SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Carrefour w Polsce nie daje rady Żabce? Ubyło mu sklepów i pracowników, pierwsza strata od lat

W 2024 roku przychody Carrefour Polska zmalały o 3,5 proc., a rentowność netto pogorszyła się o prawie 160 mln zł. Firma dalej zmniejsza liczbę swoich sklepów Carrefour Express i Globi, a liczba jej pracowników zmalała o ponad tysiąc.

Fot. materiały prasowe Carrefour Polska Fot. materiały prasowe Carrefour Polska

Carrefour Polska wypracował w 2024 roku 9,33 mld zł przychodów sprzedażowych, co wobec 9,66 mld rok wcześniej oznacza spadek o 3,5 proc. Wpływy firmy zmalały kolejny rok z rzędu – w 2022 roku wyniosły 9,82 mld zł.

W ub.r. przychody firmy ze sprzedaży detalicznej i franczyzowej poszły w dół z 9,46 do 9,12 mld zł, natomiast te z najmu i sprzedaż usług zwiększyły się z 205,3 do 210,9 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Biedronka rośnie wolniej od Dino. Tyle sklepów otworzyła w tym roku

Ubywa sklepów Carrefour Express

Skąd spadek w głównym obszarze działalności spółki? Przede wszystkim łączna liczba jej sklepów zmniejszyła się w 2024 roku z 841 do 783. Ów spadek przypada głównie na sklepy osiedlowe (pod szyldami Carrefour Express i Globi), których liczba poszła w dół z 585 do 531. Na koniec 2022 roku takich placówek działało zaś 629, a rok wcześniej – 655.

W 2024 r. ubyły też cztery supermarkety firmy (głównie pod szyldem Carrefour, a także lokalnymi markami Supeco i Rast), na koniec roku funkcjonowało ich 156. Natomiast spółka tak jak przed rokiem miała 783 hipermarkety.

CZYTAJ TEŻ: Żabki Nano wciąż nierentowne

W ub.r. uruchomiła 47 sklepów osiedlowych i pięć supermarketów (cztery pod marką Carrefour i jeden Supeco). Równocześnie zamknęła 102 sklepy działające w modelu franczyzowym oraz po cztery supermarkety Carrefour i franczyzowe. Dodatkowo jeden hipermarket franczyzowy został włączony do sieci Carrefour, a z drugiej strony 11 supermarketów Carrefour przeszło franczyzę.

Ponad tysiąc pracowników mniej

Carrefour Polska ograniczył koszty operacyjne tylko o 2 proc. do 9,46 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów zmalała z 7,35 do 7,17 mld. Za to wydatki na wynagrodzenia poszły w górę z 684,15 do 732,45 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – ze 127,61 do 133,01 mln, a na usługi obce (m.in. działania marketingowe) – z 548,22 do 576,89 mln.

W ub.r. firma zatrudniała średnio 8 882 pracowników etatowych: 1 236 na stanowiskach kierowniczych i 7 646 na pozostałych. Rok do roku liczba zatrudnionych zmalała o 1 053 (czyli 10,6 proc.), z czego tych niepełniących funkcji pracowniczych – o 987.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Z kolei koszty zużycia materiałów i energii poszły w dół z 360,68 do 252,21 mln zł, a amortyzacji – ze 190,04 do 180,81 mln.

Carrefour Polska mocno podwyższył wydatki na niefinansowe aktywa trwałe: ze 119,01 do 182,52 mln zł. W 2025 roku planuje zainwestować w tym obszarze 156 mln.

Prawie 54 mln zł straty Carrefour Polska

W obszarze pozostałej działalności operacyjnej przychody firmy wzrosły r/r ze 124,48 do 137,15 mln zł (w ub.r. zainkasowała 19,78 mln ze sprzedaży aktywów trwałych), zaś wydatki – z 38,71 do 65,45 mln (z czego te dotyczące aktualizacji wartości aktywów niefinansowych: z 25,21 do 46,42 mln).

CZYTAJ TEŻ: Drogi czerwiec w sklepach. Gdzie jest najtaniej?

Dużo głębszy spadek przychodów niż kosztów spowodował, że rentowność Carrefour Polska spadła poniżej zera. Na poziomie sprzedażowym brutto poszła w dół z 10,28 mln zł zysku do 132,13 mln straty, na operacyjnym – z 96,05 mln zysku do 60,43 mln straty, a w ujęciu netto – ze 104,84 mln zysku do 53,61 mln straty.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Carrefour Polska zanotował stratę po wielu latach dodatniej rentowności. W 2022 roku zarobił na czysto 276,63 mln zł, rok wcześniej – 254,7 mln (przy 8,55 mld zł przychodów), w 2020 roku – 119,32 mln (przy 8,23 mld wpływów), zaś w 2020 roku – 81,33 mln (przychody wyniosły 8,29 mld).

W 2025 roku firma zamierza uruchomić 63 nowe sklepy: 60 osiedlowych w modelu franczyzowym oraz trzy supermarkety. Nie wskazała natomiast, ile placówek planuje zamknąć. Tylko w pierwszym kwartale br. otworzyła 11 sklepów osiedlowych, zaś zamknęła 16 (w sprawozdaniu podkreślono, że były one nierentowne).

Dołącz do dyskusji: Carrefour w Polsce nie daje rady Żabce? Ubyło mu sklepów i pracowników, pierwsza strata od lat

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl