Wakacje.pl w ub.r. bez 87 proc. wpływów i 38 proc. pracowników, 24 mln zł straty netto
Paraliż turystyki po wybuchu epidemii mocno obciążył w ub.r. wyniki firmy Wakacje.pl należącej do holdingu Wirtualna Polska. Jej przychody zmalały o 87,3 proc. do 15,97 mln zł, wynik netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty, a liczba pracowników - o 38 proc. do 234 osób.
Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. przychody Wakacje.pl z usług turystycznych, stanowiące zdecydowaną większość sprzedaży, poszły w dół ze 113,05 do 11,84 mln zł. Wpływy ze sprzedaży ubezpieczeń zmalały z 9,16 do 2,68 mln zł, ze sprzedaży biletów lotniczych - z 371 do 26,3 tys. zł, a z usług hotelowych - z 462,6 do 217,3 tys. zł.
Natomiast przychody z usług reklamowych spadły z 435,8 do 55,3 tys. zł, ze sprzedaży usług określonych jako pozostałe - z 1,67 mln zł do 876,8 tys. zł, a ze sprzedaży towarów - z 839,6 do 184,2 tys. zł.
Wakacje.pl od ponad pięciu lat wchodzą w skład notowanego na giełdzie holdingu Wirtualna Polska (bezpośrednio właścicielem spółki jest Wirtualna Polska Media), który za 100 proc. ich udziałów zapłacił 83,6 mln zł. Do Wakacje.pl należy kilka platform internetowych z zagranicznymi wycieczkami (Wakacje.pl, Easygo.pl, Wypoczynek.pl, Last-minute.pl), a także przejęte w latach 2018-2019 sieci stacjonarnych biur sprzedaży My Travel i Wakacyjny Świat. Ponadto jesienią 2018 roku spółka przejęła serwis Parklot.pl pośredniczący w rezerwacji miejsc parkingowych przy największych lotniskach w Polsce.
Po wybuchu epidemii ujemne wpływy i zwolnienia
Od wiosny ub.r. Wakacje.pl tak jak cała branża turystyczna mocno odczuwa skutki epidemii. Zaraz po ogłoszeniu pierwszego lockdownu firma zwolniła kilkadziesiąt osób, a ponieważ wielu klientów rezygnowało z opłaconych wcześniej rezerwacji, w drugim kwartale zanotowała nie tylko dużą stratę EBITDA, lecz także ujemne przychody
Po kilkumiesięcznym ożywieniu w okresie letnim wraz z drugą falą epidemii wróciły mocniejsze obostrzenia. - Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - mówił w listopadzie ub.r. Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.
Na koniec ub.r. Wakacje.pl zatrudniały 234 osób, co wobec 378 pracowników rok wcześniej oznacza spadek o 38 proc.
Parklot, działający nadal jako osobna spółka, w ub.r. zanotował spadek przychodów o 64,8 proc., z 6,17 do 2,17 mln zł, oraz zysku z 876,2 do 65,7 tys. zł.
17 mln zł pożyczki od WP, 18,8 mln zł z tarczy finansowej
Wydatki operacyjne Wakacje.pl w ub.r. wyniosły 45,36 mln zł, po spadku o 59 proc. ze 111,46 mln zł w 2019 roku (w ujęciu porównawczym). Spadek byłby jeszcze większy, gdyby nie wzrost kosztów amortyzacji z 3,89 do 5,19 mln zł.
Najmocniej zmalały nakłady na usługi obce, czyli m.in. prowizje sprzedażowe i marketing - z 79,97 do 18,55 mln zł. Koszty wynagrodzeń poszły w dół z 20,3 do 17,33 mln zł, a zużycia materiałów i energii - z 1,3 mln zł do 478 tys. zł.
Po wybuchu epidemii spółka na trzy miesiące obniżyła wynagrodzenia i wymiar pracy o 20 proc., żeby dostać dofinansowanie do pensji, ponadto zwolniono ją ze składek pracowniczych na ZUS. Łącznie uzyskała w ten sposób 2,71 mln zł.

W połowie marca br. w ramach tarczy finansowej dla dużych firm Wakacje.pl otrzymały od Polskiego Funduszu Rozwoju 18,8 mln zł pożyczki, z której 75 proc. może zostać umorzone, a pozostała część ma zostać spłacona do połowy 2022 roku. Spółka złożyła też wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń, w ramach Tarczy 6.0, za okres od lutego ub.r. do kwietnia br.
Ponadto Wakacje.pl otrzymały 17 mln zł pożyczki od Wirtualna Polska Media.
24 mln zł straty i ujemny kapitał własny
Przychody Wakacje.pl skurczyły się dużo mocniej od kosztów, przez co wyniki rentowności spółki spadły poniżej zera. Wynik EBITDA poszedł w dół z 16,51 mln zł zysku do 22,75 mln zł straty, wynik operacyjny - z 12,63 mln zł zysku do 27,98 mln zł straty, a wynik netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty.
W konsekwencji kapitał własny spółki zmalał z 17,7 mln zł do -6,37 mln zł. Firma zaznaczyła, że wynika to nie tylko z zeszłorocznej straty, lecz także ostatecznego wchłonięcia w ub.r. właścicieli sieci My Travel i Wakacyjny Świat.
Dodała, że „prognozuje wzrost kapitałów własnych powyżej zera w czwartym kwartale 2021 roku”.

Turystyka zależna od sytuacji epidemicznej
W sprawozdaniu Wakacje.pl jako główne ryzyko dla firmy wskazano ograniczenia, które wprowadzane w ostatnich miesiącach w związku z epidemią: kwarantanna po powrocie z zagranicy, ograniczenie ruchu lotniczego i przemieszczania się oraz limity miejsc w samolotach.
- Istotnym ryzykiem jest również dalszy przebieg pandemii, kolejne fale zakażeń i czas potrzebny do jej globalnego wygaszenia - zaznaczono.
Firma zapowiada, że już po pokonaniu epidemii zamierza zwiększać swoje przychody nie tylko poprzez wzrost sprzedaży obecnych usług, lecz także rozwój produktów komplementarnych. Ma to zapewnić spółce synergie i przełożyć się na poprawę wyników rentowności.
Wakacje.pl szykują się już na letni sezon turystyczny. Pod koniec kwietnia firma zaczęła wprowadzać nową identyfikację wizualną, opartą na zmienionym logotypie i haśle „Urlop zaczyna się tutaj”, a w połowie maja rozpocznie kampanię reklamową.
Newsletter





Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Wakacje.pl w ub.r. bez 87 proc. wpływów i 38 proc. pracowników, 24 mln zł straty netto