Coraz więcej firm walczy z korupcją i nadużyciami
Przybywa mechanizmów zapobiegania korupcji w polskich firmach i jednostkach publicznych. Coraz więcej podmiotów wprowadza zasady compliance, które zwiększają nie tylko przejrzystość procedur zamówień, lecz także szanse na wykrycie korupcji i wprowadzenie zmian ograniczających ryzyko w przyszłości. To szczególnie ważne w obszarze zamówień publicznych.

‒ Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o systemach compliance. Posiadały go tylko niektóre spółki zagraniczne i te z rynku regulowanego, na przykład banki, firmy farmaceutyczne. Dzisiaj widzimy, że systemy compliance wdrażane są nawet w firmach z kapitałem polskim oraz w tych, które są powiązane w jakiś sposób ze Skarbem Państwa – mówi Marcin Szczepański, dyrektor ds. compliance w Siemens Polska.
Jak podkreśla Szczepański, firmom zależy na wizerunku uczciwych i wiarygodnych, a systemy compliance są dowodem na walkę przedsiębiorstwa z nadużyciami i korupcją. To trend podobny do coraz większej dbałości o środowisko naturalne i ekologię.
Zapobieganie korupcji jest szczególnie istotne w obszarze zamówień publicznych. To często duże kontrakty, a styk sfery publicznej i prywatnej rodzi ryzyko korupcji. Ten obszar jest określany jako szczególnie zagrożony nadużyciami nie tylko w Polsce, lecz także w całej Unii Europejskiej.
‒ Prawidłowo wdrożony i efektywny system compliance może być sojusznikiem regulatorów i organów ścigania w zwalczaniu problemu korupcji w obszarze zamówień publicznych. Compliance wprowadza przejrzystość i pozwala prowadzić w sposób uczciwy procesy biznesowe – wylicza Szczepański.
Podkreśla, że firmy stosujące taki system są bardziej wiarygodnymi partnerami zarówno dla kontrahentów prywatnych, jak i zamawiających w przetargach publicznych.
Szczepański wyjaśnia, że system compliance działa w trzech obszarach. Pierwszym jest zapobieganie korupcji i nadużyciom poprzez stosowne procedury, zwiększające przejrzystości postępowania, oraz szkolenia i wspólne akcje uświadamiające, podejmowane z innymi firmami z danej branży czy organizacjami pozarządowymi. Kolejnym są mechanizmy pozwalające na wykrywanie nadużyć. Szczepański wyszczególnia tu znaczenie niezależnych audytów i systemów umożliwiających pracownikom anonimowe zgłaszanie potencjalnych nadużyć.
‒ Trzeci obszar to działania pokontrolne, w ramach których wprowadza się zmian w celu ulepszenia systemu – dodaje Szczepański. ‒ Są to często procesy dyscyplinarne oraz działania włączone w procesy pracownicze.

Newsletter






Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu 



Dołącz do dyskusji: Coraz więcej firm walczy z korupcją i nadużyciami