Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę
W czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów z turystyki o ponad 50 proc. i minimalnym spadku w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym zarobiła na czysto 42,4 mln zł, o 7,5 mln zł więcej niż przed rokiem. Całoroczny zysk netto obniżyły natomiast koszty finansowe.

Przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska Holding z reklam i subskrypcji wyniosły w czwartym kwartale ub.r. 211,23 mln zł, o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej, a skorygowany zysk EBITDA zmalał o 2,4 proc. do 89,86 mln zł. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski zaznaczono, że spadek marży tego segmentu „wynika w części ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam”.
W liście do akcjonariuszy Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, podkreślił, że w 2022 roku po wybuchu wojny na Ukrainie serwisy firmy z treściami dziennikarskimi osiągały rekordową odwiedzalność.
- Minione 12 miesięcy, mimo że sprzedawaliśmy reklamy o 20 proc. drożej, to z powodu 18-proc. spadku oglądalności względem rekordów z 2022, kończymy na niewielkim wzroście (+1 proc. przychodów) (chodzi o wzrost w całym ub.r. - przyp.). Szkoda, bo gdyby nie zabrakło nam powierzchni, to byłby to dobry rok dla naszej reklamowej działalności - przyznaje.
Swój segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualna Polska Holding wzmocniła jakiś czas temu kilkoma przejęciami. Pod koniec 2022 roku za 28 mln zł kupiła Mediapop (wydający m.in. Jastrzabpost.pl i Pysznosci.pl), a w lipcu ub.r. za 75 mln zł przejęła większościowy pakiet akcji Audioteki. Zainwestowała też w mniejszościowe pakiety akcji Patronite'a i Legimi, które jednak nie są uwzględniane w jej skonsolidowanym rachunku przychodów i kosztów.
Turystyka Wirtualnej Polski urosła o połowę
W pionie finansowym firmy, obejmującym m.in. Totalmoney.pl, przy niewielkim wzroście wpływów (o 1,1 proc. do 46,59 mln zł) w czwartym kwartale ub.r. skorygowany zysk EBITDA pogorszył się o 24,3 proc. do 6,52 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska ma ponad miliard na przejęcia i obsługę długu. Nowa umowa z bankami
Najlepiej prezentują się wyniki segmentu turystycznego, do którego od listopada 2022 roku należy kupiona za 83 mln euro Grupa Szalasz. Jego kwartalne przychody poszły w górę o 53,8 proc. do 94,04 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 10,6 do 15,26 mln zł. Zaś w obszarze określonym jako pozostały (należy do niego głównie platforma Extradom) przy wzroście wpływów o 21,8 proc. do 11,31 mln zł skorygowany wynik EBITDA podskoczył z 1,14 mln zł straty do 1,31 mln zł zysku.
- To oczywiście koktajl wielu działań, nie tylko naszych naturalnych kompetencji marketingowych. Część z nich ma swoje źródła jeszcze w Covidzie. To wtedy, w okresie braku przychodów, świat turystyczny podzielił się na tych, których nie było stać na inwestycje w przyszłość i tych, którzy mogli (i chcieli) sobie na to pozwolić - przypomniał Jacek Świderski. - My, szczęśliwie należeliśmy do tej drugiej grupy. Dziś odcinamy od tego kupony. Wspierają nas też trendy rynkowe, takie jak podnoszący się poziom ucyfrowienia społeczeństwa i wzrost zamożności mieszkańców Europy Wschodniej - zauważył.
Łącznie skorygowany zysk EBITDA grupy Wirtualna Polska Holding zwiększył się z 110,15 do 112,96 mln zł, a zysk operacyjny - z 63,15 do 74,33 mln zł. Natomiast przy pogłębieniu się straty z działalności finansowej z 12,29 do 18,03 mln zł firma wypracowała 42,35 mln zł zysku netto, wobec 34,88 mln zł rok wcześniej.
Więcej na czysto w czwartym kwartale Wirtualna Polska Holding zarobiła tylko w 2021 roku (62,94 mln zł), natomiast niewiele mniej rok wcześniej (40,05 mln zł).

Całoroczne przychody grupy Wirtualna Polska Holding z turystyki wzrosły nieco ponad dwukrotnie (z 242,77 do 494,74 mln zł), a skorygowany zysk EBITDA - z 61,18 do 132,53 mln zł.
Zmalała natomiast skorygowana zyskowność EBITDA segmentu reklamowo-subskrypcyjnego (z 282,33 do 277,53 mln zł) i finansowego (z 30,02 do 26,52 mln zł), przy wzroście wpływów o kilkanaście proc.
Firma osiągnęła łącznie wzrost przychodów o jedną trzecią do 1,44 mld zł, skorygowanego zysku EBITDA z 371,35 do 438,97 mln zł i zysku operacyjnego z 239,59 do 281,19 mln zł. Natomiast pogłębienie się straty z działalności finansowej z 8,17 do 62,47 mln zł (koszty odsetek i prowizji poszły w górę z 29,02 do 63,37 mln zł) spowodowało spadek zysku netto ze 178,32 do 163,95 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Spółka turystyczna Wirtualnej Polski z węgierskim nadzorem
W ujęciu pro forma, czyli z uwzględnieniem wyników od początku 2022 roku spółek przejętych przez Wirtualną Polskę w ostatnich dwóch latach, jej przychody zwiększyły się w ub.r. o 13 proc., skorygowany zysk EBITDA - o 3 proc., a marża EBITDA zmalała z 35 do 31 proc.
- Było to związane przede wszystkim z wysokim dwucyfrowym wzrostom w segmencie Turystyka, a także negatywnymi czynnikami oddziaływającymi na segment Reklama i Subskrypcje (m.in. wysoka baza przychodów w 2022 r. w obszarze reklamy, a także utrzymujące się niekorzystne otoczenie makroekonomiczne w trakcie 2023 r., zwłaszcza wysoka inflacja i niski wzrost PKB) - wyliczono w sprawozdaniu firmy.
Wirtualna Polska kontra Google
Wzrostów reklamowych w br. Wirtualna Polska upatruje m.in. w rozwijanych od kilku kwartałów narzędziach skierowanych także na rynki zagraniczne. - Wierzę, że WPartner i WPlatform w najbliższych latach staną się istotnym miejscem wspólnego rozwoju biznesu lokalnych wydawców - podkreślił Jacek Świderski.
Wydawca w tym obszarze rywalizuje m.in. z Google, który pod koniec br. zamierza wyłączyć w przeglądarce Chrome korzystanie z cookies przez tzw. podmioty trzecie, czyli bokerów i platformy reklamowe. - Mali wydawcy rozumieją, że karmiąc krokodyla, osiągają jedynie to, że w końcu sami zostaną zjedzeni. Co więcej, to uzależnienie niesie wiele ryzyk- np. możliwość pojawienia się w ich serwisach reklam produktów o wątpliwej reputacji albo wprost oszukańczych. Godnym potępienia jest fakt, że Google odmawia podawania wydawcom informacji o tym, dla kogo zamawia reklamę w trakcie procesu aukcyjnego (mimo że ją posiada) i tym samym uniemożliwia wydawcom samodzielną i efektywną obronę przed reklamowymi oszustami. Nikt inny tak nie robi, bo nikt inny nie ma dominującej pozycji i zostałby przez wydawców po prostu wyłączony. Ale kogo stać na wyłączenie popytu z Google’a? - spytał szef Wirtualnej Polski Holding.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Podkreślił, że jego firma także w obszarze e-commerce’u turystycznego musi rywalizować z globalnymi konkcenrami. - Tak budować nasze modele biznesowe, aby móc skutecznie walczyć przy nieporównywalnie mniejszej skali. W praktyce oznacza to między innymi branie na siebie większego ryzyka, choć ograniczonego geograficznie, takiego, którym łatwiej zarządzać i na które globalne platformy nie mogą sobie pozwolić. To oznacza również pracę nad produktem i zacieśnianie współpracy z dostawcami - stwierdził.
Wirtualna Polska Holding w ub.r. przeznaczyła 123,7 mln zł na aktywa niematerialne i rzeczowe aktywa trwałe, a także 74,6 mln zł na akcje Audioteki, 14 mln zł na walory Legimi i 5,4 mln zł na aktywa finansowe.
Na koniec ub.r. zadłużenie netto firmy wynosiło 541,8 mln zł (wobec 545,5 mln zł kwartał wcześniej), a jego stosunek do skorygowanego zysku EBITD z minionych 12 miesięcy - 1,2x.

Do 60 mln zł na dywidendę
We wtorek Wirtualna Polska Holding podała, że jej zarząd zaproponował wypłacenie za ub.r. maksymalnie 60 mln zł dywidendy, po 2 zł na akcję. Na tę kwotę ma złożyć się 42,79 mln zł jednostkowego zysku netto z ub.r. oraz 17,21 mln zł z wcześniejszych zysków zatrzymanych w spółce.
Dzień ustalenia praw do dywidendy wyznaczono na 22 lipca br., a dzień jej wypłaty - cztery dni później. Propozycję zarządu pozytywnie oceniła rada nadzorcza.
- Kwota dywidendy przypadająca na każdą akcję zostanie zaokrąglona w dół do pełnych groszy, natomiast różnica pomiędzy wskazaną powyżej kwotą a kwotą dywidendy przysługującą akcjonariuszom, z uwzględnieniem takich zaokrągleń, zasili kapitał zapasowy spółki - zaznaczono.
W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualna Polska Holding płacono 116 zł - o 19,3 proc. więcej niż 12 miesięcy temu, ale 3,6 proc. mniej niż przed dwoma laty. Kapitalizacja firmy wynosiła 3,4 mld zł.
Jej głównymi akcjonariuszami są członkowie zarządu: prezes Jacek Świderski oraz wiceprezesi Krzysztof Sierota i Michał Brański. Każdy ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i dające 18,6 proc. głosów na walnym zebraniu.


Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę
Ave!