Coraz więcej firm wysyła e-faktury i korzysta z e-podpisów
Ponad połowa mikro, małych i średnich firm z sektora handlowo-usługowego wysyła e-faktury i korzysta z e-podpisów - wynika z raportu "Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP". Ok. 37 proc. korzysta z chmury do przechowywania danych, 32 proc. sprzedaje przez internet, a 15,6 proc. ma chatbota - dodano.
Jak wskazali autorzy raportu "Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP", w badaniu przeprowadzonym przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS), wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające poziom cyfryzacji w prawie dwóch trzecich MŚP z sektora handlowo-usługowego.
Prawie 54 proc. respondentów wymieniło podpisywanie umów elektronicznych i e-podpisy. Z kolei niemal 37 proc. korzysta z chmury do przechowywania danych, a 32 proc. ze sprzedaży swoich produktów przez internet. 15,6 proc. firm posiada chatbota na swojej stronie internetowej lub na profilu w mediach społecznościowych. Najmniej firm - 12,6 proc., używa systemów do zarządzania przedsiębiorstwem (ERP). A 13,6 proc. w ogóle nie korzysta z rozwiązań zwiększających cyfryzację.
"Ponad 73 proc. MŚP z sektora handlowo-usługowego nie planuje cyfryzować żadnych obszarów w ciągu najbliższych miesięcy" - podano w informacji prasowej dotyczącej raportu zrealizowanego przez Fiserv Polska.
Jak dodano, w badaniu najczęściej deklarowaną przez przedsiębiorców przyczyną takiej decyzji jest to, że tego nie potrzebują (prawie 60 proc.) bądź ich biznes jest zbyt mały (27 proc.). Z wszystkich ankietowanych branż najbardziej zainteresowani automatyzacją są przedstawiciele działalności profesjonalnej, naukowej lub technicznej np. prawnicy, architekci (30 proc.). Z badania wynika, że wysyłanie e-faktur to najczęstsze rozwiązanie zwiększające udział cyfryzacji, z jakiego korzystają polskie MŚP.
W raporcie podano, że prawie 55 proc. polskich MŚP zajmujących się handlem i usługami, odwiedza strony internetowe związane z nowoczesnymi technologiami, by zaczerpnąć wiedzy na temat cyfryzacji czy dostępnych w tym obszarze narzędzi. Z kolei 48 proc. przedsiębiorców pozyskuje tego typu wiedzę z stron internetowych firm, które oferują usługi związane z cyfryzacją. Popularne jest też sugerowanie się rekomendacjami znajomych (43 proc.). Z webinarów i szkoleń korzysta 33 proc., a ponad 30 proc. obserwuje konkurencje bądź śledzi profile na ten temat w mediach społecznościowych. 12,5 proc. respondentów w ogóle nie szuka informacji na temat cyfryzacji czy automatyzacji.
Badanie zrealizowano na zlecenie firmy Fiserv Polska, działającej pod marką PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w maju br., na grupie 500 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się handlem i usługami.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej firm wysyła e-faktury i korzysta z e-podpisów