SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Znów scamowe reklamy z Brzoską na Facebooku. Obok Holeckiej i Republiki

Na Facebooku pojawiają się fałszywe reklamy z szefem InPostu Rafała Brzoski. Miliarder uzyskał w ubiegłym roku czasowe zabezpieczenie sądowe w sporze z Metą, obejmujące zakaz wykorzystywania jego wizerunku w reklamach w serwisach koncernu. 

skrin z fejkowej reklamy na Facebooku skrin z fejkowej reklamy na Facebooku

Fałszywe reklamy w mediach społecznościowych to prawdziwa plaga. Cyberoszuści nie mają hamulców — do fałszywych reklam wykorzystują twarze znanych osób, polityków, biznesmenów. Dla dodatkowego uwiarygodniania swoich narracji kradną też logotypy mediów.

Tak też jest w nowych scamach, na które zwrócił nam uwagę jeden z czytelników. Wideo wykorzystuje layout Telewizji Republika i wizerunek jednej z czołowych dziennikarek stacji Danuty Holeckiej. Spot przypomina fragment programu telewizyjnego, w którym Rafał Brzoska zachwala "nowy system gwarantujący każdemu Polakowi zarabianie znacznym pieniędzy z domu". Wszystko jest oczywiście oszustwem.

Fejk ma oznaczenie “sponsorowane", co oznacza opłaconą reklamę, na której Meta zarabia. Poniżej skriny z tej treści. 

Brzoska i walka ze scamami w social mediach 

Co jeszcze ciekawsze w tej sprawie – w ubiegłym roku Rafał Brzoska ogłosił krucjatę przeciwko fałszywym reklamom na Facebooku, żerującym na wizerunku jego i żony, prezenterki Omeny Mensah. Reklamy te, oparte na technologii deepfake, przedstawiały m.in. Brzoskę zachęcającego do inwestycji w kryptowaluty oraz fałszywe informacje o Mensah, które godziły w ich dobre imię i mogły wprowadzać odbiorców w błąd

W sierpniu 2024 roku prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) wydał bezprecedensowe postanowienia zakazujące Meta emisji reklam wykorzystujących dane osobowe i wizerunki Brzoski i Mensah. UODO wskazał, że takie fałszywe materiały mają charakter fake newsów, które naruszają godność osobistą i mogą prowadzić do niekorzystnych skutków, np. finansowych dla odbiorców. Prezes UODO podkreślił, że Meta zarabia na reklamach opartych na takich deepfake’ach, co jest społecznie szkodliwe

Meta początkowo zaskarżyła decyzję UODO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, domagając się uchylenia zakazu. Jednak w marcu 2025 roku koncern niespodziewanie wycofał skargę, a sąd umorzył postępowanie, co uznano za zwycięstwo Brzoski i Mensah.

Zabezpieczenie korzystne dla Rafała Brzoski i Omeny Mensah miało tylko charakter czasowy. Możliwe, że z tego powodu w największym serwisie Mety znów będą krążyły teraz fejkowe reklamy żerujące na ich nazwiskach.

Swoją walkę szef InPostu uzasadniał: – Nie mam nic przeciwko Mecie jako firmie, ale mówię wielkie „nie” zarabianiu pieniędzy ramię w ramię z przestępcami poprzez reklamowanie ich przestępstw wśród użytkowników swojej platformy –  zaznaczył Brzoska. Jego zdaniem koncern mógłby całkowicie wyplenić tego typu reklamy, ale nie robi tego, bo bardzo dużo na nich zarabia. 

– To nie tylko spór z Meta, ale stanowczy sprzeciw wobec zarabianiu pieniędzy wspólnie z przestępcami, którzy wykorzystują publiczne wizerunki do oszukiwania ludzi. Wierzę, że razem wyznaczymy precedens, który w całej Europie pokaże, jak bronić się przed tym rosnącym zagrożeniem.

Dołącz do dyskusji: Znów scamowe reklamy z Brzoską na Facebooku. Obok Holeckiej i Republiki

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość z technikum
Coraz więcej osób usuwa konta na fb 🙂
17 9
odpowiedź
User
Patryk
A na YouTube były takie z Grzegorzem Braunem gadającym o zarabianiu grubej kasy dzięki AI. Oszuści w necie mają się dobrze, niestety.
9 0
odpowiedź
User
GRONO_KLASOWE
Meta i inne portale - powinny za każde użycie czyjegokolwiek wizerunku płacić miliardowe kary. Tzn. Kowalski, Br.z.oska, Nowak. Składasz wniosek do sądu i Meta na 48 na protest. Potem udowodnienie, że zrobili co się dało i nic nie zarobili na reklamach.
1000 krotność za każda reklamę kary + minimum 100 tys. € od reklamy.

A do poszkodowanych szybkie procesy i 10 tys. € od jednej, pojedynczej reklamy.

Jak Meta nie panuje nad tym co u nich się dzieje to nie zwija biznes.
11 0
odpowiedź