Rośnie liczba reklam z przedstawicielami "pokolenia silver"
W 2020 roku osoby z "pokolenia silver" (powyżej 50. roku życia) występowały w co piątej reklamie telewizyjnej - wynika z analizy przeprowadzonej przez Biuro Reklamy TVP. Spada odsetek reklam pokazujących starsze osoby w stereotypowy sposób.

W spotach z tego roku w 69 proc. reklam występował aktor, pozostałe filmy reklamowe są przede wszystkim animacjami lub planszami oraz filmami promocyjnymi bez udziału aktora. Dalsza analiza odnosi się wyłącznie do spotów z udziałem aktorów.
Z roku na rok rośnie liczba reklam w których występują aktorzy w wieku 50+. W bieżącym roku co piąta reklama (21 proc.), w której występują aktorzy korzysta z artystów w wieku 50+. Oznacza to dwukrotny wzrost na przestrzeni 3 lat.
Ciągle jednak najpopularniejsze w reklamie są dorosłe kobiety (76 proc.), nieco mniej dorośli mężczyźni (71 proc.). Osoby w wieku 50+ nadal występują w reklamie rzadziej niż młodzież i dzieci (21 proc. vs. 34 proc.).

Stereotypy w reklamach z 50+
Wraz ze wzrostem odsetka reklam w których obecny jest aktor 50+ zmniejsza się liczba reklam w których osoby starsze prezentowane są w sposób stereotypowy - wynika z analizy Biura Reklamy TVP
Najczęstszą przypisywaną rolą społeczną jest bycie dziadkiem lub babcią. Odsetek takich reklam spadł nieznacznie z 24 do 21 proc. Znacznie silniej zarysowuje się spadkowa tendencja prezentowania osób 50+ jako osób chorych. Jeszcze trzy lata temu takich reklam było 15 proc., w 2020 roku – 10 proc.
Zatem odsetek reklam traktujących osoby w wieku 50+ w sposób stereotypowy zmalał na przestrzeni trzech lat z 39 proc. do 31 proc.


W jakich reklamach zobaczymy osoby 50+
Osoby z "pokolenia silver" najczęściej pokazywane są w przekazach reklamowych fundacji i kampaniach społecznych. Często też występują w reklamach banków, firm ubezpieczeniowych, a także w reklamach propagujących kulturę i rozrywkę. Sukcesywnie rośnie też odsetek osób w dojrzałym wieku występujących w reklamach telekomów.

- Kwestia obecności osób 50+ w reklamach nie jest wyłącznie zagadnieniem statystycznym, czy lokalnym. Z podobnym zagadnieniem borykały się rozwinięte rynki reklamowe w tym m.in. USA czy Japonii. Osoby dojrzałe, starsze i seniorzy przez lata pojawiali się niezwykle rzadko w reklamie. W wielu kategoriach produktowych ukute było przekonanie, że seniorzy nie są w stanie skutecznie budować pozytywnego wizerunku, czy generować wzrosty sprzedaży. Od dwóch lat w Polsce widzimy większe zainteresowanie reklamodawców segmentem 50+, które ma bezpośrednie przełożenie na wzrost liczby reklam z ich udziałem. Jednocześnie wyraźnie rysuje się trend coraz ciekawszego ich zaangażowania w kampaniach reklamowych oraz odchodzenia od wykorzystywania ich w sposób stereotypowy - komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.
Badanie kreacji reklamowych prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku. W ramach projektu przeanalizowano ponad 20 tys. filmów reklamowych (5 tys. kreacji rocznie) emitowanych we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce. Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.

Newsletter







Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku 


Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba reklam z przedstawicielami "pokolenia silver"