Platformy streamingowe wydają miliardy na oryginalne treści
Rozwój platform streamingowych doprowadził do dwucyfrowego wzrostu wydatków na treści programowe na całym świecie. Z prognozy Ampere Analysis wynika, że do końca 2021 roku przekroczą one 220 mld dolarów.
Inwestycje w treści programowe wzrosną tym samym o 14 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. To ponad 20 mld dolarów większe inwestycje niż w ub.r. Tylko Apple TV+, Disney+, HBO Max, Peacock i Paramount+ zainwestowały ponad 8 mld dolarów w oryginalne treści w 2021 roku. Mniej pieniędzy na treści programowe przeznaczają prywatne i publiczne stacje telewizyjne. Wszystko przez ograniczenie wydatków na reklamę na początku pandemii koronawirusa. Pomimo widocznego w tym roku ożywienia, inwestycje tradycyjnych stacji telewizyjnych w program są mniejsze niż w 2019 roku.

Comcast, Disney i Netflix wydają najwięcej
Platformy streamingowe w obliczu rosnącej konkurencji zwiększyły wydatki programowe o 20 proc. w porównaniu z ub.r. i o 50 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Łącznie pochłonęły one 50 mld dolarów.
- Spodziewamy się, że w 2022 roku inwestycje w treści przekroczą 230 mld dolarów, głównie dzięki subskrypcyjnym serwisom streamingowym, ponieważ walka na arenie oryginalnych treści nasila się - zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych, które są coraz bardziej kluczowe dla wzrostu - ocenia Hannah Walsh, kierownik ds. badań w Ampere Analysis.
Netflix spośród samych serwisów streamingowych inwestuje najwięcej w treści programowe. Jego wydatki stanowią 30 proc. dokonywanych przez platformy streamingowe i 6 proc. inwestycji programowych wszystkich nadawców i serwisów na świecie. W 2021 roku zainwestował 14 mld dolarów. Więcej, bo 22,7 mld wydał Comcast, Disney (cały koncern, łącznie z kanałami telewizyjnymi i spółkami zależnymi) - 18,6 mld i Google (15,2 mld).

- Comcast i Disney inwestują znaczne środki w prawa sportowe, co - wraz z ich ogromnymi inwestycjami w oryginalne treści - przyczyniło się do ich wiodącej pozycji w zestawieniu- zauważyła Walsh. - Prawa sportowe stanowią ponad jedną trzecią wydatków Comcast i Disneya w 2021 roku - dodała.
Nowe platformy streamingowe w Polsce
2022 rok będzie debiutem nowych platform streamingowych w Polsce. Już na początku przyszłego roku powinien zadebiutować serwis HBO Max, który zastąpi HBO Go. Nadawca nie zdradza jeszcze dokładnej daty startu, ani promocji, które będą mu towarzyszyły. W krajach nordyckich i Hiszpanii dla nowych użytkowników przewidziano obniżkę cen. Jeśli zarejestrowali się w ciągu pierwszego miesiąca, mogą płacić połowę mniejszą subskrypcję.
Netflix z kolejnym rekordem w Polsce. Mocno w górę Prime Video i Canal+ online, Viaplay znów ze spadkiem
Latem nad Wisłą pojawi się platforma streamingowa Disney+. Jej debiut przesunięto o rok m.in. z w związku z pandemią koronawirusa. Poza produkcjami Disneya w ofercie nie zabraknie treści od National Geographic, Marvela i FX. Disney+ na wielu rynkach oferuje filmy, dokumenty i seriale w jakości 4K. Obecnie najbogatszą ofertę w tej jakości posiadają Netflix i YouTube. W tradycyjnych platformach typu Canal+, Polsat Box można znaleźć tylko pojedyncze kanały w 4K (np. Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K).
W przyszłym roku m.in. w Polsce ma pojawić się też platforma SkyShowtime. Poza Sky, gigantem rynku platform cyfrowych w Europie treści do niej dostarczy m.in. ViacomCBS. Debiut ten może sporo namieszać na rynku. Niewykluczone, że SkyShowtime pójdzie w ślady brytyjskiego, niemieckiego i włoskiego Sky i zaoferuje niedrogie telewizory do streamingu Sky Glass także w Polsce.
Netflix ma na całym świecie ponad 213,6 mln subskrybentów i jest najpopularniejszą platformą streamingową. Drugie miejsce zajmuje Amazon Prime Video z ponad 200 mln. Disney+ na świecie ma 118,1 mln subskrybentów, a HBO Max 69,4 mln. W listopadzie br. serwis Netflix w Polsce osiągnął rekordowe wyniki. Odwiedziło go 13 mln internautów.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Platformy streamingowe wydają miliardy na oryginalne treści