SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wirtualna Polska ze stratą w subskrypcjach. Ile kosztowały treści w Audiotece i Pilot WP?

Spółka zarządzająca w Wirtualnej Polsce Holding biznesem subskrypcyjnym, na czele z Audioteką i Pilot WP, w 2024 roku wypracowała duży wzrost przychodów, notując przy tym sporą stratę. – Priorytetem biznesowym jest istotny wzrost przychodów na skutek zwiększanej liczby subskrybentów, poszerzanie oferty kontentowej oraz zwiększanie skali produkcji własnych – wylicza dyrektor finansowy spółki.

Michał Brański, fot. materiały prasowe Wirtualnej Polski Michał Brański, fot. materiały prasowe Wirtualnej Polski

Wirtualna Polska Holding swoją działalność subskrypcyjną rozwijała poprzez przejęcia. Wiosną zapłaciła 4 mln zł za serwisy Open.fm (dotychczas należał do GG Network) i Polskastacja.pl, a dwa lata później wyłożyła 0,5 mln zł na spółkę Netwizor zarządzającą platformą Videostar (potem przemianowaną na Pilot WP). Dużo większą akwizycją w tym obszarze zrealizowała w latach 2022-23, kupując na raty Audiotekę (za większościowy pakiet jej akcji zapłaciła 74,64 mln zł).

W listopadzie 2023 roku połączyła te podmioty: Netwizor wchłonął Audiotekę, zmieniając nazwę na Audioteka Group. Na początku ub.r. prezesem firmy został Michał Brański, wiceprezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, a do jej kierownictwa dołączyły też Edyta Sidwa i Jagna Wiszniewska.

Audioteka Group pod kreską

W 2024 roku Audioteka Group w ujęciu jednostkowym wypracowała 148,81 mln zł przychodów sprzedażowych, na co złożyło się 105,61 mln w kraju i 43,19 mln z zagranicy. Firma nie podaje, ile wyniosły wpływy z jej poszczególnych platform ani ilu mają one subskrybentów.

CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska z kolejną dywidendą od swoich mediów. Ile zarobiły?

W sprawozdaniu podkreśliła, że „dzięki rosnącej popularności usług subskrypcyjnych w obszarze audio oraz wideo jak również dzięki konsekwentnej realizacji przyjętej strategii opartej o ciągły rozwój produktu, efektywne działania w obszarze marketingu oraz dostarczanie jakościowego kontentu spółka skutecznie broni swojej pozycji rynkowej”.

Koszty operacyjne spółki były znacznie wyższe. Tylko na usługi obce wyłożyła 143,32 mln zł, na amortyzację – 21,75 mln, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze – 2,09 mln.

W konsekwencji jej strata operacyjna wyniosła 21,14 mln zł, a przy ujemnych kosztach podatku dochodowego w kwocie 3,61 mln strata netto sięgnęła 17,38 mln.

Priorytetem biznesowym zarówno w 2024 jak i 2025 roku jest istotny wzrost przychodów na skutek zwiększanej liczby subskrybentów, poszerzanie oferty kontentowej oraz zwiększanie skali produkcji własnych. Jednocześnie celem pozostaje stopniowa poprawa marżowości dzięki zwiększaniu skali działalności – podkreśla Patryk Komarowski, dyrektor finansowy Audioteka Group.

CZYTAJ TEŻ: Tak urosły Wakacje.pl. Rekordowa wypłata dla Wirtualnej Polski

W 2023 roku firma przy 52,37 mln zł przychodów zanotowała 3,13 mln straty operacyjnej i 3,4 mln straty netto. Przy czym to wyniki Netwizora z całego roku, a Audioteki tylko z listopada i grudnia.

Wcześniej Audioteka i Pilot WP z zyskami

Audioteka nie przygotowała już sprawozdania finansowego za 2023 rok. Natomiast rok wcześniej osiągnęła 77,12 mln zł przychodów sprzedażowych i 2,95 mln zysku netto, w 2021 roku przy 72,68 mln wpływów zarobiła na czysto 5,35 mln zł, zaś w 2020 roku miała 68,69 mln przychodów i 5,73 mln zysku netto.

Jako grupa kapitałowa w 2022 roku wypracowała 98,75 mln zł przychodów i 7,03 mln zł zysku netto, a rok wcześniej – odpowiednio 89,12 i 6,69 mln.

Zeszłoroczne wyniki Audioteka Group, podane w ujęciu jednostkowym, nie odzwierciedlają w pełni jej biznesu, ponieważ na kilku rynkach zagranicznych działa poprzez spółki zależne: w Czechach jako Audioteka.cz, a na Litwie jako UAB AMK. Natomiast w 2023 roku zdecydowała się wycofać z Turcji, a w maju ub.r. sprzedała większościowy pakiet udziałów tamtejszej spółki Audioteka Yayincilik Hizmetleri.

CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska stawia na ekspansję zagraniczną sieci WPartner

Z kolei Netwizor w 2022 roku wypracował 33,28 mln zł przychodów sprzedażowych i 228,8 tys. zł zysku netto, a rok wcześniej przy 25,62 mln wpływów zarobiła na czysto 3,5 mln.

Zeszłoroczną stratę Audioteka Group pokryto z kapitału zapasowego. W konsekwencji jej kapitały własne zmalały z 102,22 do 84,84 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska ze stratą w subskrypcjach. Ile kosztowały treści w Audiotece i Pilot WP?

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Media Insider
Wizjoner, filozof. Trzymać blisko działów kreatywnych, nie dopuszczać do pracy operacyjnej bo skończy się jak w Olsztynie.
0 0
odpowiedź
User
Olo
Strateg. Kto wie czy nie największy na świecie. Widać efekty.
0 0
odpowiedź