23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm
Łączne wydatki cennikowo na reklamę telewizyjną w 2015 roku były o 5,25 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Liderem przychodów z reklam był Polsat, a najwięcej na spoty telewizyjne wydała firma Aflofarm.
W 2015 roku łączne wydatki cennikowe brutto na reklamę telewizyjną wyniosły 23,06 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2014 roku o 5,25 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Dane te uwzględniają jednak bardzo duże rabaty, po ich uwzględnieniu można szacować, że rynek reklamy TV w 2015 roku wyniósł na pewno ponad 3,7 mld zł. Jak podała agencja SMG, po trzech pierwszych kwartałach ub.r. na reklamę w telewizji wydano 2,79 mld zł.
Mniejszy wzrost rynku niż ten zaprezentowany przez Nielsena wynika z prognoz domów mediowych. ZenithOptimedia Group wskazuje, że rynek reklamy telewizyjnej w ubiegłym roku poszedł do góry o 2,6 proc. Z kolei Universal McCann oszacował wzrost rynku reklamy TV na 2 proc.
|
Łączne wydatki brutto na reklamę telewizyjną |
|
|
rok |
Wydatki (w zł) |
|
2014 |
21 904 517 962 |
|
2015 |
23 055 048 158 |
Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,43 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 7,76 proc. wyższe, niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 6,75 proc. do 2,81 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,37 mld zł; spadek o 27,46 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,08 mld zł; w dół o 31,57 proc.).
Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 575,60 mln zł i wzrostem o 53,47 proc.
Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała Stopklatka TV - było to 81,36 proc. do 371,06 mln zł.
|
Stacja |
Wpływy stacji (w zł) |
|
|
2014 |
2015 |
|
|
Polsat |
3 185 317 615 |
3 432 397 440 |
|
TVN |
2 635 171 390 |
2 812 918 345 |
|
TVP1 |
1 886 100 640 |
1 368 100 031 |
|
TVP2 |
1 584 277 368 |
1 084 139 025 |
|
TV4 |
375 054 760 |
575 597 254 |
|
TVN24 |
486 658 174 |
570 047 448 |
|
AXN |
449 520 801 |
476 191 163 |
|
TV PULS |
349 625 579 |
441 091 048 |
|
TVN7 |
384 862 939 |
435 258 022 |
|
Discovery |
417 362 545 |
405 479 817 |
|
Disney Channel |
406 395 306 |
401 550 447 |
|
Stopklatka |
204 600 810 |
371 055 845 |
|
National Geographic |
299 785 023 |
318 496 160 |
|
TLC |
292 317 696 |
296 777 368 |
|
Comedy Central |
280 428 406 |
284 557 194 |
|
Polsat2 |
269 245 552 |
273 046 112 |
|
Investigation Discovery |
265 038 543 |
272 490 358 |
|
Puls 2 |
163 198 203 |
272 193 521 |
|
Polo TV |
186 165 334 |
249 575 103 |
|
TVN Style |
170 492 992 |
240 123 344 |
Najwięcej na reklamę w telewizji w 2015 roku (dane cennikowe) - 1,47 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki wzrosły rok do roku o 43,38 proc. Kolejne miejsca zajęły: Nestle (546,75 mln zł; do góry o 1,75 proc.) i Unilever (500,16 mln zł; do góry o 45,98 proc.).
|
Korporacja |
Wydatki (w zł) |
|
|
2014 |
2015 |
|
|
AFLOFARM |
1 025 788 864 |
1 470 768 940 |
|
NESTLE |
537 345 946 |
546 746 591 |
|
UNILEVER |
342 627 637 |
500 163 225 |
|
POLKOMTEL SA |
295 940 129 |
410 275 852 |
|
PROCTER & GAMBLE |
507 144 263 |
400 490 513 |
|
ORANGE SA |
531 535 238 |
396 192 597 |
|
LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE SP Z OO SP KOMANDYTOWA |
284 160 962 |
382 839 049 |
|
P4 |
352 848 625 |
353 739 314 |
|
FERRERO |
350 773 168 |
344 144 453 |
|
US PHARMACIA INC. |
432 540 132 |
341 791 692 |
Prezentowane wpływy i wydatki reklamowe nie uwzględniają rabatów.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: 23 mld zł wydano na reklamy telewizyjne w 2015 roku. Liderem Aflofarm