Wirtualna Polska jak Google i Facebook. Zapędza AI do reklamy
W ofercie Wirtualnej Polski pojawiają się nowe narzędzia dla reklamodawców oparte na sztucznej inteligencji. Ma to pomóc wydawcy zwiększać przychody mimo słabej koniunktury na rynku reklamowym. - Nie mamy wątpliwości, że ta koniunktura kiedyś wróci, to kwestia czasu - podkreśla prezes spółki Jacek Świderski.
W drugim kwartale 2024 roku przychody Wirtualnej Polski Holding zwiększyły się rok do roku o 5,9 proc. do 380,84 mln zł. Przy czym o ile segment turystyczny (należą do niego głównie Wakacje.pl, Nocowanie.pl i kupiona pod koniec 2022 roku Grupa Szallas) wypracował wzrost o 18 proc. do 144,46 mln zł, o tyle w pionie reklamowo-subskrypcyjnym (dominuje w nim reklama, subskrypcje oferują przede wszystkim Audioteka, Pilot WP i Patronie) wpływy poszły w górę tylko o 3,1 proc. do 180,67 mln zł, zaś skorygowany zysk EBITDA zmalał z 67,96 do 58,11 mln zł.
Wirtualna Polska czeka na więcej reklam odzieży i elektroniki
To kolejny kwartał z rzędu, w którym dynamikę przychodów i zysku Wirtualnej Polski Holding napędza turystyka, a nie reklamy. - Nie widzimy przełomu, jeśli chodzi o koniunkturę rynku reklamowego - przyznał na wtorkowej telekonferencji Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy firmy.
CZYTAJ TEŻ: Rynek reklamy internetowej rośnie w tempie dwucyfrowym. Wart jest 1,9 mld zł
Zauważył, że jak dotąd w br. wzrost konsumpcji w Polsce wynika przede wszystkim z wyższych cen paliwa i prądu. - Jak wszyscy wiemy, takie branże jak RTV, AGD i moda do tej pory cierpiały, a to są nasi główni reklamodawcy. Wydaje się, że nie może być tak, żeby przez kolejne miesiące spadała sprzedaż odzieży czy elektroniki w Polsce - ocenił Świderski.
- Widać było, że konsumenci stali się ostrożniejsi, zaskoczyła nas wszystkich drożyzna. Wydaje się, że gospodarka powoli wraca na te dawne tory, w których wzrost reklamy internetowej będzie naturalnym beneficjentem - opisał. - Nie mamy wątpliwości, że ta koniunktura kiedyś wróci, to kwestia czasu - podkreślił.
W obecnej sytuacji Wirtualna Polska chce zarabiać nie tylko na sprzedaży reklam w swoich serwisach. Pod koniec ub.r. wprowadziła na kilka rynków zagranicznych usługę brokerską WPartner, a w kraju oferuje mniejszym, niezależnym wydawcom internetowym WP Platform do zarządzania treściami i ofertą reklamową.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Firma stara się też wyciskać jak najwięcej z własnej oferty reklamowej. Z początkiem września wprowadza dwa nowe narzędzia pod marką WP Booster służące do reklamy w modelu efektywnościowym. W WP Booster (CPC) obowiązuje rozliczanie za każde kliknięcie w reklamę (podobnie jak np. w Google PMax), natomiast w WP Booster (CPSC) - tylko za kliknięcia, które faktycznie doprowadziły do pozostania na stronie docelowej. Firma podkreśla, że dane z kilkudziesięciu testowych kampanii wykazały czterokrotny wzrost efektywności dla klientów w porównaniu do kampanii CPC optymalizowanych ręcznie.
- Wprowadzenie tych inteligentnych produktów jest odpowiedzią na potrzebę naszych reklamodawców, ale też doszusowaniem do standardu, jaki w ostatnich kwartałach został wytyczony przez naszych globalnych konkurentów, czyli przez Google i Facebooka - tłumaczył Jacek Świderski.

Google podobne narzędzia oferuje pod nazwą Performance Max, a Facebook jako Advantage Plus. - Mamy też dość dobre widzenie tego, jak wygląda rynek reklamy od strony reklamodawców, bo sami w postaci naszych spółek e-commerce’owych jesteśmy dużymi reklamodawcami. Wiemy, jak mocno te inteligentne produkty przechyliły szale na rzecz globalnych platform - przyznał szef Wirtualnej Polski Holding. - Dzisiaj chcemy tą przewagę zniwelować - dodał.
Należy się spodziewać kolejnych narzędzi z rodziny WP Booster. - W tej chwili wprowadzamy optymalizację na sesję, ale za chwilę wprowadzimy optymalizację na lead, co jest bardzo ważne chociażby dla reklamodawców z branży telekomunikacyjnej, a w przypadku reklamodawców z branży motoryzacyjnej to będzie optymalizacja na jazdę próbną - wyliczył Świderski.
W Wirtualnej Polskie AI przez wszystkie przypadki
Nowe narzędzia WP Booster to efekt sześciomiesięcznej pracy zespołu matematyków i fizyków pod kierownictwem Krzysztofa Sieroty - członka zarządu i jednego z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, który wiosną br. dołączył jako dyrektor technologiczny do zarządu spółki zależnej Wirtualna Polska Media.
- Mniej więcej miesiąc temu ten zespół dokonał przełomu w efektywności kampanii CPC. Stworzył narzędzie, które jest porównywalne w swojej efektywności do tego, co oferują globalne platformy. Ja to uważam za wielki sukces - podkreślił Jacek Świderski.
CZYTAJ TEŻ: Roszady w Wirtualnej Polsce Media. We władzach menedżer od AI
Reklamy sprzedawane z wykorzystaniem nowych produktów nie będą droższe dla klientów. - Jest to możliwe właśnie dzięki poprawie efektywności. Sam przeklik CPC-owy będzie odrobinę droższy, ale koszt sesji, który de facto obchodzi reklamodawcę, będzie niższy. Tym czterokrotnym wzrostem efektywności będziemy się właśnie chcieli z reklamodawcami podzielić - wyjaśnił szef Wirtualnej Polski Holding.
- Nie muszę chyba dodawać, że tego typu narzędzia inteligentnie optymalizującego nie ma w Polsce żaden inny lokalny gracz. I nie będzie łatwo nikomu tego narzędzia zbudować, bo wymaga ono rzeczywiście zaawansowanych technologii - zaznaczył.
W maju br. Wirtualna Polska Media pożegnała się ze 120 pracownikami, czyli 10 proc. swojego zespołu, głównie z zespołów redakcyjnych. - Brak realizacji zakładanych celów biznesowych, wynikający ze spowolnienia gospodarczego oraz rosnąca dominacja globalnych platform technologicznych spowodowały konieczność zmian w priorytetach, w tym redukcji zatrudnienia - wyjaśniała Joanna Pawlak, ówczesna prezeska spółki. Na początku sierpnia sama rozstała się z Wirtualna Polska Media, jako szef zastąpił ją Jacek Świderski.
Wprowadzenie narzędzi reklamowych opartych na sztucznej inteligencji nie oznacza cięć w dziale reklamy. - To taki historyczny moment w naszej firmie, bo w przeciwieństwie do tych globalnych platform myśmy wychodzili od ręcznego optymalizowania kampanii. A teraz ta ręczna praca de facto upada, zostaje zastąpiona przez pracę automatyczną - zauważył Świderski. Dzięki temu nasi pracownicy są w stanie się skupić na tym, żeby lepiej dopasować produkty do potrzeb klientów, spędzić z klientami więcej czasu, zrozumieć lepiej ich biznesy. Więc tak naprawdę uwalniamy też duży potencjał do tego, żeby zacieśniać współpracę z reklamodawcami - zaznaczył.
Firma na dobre stawia na wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie reklamowym. - Odmieniamy AI przez wszystkie przypadki - przyznał Jacek Świderski. - Produkty reklamowe z wykorzystaniem sztucznej inteligencji stają się naszymi sztandarowymi produktami performance’owymi - podkreślił.
Przed negocjacjami z big techami
W połowie sierpnia prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wydawcom tradycyjnym udało się przekonać parlamentarzystów, m.in. poprzez akcję w wielu mediach pod hasłem „Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!, żeby w nowelizacji wprowadzono przepisy, na mocy których koncerny cyfrowej, na czele z Google i Meta Platforms, mają pozyskać od takich wydawców licencje do korzystania z ich treści. Porozumienia w tej sprawie mają zostać zawarte przy mediacji Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
CZYTAJ TEŻ: Wakacje.pl urosły o dwie trzecie. Ile dostanie Wirtualna Polska?
Wirtualna Polska Holding jest jednym z założycieli - obok Ringier Axel Springer Polska, Agory, Grupy ZPR Media, TVN Warner Bros. Discovery i Interii - Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych. To ta organizacja, na czele z Maciejem Kossowskim, będzie prowadziła w imieniu wydawców rozmowy z big techami.
Prezes Wirtualnej Polski Holding nie chciał zdradzić, na jak duże pieniądze w ramach umów licencyjnych liczy firma. - Te negocjacje na pewno będą trudne. Nie chciałbym tutaj psuć roboty Maćkowi - stwierdził.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska jak Google i Facebook. Zapędza AI do reklamy
Oj Jacula Jaxula….
Oj Jacula Jaxula….