Wyzwania 2023 roku według Pauliny Trzaskowskiej z Coca-Cola Poland Services
O wpływie wojny w Ukrainie na branżę napojową oraz trendach i wyzwaniach 2023 roku opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Paulina Trzaskowska, Poland communications manager w Coca-Cola Poland Services.

Wydarzenie roku
Zdecydowanie kluczowym wydarzeniem była 50. rocznica obecności Coca-Cola w Polsce, do świętowania której zaprosiliśmy konsumentów, pracowników, klientów, dziennikarzy i partnerów biznesowych.
Pierwszy etap obchodów skupiał się na przypomnieniu wartości, które reprezentuje marka – w komunikacji nawiązaliśmy do tego, że razem, w naszych mniejszych i większych społecznościach, możemy dokonywać rzeczy niezwykłych. W tym obszarze kluczowym elementem była premiera piosenki „Magia jest w nas”, wykonywanej przez Sarę James. Utwór jest aranżacją przeboju z lat 90., pierwszej polskiej piosenki Coca-Cola „Chcę zatrzymać ten czas”, który śpiewała Kasia Kowalska. Druga faza komunikacji adresowała wpływ systemu spółek Coca-Cola na gospodarkę, środowisko i otoczenie społeczne, zaś w trzeciej opowiedzieliśmy o naszych inwestycjach oraz planach na najbliższe lata.
Najważniejszym dniem w ramach jubileuszu był 19 lipca. Tego dnia w 1972 roku, na terenie dzisiejszych Browarów Warszawskich, zakapslowano pierwszą butelkę Coca-Cola w Polsce. Wybór miejsca do świętowania był więc oczywisty. To tam spotykaliśmy się z mediami i partnerami, stworzyliśmy artystyczne elementy opowiadające historię marki – schody zaprojektowane przez artystę-grafika Karola Banacha czy angażującą instalację „Pokoje Smaku”, która oddawała ducha minionych dekad i prezentowała archiwum kluczowych wydarzeń w Polsce, którym towarzyszyła kultowa Coca-Cola.
Co wojna zmieniła w mojej branży w 2022 roku?
Zmiany w branży FMCG i branżach pokrewnych, to już nie kwestia minionego roku, a blisko ostatnich trzech. Efekty pandemii przyniosły zmiany nawyków konsumenckich, wpłynęły na kondycję światowej, jak i lokalnych gospodarek oraz miały przełożenie na cały łańcuch dostaw. Wybuch wojny w Ukrainie, pogłębił wiele z tych zmiennych oraz wpłynął na ceny energii, paliw oraz surowców, które w oczywisty sposób przekładają się na ceny produktów spożywczych, a w efekcie wybory konsumenckie przy półce.
Jako system spółek, musieliśmy szybko zareagować na zmieniające się realia i dostosować do nich naszą strategię biznesową. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że tylko te przedsiębiorstwa, które mają długofalowo określony kierunek rozwoju, a jednocześnie w elastyczny sposób odpowiadają na rzeczywistość są w stanie przetrwać trudne czasy, a nawet umacniać swoją pozycję. Wyniki sprzedaży naszych produktów i zwiększające się udziały rynkowe potwierdzają, że obraliśmy słuszny kierunek.
Należy też podkreślić, że wojna w Ukrainie, podobnie jak wybuch pandemii, wzbudziły w Polakach niezwykłe pokłady solidarności i chęci niesienia pomocy. W Coca-Cola niemal natychmiast uruchomiliśmy wsparcie i razem z Coca-Cola HBC oraz Fundacją Coca-Cola w Atlancie, przekazaliśmy łącznie ponad 18 milionów euro oraz ponad 1,8 milionów litrów napojów, by wesprzeć inicjatywy humanitarne oraz działania Czerwonego Krzyża na rzecz osób dotkniętych konfliktem zbrojnym. Jednocześnie, nasi pracownicy – podobnie jak tysiące Polaków, otworzyli swoje domy, zapraszając pod własny dach sąsiadów z Ukrainy, a także, w ramach wolontariatu pracowniczego, wspierali działania w miejscach dla uchodźców na granicach i w Warszawie.
Najważniejsze trendy w mojej branży w minionym 2022 roku. Trend na 2023.
Obserwujemy dużą otwartość konsumentów na nowości i ciekawe smaki – w segmencie napojów gazowanych, ale także energetyków. Nastroje Polaków i ich decyzje zakupowe są naturalnie kształtowane przez aktualną sytuację ekonomiczną, ale także czas w ciągu roku. Wszystkie kategorie napojowe, poza sokami, wykazują silną sezonowość. Dla przykładu – latem duże wzrosty generowały szczególnie napoje gazowane, często wybierane przez konsumentów w mniejszych opakowaniach. Obserwujemy również trend premiumizacji – Polacy chętniej wybierają lepsze jakościowo produkty, co potwierdza segment kawy oraz rozwój segmentu alkoholi premium, za których dystrybucję odpowiada nasz partner, Coca-Cola HBC Polska. Coraz więcej osób poszukuje także napojów niskokalorycznych, co przekłada się na naszą ofertę. Regularnie wprowadzamy na rynek kolejne warianty o zerowej lub obniżonej zawartości cukru. Takie napoje stanowią obecnie już 37 proc. całego portfolio.
Bardzo duże znaczenie ma także zrównoważony rozwój i lokalne działania firm, które zbliżają je do społeczności, jednocząc się wokół tych samych wartości.
W systemie firm Coca-Cola działania na rzecz zrównoważonego rozwoju mają fundamentalne znaczenie. Nieustannie wprowadzamy innowacje i rozwiązania, które pozwolą nam zrealizować zobowiązania środowiskowe. Już dziś wszystkie nasze opakowania w Polsce nadają się do recyklingu, a dzięki ograniczeniu wykorzystania plastiku, w ciągu ostatnich 20 lat zmniejszyliśmy ich wagę aż o 45 proc. Wprowadziliśmy również na rynek rewolucyjne rozwiązanie w zakresie wielopaków puszek KeelClip – folię zastąpiliśmy tekturową i łatwiejszą w recyklingu nakładką. Nasz partner, Coca-Cola HBC, został uznany za najbardziej zrównoważoną firmę produkującą napoje na świecie w 2022 roku, co potwierdza prestiżowy ranking Dow Jones Sustainability Index! Nie poprzestajemy jednak na tym i w 2023 r. będziemy dalej działać na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Największe wyzwanie na 2023 rok?
Wyzwaniem dla całego rynku i jego uczestników z pewnością będzie dalsze radzenie sobie z sytuacją ekonomiczną. Skutki galopującej inflacji wpływają właściwie na wszystkich – zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów.
Jako system spółek podejmujemy liczne kroki, by dostosować naszą ofertę do realiów rynkowych – m.in. wprowadzamy nowe warianty dobrze znanych produktów, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. Budujemy nasze portfolio, opierając się na strategii 24/7 – czyli gamie napojów na każdą okazję i porę dnia. Oprócz ikon takich jak Coca-Cola, Fanta czy Sprite, w ramach systemu firm w naszej ofercie znajduje się również woda, kawa, herbata, soki, a także napoje energetyzujące i alkohole premium, których dystrybutorem jest Coca-Cola HBC Polska. Rok 2023 przyniesie wiele nowości, o których będziemy informować wkrótce.
Jako system firm Coca-Cola Polska, w skład której wchodzą Coca-Cola Services Polska oraz Coca-Cola HBC Polska, będziemy także dalej realizować nasze zobowiązania środowiskowe, by stać się firmą neutralną emisyjnie do 2040 r. i dążyć do „Świata Bez Odpadów”. Duże nadzieje wiążemy z planowanym wprowadzeniem systemu depozytowego. Zamierzamy nadal aktywnie uczestniczyć w jego współtworzeniu oraz dzielić się naszymi doświadczeniami z innych rynków, które mogą przysłużyć się jego efektywnemu wdrożeniu.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 



Dołącz do dyskusji: Wyzwania 2023 roku według Pauliny Trzaskowskiej z Coca-Cola Poland Services