Polacy spędzają przed telewizorami mniej czasu. Streaming stoi w miejscu
W kwietniu 2025 roku Polacy średnio spędzili przed ekranami telewizorów o 12 minut dziennie krócej niż w marcu (3 godziny, 50 minut). Jednocześnie to 5 dłużej niż w kwietniu 2024 roku - wynika z badania The Gauge Nielsena. Od kilku miesięcy udział streamingu w czasie przed telewizorem jest taki sami (9,3 proc.).

Wiosną, kiedy temperatura staje się wyższa, Polacy spędzają więcej czasu na powietrzu, mniej przed wielkimi ekranami w domu. Według danych IMGW, zarówno w kwietniu 2024, jak i 2025 roku obszarowa temperatura powietrza wyniosła w Polsce 10,5°C. Trudno więc mówić o wpływie pogody, który może być bardziej zauważalny, kiedy Nielsen opublikuje wyniki za wyjątkowo zimny maj.
Telewizja kablowa króluje
Z kwietniowego badania The Gauge wynika, że największy udział przed ekranem telewizorów miała telewizja kablowa (34,7 proc.). Dalej znalazły się: telewizja satelitarna (26,3 proc.), telewizja naziemna (23,6 proc.), streaming (9,3 proc. - serwisy z wideo na żądanie i serwisy OTT z kanałami linearnymi) i inne treści (6,2 proc. - nierozpoznane).
Na 9,3 proc. udziału w czasie przed telewizorem streamingu aż 2,2 proc. stanowiły treści oglądane na YouTube, 1,6 proc. na Netfliksie, a 5,5 proc. w pozostałych serwisach czy aplikacjach. YouTube w porównaniu do marca odnotował wzrost udziału (z 2,0 proc.), a Netflix spadek (z 1,9 proc.). Udział całego streamingu był taki sam, jak w lutym i marcu. Polacy spędzili przy nim o minutę krócej niż w marcu.

W marcu średni dzienny czas przy telewizorach wyniósł 4 godziny, 2 minuty. W tym miesiącu udział telewizji kablowej wyniósł 34,5 proc., satelitarnej 26,6 proc., naziemnej 23,1 proc., streamingu 9,3 proc. (2,0 proc. YouTube, 19,9 proc. Netflix, 5,4 proc. pozostali).

W lutym średni czas wyniósł 4 godziny, 12 minut. Pierwsze miejsce też zajęła telewizja kablowa (33,5 proc.). Dalej znalazły się: telewizja satelitarna (27 proc.), naziemna (23,4 proc.), streaming (9,3 proc. (YouTube i Netflix po 2,1 proc., pozostali, 5,1 proc.). Inne źródła to 6,8 proc.

Wyraźnie lepszym okresem dla telewizji i streamingu był styczeń 2025 roku. Średni dzienny czas przed telewizorami wyniósł 4 godziny, 17 minut. Najpopularniejsza była telewizja kablowa (33,8 proc.). Dalej znalazły się: telewizja satelitarna (27 proc.), telewizja naziemna (22,8 proc.), streaming (9,7 proc., z czego 2,3 proc. to Netflix, 2,1 proc. to YouTube, a 5,3 proc. pozostałe aplikacje). 6,7 proc. udziałów to inne źródła.

W kwietniu 2024 roku Polacy spędzili przed dużymi ekranami 3 godziny, 46 minut dziennie. Pierwsza była telewizja kablowa 33,4 proc.). Dalej znalazły się: telewizja satelitarna (30,0 proc.), telewizja naziemna (22,3 proc.), streaming (8,2 proc., z czego 1,9 proc. to Netflix, 1,8 proc. YouTube i 4,5 proc. pozostałe serwisy). Nierozpoznane źródła stanowiły 6,1 proc.

Telewizja satelitarna traci na znaczeniu
Niedawno Cyfrowy Polsat informował o spadku popularności telewizji satelitarnej. Potwierdzają to dane z polskiej wersji badania The Gauge z kwietnia 2023 roku. Wówczas liderem czasu spędzonego przez telewizorami była telewizja satelitarna (34 proc.).

Dopiero dalej znalazły się: kabel (30,0 proc.), telewizja naziemna (23,4 proc.), streaming (6,7 proc., z czego 1,8 proc. to Netflix, 1,7 proc. YouTube, 3,2 proc. pozostałe serwisy). Pozostałe źródła odbioru to 5,9 proc.
W USA rządzi streaming
W Stanach Zjednoczonych, gdzie dostawcy płatnej telewizji mierzą się z masowym odpływem abonentów, w kwietniu 2025 roku streaming był liderem pod względem czasu spędzonego przed telewizorami (44,3 proc.). Kolejne miejsca przypadły: telewizji kablowej (24,5 proc.) oraz ogólnodostępnej – naziemnej (20,8 proc.).

Zobacz także: Streaming nie zagrozi operatorom płatnej telewizji. Kiedy dogonimy Amerykanów?
W streamingu liderem był YouTube (12,4 proc.). Dalej znalazły się: Netflix (7,5 proc.), Disney+ i inne serwisy firmy (5,0 proc.), Amazon Prime Video (3,5 proc.), Roku Channel (2,4 proc.), Paramount+ (2,4 proc.), Max i inne usługi Warner Bros. Discovery (1,5 proc.), Peacock (1,4 proc.) Pozostałe serwisy streamingowe miały 6,2 proc. udziału.
Dołącz do dyskusji: Polacy spędzają przed telewizorami mniej czasu. Streaming stoi w miejscu