki tekstów, co mężczyźni, ale kobiety są raczej nieobecne na zdjęciach. W sumie, licząc wszystkie cztery badane tytuły, mężczyźni byli autorami 33% artykułów, a kobiety - 28%. Ponadto mężczyźni byli widoczni na 49% zdjęć, a kobiety - na 10%.
Większy problem z dbaniem o równość płci ma tradycyjna prasa drukowana niż media internetowe. W internecie dysproporcja pomiędzy publikacjami kobiet a mężczyzn jest mniejsza, choć na zdjęciach wciąż dominują mężczyźni.
W Polsce też dominują mężczyźni
Także i w Polsce to mężczyźni dziennikarze, politycy, eksperci są bardziej widoczni od kobiet. Jednak dysproporcja nie jest tak rażąca jak np. w przypadku Niemiec czy Włoch. Teksty przygotowane przez mężczyzn stanowiły 37% materiałów opublikowanych we wszystkich czterech badanych tytułach ("Gazeta Wyborcza", "Fakt", Onet.pl, Wp.pl), a teksty przygotowane przez kobiety – 24%.
W tym zestawieniu najlepiej wypadła Wirtualna Polska - tu 40% wszystkich materiałów było autorstwa kobiet, podczas gdy 58% autorstwa mężczyzn. Druga pod względem liczby materiałów tworzonych przez kobiety dziennikarki okazała się Gazeta Wyborcza – stanowiły one w sumie 1/3 (33%) badanej zawartości (teksty tworzone przez mężczyzn stanowiły ponad połowę - 55%).
W Onet.pl 27% badanych tekstów zostało stworzonych przez mężczyzn, a 16% przez kobiety. 56% stanowiły niepodpisane materiały agencyjne. Ze względu na praktykę niepodpisywania tekstów ciężko ocenić widoczność kobiet także w dzienniku Fakt. Tu 81% badanych materiałów podpisana była tylko inicjałami, w związku z czym odsetek materiałów stworzonych przez mężczyzn wyniósł 10%, a przez kobiety - 9%.
Mężczyźni dominowali także na zdjęciach: 39% opublikowanych ilustracji przedstawiało panów, 14% – panie. Częściej niż kobiety na ilustracjach znajdowały się inne obiekty (przedmioty, dzieci, grupy mieszane). Stosunek liczby zdjęć przedstawiających mężczyzn do liczby zdjęć przedstawiających kobiety w poszczególnych tytułach wyglądał następująco: Onet.pl – 48% vs. 16%, WP.pl – 46% vs. 10%, "Fakt" – 40% vs. 22%, "Gazeta Wyborcza": 24% vs. 9%.
W całym okresie badania dwukrotnie zdarzyło się, że w materiale dotyczącym kobiet na zdjęciu i tak byli mężczyźni. Tak było w opublikowanym w Wp.pl wywiadzie z Joanną Kluzik-Rostkowską oraz w depeszy dotyczącej nagrody Człowieka Wolności przyznanej sędzi Julii Przyłębskiej – w obu przypadkach na zdjęciach znalazł się Jarosław Kaczyński.

Badanie EJO opierało się na analizie autorstwa artykułów oraz towarzyszącego im materiału zdjęciowego w dwóch wybranych mediach drukowanych (głównie dziennikach) oraz dwóch mediach internetowych. Na przestrzeni czterech tygodni w styczniu i lutym 2018 r., po dwa dni w każdym tygodniu (wtorek i czwartek) analizowano publikacje z sekcji wiadomości, komentarze i biznes. Dla ujednolicenia próbki badawczej analizowano materiały z pierwszych 15 stron każdego z dzienników. W mediach online badano 20 pierwszych wpisów na stronie głównej. Artykuły dotyczące zdrowia, sztuki i stylu życia były wyłączane, podobnie jak treści dotyczące sportu. Uwzględniono jedynie materiały typu hard news.
Badanie przeprowadzone zostało przez instytucje partnerskie EJO i następujące osoby je reprezentujące: Ana Pinto Martinho, CIES – IUL e LCC – IUL, Lissabon, Paulina Pacula, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław; Rachel Stern, Berlin, Felix Simon, EJO/Reuters Institute for the Study of Journalism (RISJ), University of Oxford, Caroline Lees, RISJ, Georgia Ertz and Philip di Salvo, Università della Svizzera italiana, Lugano; Līga Ozoliņa, Turiba University, Riga, Sandra Štefaniková, Charles University, Prague, Antonia Matei, University of Bucharest; Dimitrina Jivkova Semova, Complutense University of Madrid; Halyna Budivska, National University of “Kyiv-Mohyla Academy”, Kiev; and David Gerber, Académie du journalisme et des médias (AJM), University of Neuchâtel.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: W polskim internecie i gazetach więcej tekstów napisanych przez mężczyzn niż kobiety