Cyfrowy Polsat przed TVN i TVP, Bauer więcej od ZPR i Agory, Onet nad Google i WP (największe w branży medialnej)
Wśród właścicieli polskich mediów największe przychody zanotował w ub.r. Cyfrowy Polsat, wyprzedzając na rynku telewizyjnym TVN i Telewizję Polską. Grupa Bauer znalazła się wyżej niż ZPR i Agora, a Onet wyprzedził Google Polska i Wirtualną Polskę.
Grupa Cyfrowy Polsat miała w ub.r. 2,91 mld zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 4,8 proc. w skali roku), 789,8 mln zł zysku operacyjnego i 525,4 tys. zł zysku netto (zatrudniając prawie półtora tysiąca osób), co dało jej 117. miejsce na liście dwóch tysięcy największych firm w Polsce przygotowanej przez „Rzeczpospolitą”. Warto zaznaczyć, że wyniki te nie obejmują jeszcze operatora telekomunikacyjnego Polkomtel, którego przejęcie spółka sfinalizowała w maju br. (więcej na ten temat).
Polkomtel zanotował w ub.r. 6,68 mln zł przychodów ze sprzedaży, mając 3,5 tys. pracowników (spółka nie podała zysku operacyjnego i netto) i uplasował się na 32. pozycji w rankingu (cztery miejsca niżej niż przed rokiem), wyprzedzając nieznaczenie T-Mobile Polska (6,65 mln zł wpływów). Zdecydowanie największym operatorem telekomunikacyjnym jest Orange Polska, który z 12,92 mld zł wpływów (a także 788 mln zł zysku operacyjnego i 294 mln zł zysku netto, przy 19,9 tys. pracowników) uplasował się na 12. miejscu (po spadku o dwa oczka). Na 35. pozycji znalazła się spółka PTK Centertel (6,62 mld zł wpływów, 482 mln zł zysku operacyjnego i 363 mln zł zysku netto), która z początkiem br. została połączona z Orange (więcej o tym), natomiast na 82. miejscu jest P4, operator sieci Play (3,72 mld zł wpływów, brak danych o zysku, 2,4 tys. zatrudnionych osób).
Jeśli chodzi o właścicieli mediów telewizyjnych, to Grupa TVN zajęła 206. pozycję z 1,55 mld zł wpływów w ub.r., po spadku o 1,9 proc. w skali roku (a także 297,2 mln zł zysku operacyjnego i 206,9 mln zł straty netto, przy 1,3 tys. pracowników), a Telewizja Polska - 1,49 mld zł przychodów, o 32,7 proc. więcej niż rok wcześniej (oraz 20,5 mln straty netto, mając 3,3 tys. pracowników). Warto zaznaczyć, że należąca do Grupy TVN spółka TVN Media (zajmująca się obsługą stacji telewizyjnych w zakresie sprzedaży oferty reklamowej) miała 250,7 mln zł przychodów (a także 192,4 mln zł zysku operacyjnego i 118,8 mln zł zysku netto), co dało jej 1080. miejsce.
Sama Telewizja Polsat zanotowała 1,13 mld zł wpływów, o 4,1 proc. więcej niż w 2012 roku (a także 307 mln zł zysku netto), i uplasowała się na 273. pozycji (wzrost o 24 w skali roku).
Wśród dostawców płatnej telewizji i usług telekomunikacyjnych, to za Cyfrowy Polsatem uplasowała się Netia (na 170. pozycji. o 11 niższej niż rok wcześniej), mająca w ub.r. 1,88 mld zł wpływów ze sprzedaży, po spadku o 11,6 proc. w skali roku, oraz 92,8 mln zł zysku operacyjnego i 46,3 mln zł zysku netto. UPC Polska zajęła 224. miejsce (spadek o jedno oczko) z 1,45 mld zł wpływów (1,7 tys. pracowników, brak danych o zysku), Multimedia Polska - 416. (wzrost o 26) z 699,2 mln zł wpływów (2 proc. więcej niż rok wcześniej), 144,5 mln zł zysku operacyjnego i 70,7 mln zł zysku netto (przy 2,1 tys. zatrudnionych osób).
Inea z 198,2 mln zł przychodów, o 15,5 proc. wyższymi niż przed rokiem (a także 12,2 mln zł zysku operacyjnego i 4,4 mln zysku netto) znalazła się na 1334. pozycji, a Toya z 140,9 mln zł wpływów (wzrost o 4,4 proc. w skali roku), 13 mln zł zysku operacyjnego i 14,8 mln zł zysku netto - na 1781. miejscu.
Z kolei HBO Polska zanotowała 256,8 mln zł przychodów (0,2 proc. więcej niż rok wcześniej), 8,3 mln zł zysku operacyjnego i 9,1 mln zł zysku netto, plasując się na 1051. pozycji. Natomiast zajmująca się produkcją telewizyjną i filmową ATM Grupa ze 121,3 mln wpływów (10,3 proc. w górę), 7 mln zysku operacyjnego i 6,3 mln zysku netto zajęła 1987. miejsce.
Jeśli chodzi o wydawców prasowo-internetowych i nadawców radiowych, to największą firmą jest Grupa Bauer (do której należą Wydawnictwo Bauer, Grupa RMF i Grupa Interia). W ub.r. zanotowała 1,85 mld zł wpływów ze sprzedaży (0,4 proc. w górę w skali roku), 420,4 mln zł zysku operacyjnego i 432,6 mln zł zysku netto (mając 2,2 tys. pracowników) - co dało jej 173. miejsce (o 4 wyższe niż przed rokiem).
Grupa ZPR (właściciel m.in. Muratora, Grupy Radiowej Time, a także kilku kanałów telewizyjnych) miała 1,31 mld zł wpływów (4,5 proc. w dół), 4,9 mln zł zysku operacyjnego, 8,4 mln zł zysku netto i 1,1 tys. zatrudnionych osób - i znalazła się na 245. pozycji, natomiast Agora (oprócz tytułów prasowych i internetowych i rozgłośni radiowych mająca też udziały w kanale telewizyjnym Stopklatka TV) - 1,31 mld zł wpływów (4,5 proc. mniej niż przed rokiem), ,4 mln zł zysku operacyjnego i 1,2 mln zł zysku netto (przy 3 tys. pracowników).
Działająca tylko w branży prasowej i internetowej Polskapresse zanotowała 352,3 mln zł wpływów (po spadku o 8,5 proc. w skali roku) ,49 mln zł zysku operacyjnego, 36,7 mln zł zysku netto - co dało firmie 798. pozycję, o 19 niższą niż rok wcześniej. Natomiast Eurozet (nadawca stacji radiowych pod marką ZET i związanych z nimi stron internetowych) miał 173,7 mln zł wpływów (4 proc. w dół), 911 tys. zł straty operacyjnej i 10 mln zł zysku netto, zajmując 1490. miejsce.
Wśród wydawców stricte internetowych najwyżej uplasowała się Grupa Onet.pl (należąca do Ringier Axel Springer Media), która z 256,6 mln zł wpływów ze sprzedaży (to tyle samo co przed rokiem), 45 mln zł zysku operacyjnego i 44,8 mln zł zysku netto jest na 1054. miejscu. Google Poland miało 179,2 mln zł wpływów (15,7 proc. w górę w skali roku), 11,1 mln zł zysku operacyjnego i 7,5 mln zł zysku netto, co dało spółce 1450. pozycję, natomiast Wirtualna Polska - 166,1 mln zł wpływów (7,1 proc. mniej niż rok wcześniej), 24,1 mln zł zysku operacyjnego i 19,9 mln zł zysku netto - co dało 1542. miejsce. Przypomnijmy, że w lutym br. Wirtualna Polska została przejęta od Orange Polska za 383 mln zł przez Grupę o2 oraz fundusze Innova Capital i MCI Management (więcej o tym).
W rankingu nie ujęto m.in. Ringier Axel Springer Polska (wchodzącego w skład Ringier Axel Springer Media), Grupy Allegro (należącej do koncernu Naspers), Grupy Canal+ i Grupy Burda International.
Większe przychody niż właściciele mediów osiągnął dystrybuujący prasę Kolporter, którego wpływy w ub.r. wyniosły 4,46 mld zł (7,8 proc. więcej niż rok wcześniej), zysk operacyjny - 40,3 mln zł, a zysk netto - 33,1 mln zł, dzięki czemu spółka znalazła się na 69. miejscu (o 3 niższym niż przed rokiem). Empik Media & Fashion z 3,04 mld zł wpływów (2,1 proc. w górę), 114,6 mln zł zysku operacyjnego i 305,6 mln zł straty netto zajął 110. pozycję, a Ruch z 1,73 mld zł wpływów (22,2 proc. w dół) - 183. miejsce.
Zdecydowanym liderem wśród wszystkich firm w Polsce jest grupa PNK Orlen, której zeszłoroczne wpływy ze sprzedaży wyniosły 113,8 mld zł (5,2 proc. mniej niż rok wcześniej), zysk operacyjny - 333 mln zł, a zysk netto - 90 mln zł. Kolejne miejsca zajęły Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki) z 32,9 mld zł wpływów, PGNiG (32,1 mld zł wpływów), PGE (30,1 mld zł), Grupa Lotos (28,6 mld zł) i KGHM Polska Miedź (24,1 mld zł).
Ranking „Rzeczpospolitej” opracowano na podstawie sprawozdań finansowych z ponad 6 tys. firm, które w ub.r. zanotowały powyżej 100 mln zł przychodów, a także ogólnodostępnych raportów, zweryfikowanych przez biegłych rewidentów.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat przed TVN i TVP, Bauer więcej od ZPR i Agory, Onet nad Google i WP (największe w branży medialnej)