Wpływy reklamowe Jedynki zmalały o 16 proc., a Trójki o 9 proc. Polskie Radio wydało 51 proc. więcej na promocję i doradztwo
W ub.r. przychody reklamowe radiowej Jedynki zmniejszyły się o 16,4 proc. do 16,52 mln zł, a Trójki - o 9,1 proc. do 35,16 mln zł. Natomiast wydatki Polskiego Radia na promocję i usługi doradcze poszły w górę o 51 proc. do 11,41 mln zł.
Według sprawozdania finansowego Polskiego Radia wpływy reklamowe Jedynki z umów bezpośrednich z klientami zmalały w ub.r. z 12,62 do 11,02 mln zł, a tych za pośrednictwem domów mediowych i agencji - z 7,16 do 5,5 mln zł.
W przypadku Trójki bezpośrednie przychody reklamowe zmniejszyły się z 18,16 do 16,6 mln zł, a od domów mediowych i agencji - z 20,52 do 18,57 mln zł.
Według badania Radio Track w całym ub.r. udział Jedynki w rynku słuchalności zmalał rok do roku z 6,8 do 5,7 proc., a Trójki - z 5,7 do 5,1 proc. Obie anteny zanotowały swój najniższy wynik w historii tego badania.
.png)
Obie anteny zapewniają zdecydowaną większość przychodów Agencji Reklamy Polskiego Radia. W ub.r. Jedynka zanotowała większy spadek niż cała Agencja, której wpływy gotówkowe zmalały o 11,2 proc. - z 64,64 do 57,41 mln zł.
Udział Agencji Reklamy w łącznych przychodach Polskiego Radia spadł z 19,21 do 18,16 proc.
.png)
W br. Polskie Radio zarobi z reklam znacznie mniej, podobnie jak inni nadawcy, z powodu spowolnienia gospodarczego, które od marca mocno przełożyło się na rynek reklamowy. Według danych Publicis Groupe w pierwszej połowie br. wartość polskiego rynku reklamy radiowej wyniosła 292 mln zł, o 13,6 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym w samym kwietniu spadek rok do roku wyniósł 43 proc., a w maju - 36 proc.
Więcej na reklamy i usługi prawne, mniej na PR
Z drugiej strony Polskie Radio zwiększyło nakłady na promocję i usługi doradcze - z 7,55 mln zł w 2018 roku do 11,41 mln zł. Wynika to m.in. z uwzględnienia w zeszłorocznym sprawozdaniu 1,3 mln zł wartości patronatów medialnych.
Wydatki nadawcy na reklamy poszły w górę z 5,77 do 7,63 mln zł, na usługi prawne - z 315,9 do 436,1 tys. zł, na usługi doradcze związane z zarządzaniem - z 197,3 do 736,4 tys. zł, a na reprezentację spółki - z 528,8 do 597,1 tys. zł.
Z kolei nakłady na usługi marketingowe i public relations zmalały z 745,2 do 697,3 tys. zł.
.png)
Jak informowaliśmy na początku lipca, Polskie Radio w 2019 roku osiągnęło 10,44 mln zł straty netto w porównaniu do 15,3 mln zysku netto w roku poprzednim. Kadra kierownicza wyższego szczebla zarabiała średnio miesięcznie 15,9 tys. zł brutto, a dziennikarze - 10,3 tys. zł brutto.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Wpływy reklamowe Jedynki zmalały o 16 proc., a Trójki o 9 proc. Polskie Radio wydało 51 proc. więcej na promocję i doradztwo
na usługi doradcze związane z zarządzaniem - z 197,3 do 736,4 tys. zł,
a na reprezentację spółki - z 528,8 do 597,1 tys. zł