Polsat wciąż traci przez zmianę standardu naziemnej telewizji. „Nasze działania są w toku”
Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat podczas konferencji poświęconej wynikom finansowym Cyfrowego Polsatu w I kwartale br. zauważył, że zmiana standardu naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC „nadal ciąży na wynikach”. Pytany o kroki prawne z tym związane zapewnił, że „działania są w toku”.
Z danych Nielsena wynika, że w pierwszych trzech miesiącach 2023 roku główna antena Polsatu (8,0 proc.) przegrała z TVN (8,6 proc.) pod względem udziału w rynku telewizyjnym. Gorzej poradziły sobie też kanały tematyczne grupy (13,9 proc.), aniżeli stacje TVN Warner Bros. Discovery (14,8 proc.).

- Oglądalność naszych kanałów w I kwartale 2023 była na bardzo dobrym poziomie. Osiągnęliśmy łączny udział jako grupa 22 procent w układzie 8 proc. kanał główny Polsatu i prawie 14 proc. portfolio kanałów tematycznych. To bardzo dobre wyniki szczególnie w kontekście niekorzystnego wpływu refarmingu DVB-T2, który nadal ciąży na tych wynikach. Refarming został według nas niekorzystnie przeprowadzony, szczególnie w kontekście nadawców komercyjnych – stwierdził podczas konferencji Janowski.
Zmiana standardu nadal uderza w stacje prywatne
Od końca marca do końca czerwca trwał w Polsce proces zmiany standardu naziemnej telewizji cyfrowej. Posiadacze starszych telewizorów i dekoderów utracili dostęp do głównych kanałów komercyjnych, takich jak TVN, Polsat czy TV Puls. W ostatniej chwili Urząd Komunikacji Elektronicznej zdecydował, że na DVB-T2/HEVC nie musi przechodzić MUX-3 (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia). Stacje komercyjne mówią, że straciły przez to setki milionów złotych. Twierdzą, że to faworyzowanie Telewizji Polskiej i zamierzają domagać się rekompensaty od Skarbu Państwa.
Jakie działania podjął w tym zakresie Polsat? - Naszych działań, które są w toku, nie komentujemy, jak mamy w zwyczaju. Jeśli coś będziemy mogli powiedzieć, to powiemy. Jesteśmy najbardziej poszkodowani, bo mieliśmy największy udział anten ogólnopolskich, dlatego najbardziej nas dotknął tak przeprowadzony proces refarmingu – tłumaczył Janowski. Stacje komercyjne będą mogły dokładnie wyliczyć straty, kiedy MUX-3 TVP zmieni standard. Nastąpi to do końca roku.
„Na rynku reklamy telewizyjnej oczekujemy niskiego jednocyfrowego wzrostu”
Prezes Polsatu był też pytany o prognozę odnośnie rynku reklamy telewizyjnej. - Oczekujemy niskiego jednocyfrowego wzrostu. Dla rynku reklamy internetowej przewidujemy średni wzrost w okolicy 6-7 proc. - powiedział Janowski. Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w I kwartale 2023 wzrosły rdr o 4,1 proc. do poziomu 284 mln zł, podczas gdy w tym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej zanotował wzrost o 4 proc. W efekcie udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu osiągnął poziom 28,2 proc.

Jesienią w ofercie Telewizji Polsat będzie m.in. kolejna edycja programu "Twoja twarz brzmi znajomo", nowy sezon "Naszego nowego domu" z Elżbietą Romanowską w roli prowadzącej i nowy reality-show kręcony zagranicą („Temptation Island”). Do Czwórki ma wrócić zaś "Love Island". Ile stacja zainwestuje w jesienną ramówkę? - Zawsze staramy się mieć budżet programowy i stronę kosztową dopasowaną do rynku i strony przychodowej. Także na pewno mamy to pod kontrolą. Ofertę programową Polsatu, TV4 i kanałów tematycznych będziemy pokazywać państwu i rynkowi w pierwszym tygodniu sierpnia – wyjaśniał szef Polsatu.
Od niedawna wiceprezesem Polsatu i dyrektorem programowym stacji jest Edward Miszczak, wcześniej związany przez wiele lat z TVN. Nadawca zaczął stawiać na droższe seriale, które są oferowane wcześniej w Polsat Box Go. Czy skupi się teraz na takich produkcjach? - My traktujemy bardzo różnie kontent. Począwszy od praw sportowych, przez segmenty newsowe, po produkcję contentu rozrywkowego na końcu. Z jednej strony produkujemy tańsze reality, z drugiej strony produkujemy dużą rozrywkę i seriale. To zależy, w których segmentach i do których naszych kanałów dystrybucji jest dana treść dostarczana. Jesteśmy w każdym segmencie – mówił szef Polsatu.
Polsat do końca sezonu 2023/2024 posiada Prawa do Ligi Mistrzów. Na razie nie zabezpieczył ich na kolejne lata. - My aktualnie mamy te prawa, więc będziemy je na tym etapie eksploatować – stwierdzili menadżerowie Grupy Polsat Plus.
Mniej klientów korzystających z usług telewizyjnych
W pierwszym kwartale grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wzrost wpływów o 7,1 proc., głównie dzięki wyższej sprzedaży sprzętu, a jego zysk netto skurczył się o 212,8 do 71 mln zł. Firma na obsługę zadłużenia wydała 179 mln zł więcej niż przed rokiem. Tylko w zeszłym kwartale liczba RGU płatnej telewizji zmalała z 5,049 do 4,951 mln, a w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku - o 226 tys. (czyli 4,4 proc.). Firma zapewnia, że nie grozi jej exodus abonentów płatnej telewizji, znany ze Stanów Zjednoczonych.

- Ten spadek jest zgodny z naszymi zapowiedziami. Odnotowujemy obniżoną liczbę usług płatnej telewizji. To wynika głównie z podjętej przez nas decyzji o repozycjonowaniu cenowym i zmianie strategii oferowania naszych serwisów wideo online. Dla przypomnienia, w bazie mieliśmy 400 tys. klientów o bardzo niskim ARPU jako obsługa telewizyjna dołączana do naszej oferty telefonii mobilnej. To była iPla o bardzo niskim ARPU. Zmieniliśmy usługi. Świadczymy usługi z pełnopłatną ofertą telewizyjno-contentową przez internet pod marką Polsat Box Go. Oferujemy tam pakiety Polsat Box Go Premium i Polsat Box Go Sport za odpowiednio 30 i 40 zł, co istotnie kontrybuuje do naszego ARPU. Spadek ten jest częściowo podyktowany rosnącą liczbą usług telewizyjnych świadczonych w technologii internetowej, czyli IPTV (Netia) i OTT (Polsat Box Go). Jesteśmy z tego bardzo zadowoleni – tłumaczył Maciej Stec, wiceprezes Cyfrowego Polsatu.
Członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu, Katarzyna Ostap-Tomann zapowiedziała we wtorek, że grupa chce sprzedać budynek Global Expo, ale nie podała, kiedy to nastąpi. W raporcie kwartalnym Cyfrowy Polsat podał, że na dzień 31 marca 2023 roku spółka rozpoznała wartość aktywów przeznaczonych do sprzedaży w kwocie 127,7 mln zł w związku z planowanym zbyciem wybranych nieruchomości.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Polsat wciąż traci przez zmianę standardu naziemnej telewizji. „Nasze działania są w toku”