W sierpniu spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 4,18 pkt do poziomu 92,56 pkt w sierpniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie we wtorek. Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 10,09 pkt do 80,66 pkt.
Ipsos podkreśla, że zmiana ta jest spowodowana przede wszystkim bardzo wyraźnym spadkiem Wskaźnika Klimatu Gospodarczego (-10,1 pkt.), będącego jedną ze składowych WOK. Obecnie jego wartość wynosi 80,7 pkt.
"Wraz z zapowiadaną podwyżką podatku VAT wzrosły obawy o przyszłość polskiej gospodarki. Udział osób spodziewających się, że w ciągu najbliższego roku nastąpi pogorszenie sytuacji gospodarczej naszego kraju wzrósł o 7 pkt. procentowych do poziomu 32%" - czytamy w komunikacie.
Instytut zauważa, że w związku podwyżką VATu konsumenci obawiają się również szybszego niż dotychczas wzrostu cen. Odsetek osób wyrażających taką obawę wzrósł prawie dwukrotnie z 19% do 37%.
"Ponadto przeszło 40% Polaków obawia się wzrostu bezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 10 pkt. procentowych). Dla porównania przekonanie o spadku bezrobocia w tym okresie podziela jedynie 11% z nas" - czytamy dalej.
Spośród wskaźników składowych WOK wszystkie jego składowy zanotowały w sierpniu spadek, a największy właśnie wskaźnik klimatu. Mimo to IPSOS zauważa pozytywne aspekty tego zjawiska.
"Mimo obaw dotyczących krajowej gospodarki i wzrostu bezrobocia, a także nieco większych obaw o przyszłą sytuację materialną gospodarstw domowych, spodziewany wzrost cen czyni okres przed wprowadzeniem podwyżki VAT bardziej atrakcyjnym, by kupować dobra trwałego użytku. Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostał praktycznie na dotychczasowym poziomie w okolicach punktu równowagi wynoszącego 100 pkt. Oznacza to, że udział pesymistów i optymistów jeśli chodzi o nastawienie do zakupu dóbr trwałego użytku w bieżącym okresie równoważy się" - uważa Instytut.
Wśród osób zamierzających dokonać w najbliższym czasie zakupu produktów tego typu obserwujemy mniejsze zainteresowanie kredytem bankowym jako formą finansowania tego zakupu (spadek o 9 pkt. proc. do 12%). Natomiast udział osób preferujących raty wzrósł o 15 pkt proc. do 36%, podano także.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: W sierpniu spadł wskaźnik optymizmu konsumentów