SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cyfrowy Polsat rośnie na prądzie i mieszkaniach. Klienci płacą więcej

Grupa Cyfrowy Polsat pod koniec ub.r. zwiększyła przychody o 4 proc., głównie dzięki znacznym wzrostom sprzedaży energii i mieszkań. Jej zysk wzrósł m.in. dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych. Nadal maleje popularność oferowanej przez holding płatnej telewizji i telefonii na kartę, ale rosną ceny usług abonamentowych.

fot. Shutterstock fot. Shutterstock

W czwartym kwartale 2024 roku przychody sprzedażowe grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat wyniosły 3,83 mld zł, rosnąc rok do roku o 145,4 mln zł, czyli 4 proc. Stanowiące prawie połowę wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się o 2,6 proc. do 1,81 mld zł.

W raporcie firmy wskazano, że ów wzrost nastąpił przede wszystkim dzięki „skutecznej realizacji strategii dosprzedaży produktów i usług do naszej bazy klientów i w efekcie wzrostu ARPU na klienta kontraktowego B2C o +5,2 proc. r/r oraz klienta kontraktowego B2B o 4,6 proc.”

Natomiast przychody hurtowe zmalały r/r o 3,3 proc. do 898,7 mln zł (z początkiem ub.r. obniżono stawki międzyoperatorskie na rynku telefonicznych, zmniejszyły się też wpływy od operatorów kablowo-satelitarnych), a te ze sprzedaży sprzętu – o 5,5 proc. do 478,6 mln zł (klienci Cyfrowego Polsatu, Plusa i Netii kupili mniej urządzeń).

CZYTAJ TEŻ: 20 nowych kanałów Polsatu. Stacja wysyła wnioski do KRRiT

– W obszarze telekomunikacji dzięki częstotliwościom pozyskanym racjonalnie pod względem celowym i finansowym Grupa będzie mogła rozwijać swoją sieć 5G, zapewniając użytkownikom jeszcze lepszy zasięg i jakość świadczonych usług. Grupa wzmocniła swoją pozycję w obszarze treści – zarówno w części produkcji i nadawania, jak i dystrybucji. Bardzo dobrze funkcjonuje część internetowa – Grupa Polsat-Interia, której portal główny Interia.pl, jak i szereg serwisów tematycznych zajmują pozycję lidera w swoich kategoriach – opisał w sprawozdaniu Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz i szef rady nadzorczej Cyfrowego Polsatu.

Więcej z własnej energii i mieszkań

Z drugiej strony kwartalne przychody ze sprzedaży energii poszły w górę r/r o 19 proc. do 340 mln zł. Wpływy ze sprzedaży własnej energii podskoczyły o 60,6 mln zł do 139,6 mln („motorem wzrostu był przede wszystkim wyższy wolumen wyprodukowanej energii wynikający z rozbudowy zainstalowanych mocy produkcyjnych w farmach wiatrowych”), zaś te z obrotu energią zmalały o 6,8 mln do 172,7 mln.

– Najważniejsze wydarzenia minionego roku w tym filarze to przede wszystkim: uruchomienie dwóch kolejnych farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie, dynamiczna budowa nowej farmy wiatrowej w Drzeżewie o mocy 139 MW, rozpoczęcie produkcji zielonego wodoru w Koninie, oddanie do użytku kolejnych stacji tankowania wodoru Neso oraz wygrane kolejne przetargi na dostawę NesoBusów do różnych miast w Polsce – wyliczył w sprawozdaniu prezes Cyfrowego Polsatu Mirosław Błaszczyk.

– Jednocześnie podtrzymujemy nasz strategiczny cel generowania przez ten segment działalności ok. 500 mln zł EBITDA już w 2026 r., który zostanie osiągnięty, co warte podkreślenia, przy niższych o ponad 1 miliard zł wydatkach inwestycyjnych niż pierwotnie zakładaliśmy – zaznaczył.

CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat znów zainwestował w fotowoltaikę. Jego menedżerowie przejmują władzę

Z kolei przychody określone jako pozostałe zwiększyły się o 53 proc. do 300,2 mln zł, głównie dzięki zaksięgowaniu przez grupę Port Praski sprzedaży części mieszkań wybudowanych przy ul. Sierakowskiego w Warszawie.

Grupa Cyfrowy Polsat w ryzach trzyma wydatki operacyjne. W czwartym kwartale ub.r. zmalały one r/r o 1,4 proc. do 3,44 mld zł, przede wszystkim w efekcie spadku kosztów amortyzacji, utraty wartości i likwidacji o 24,5 proc. do 373,2 mln zł.

Na kwartalną rentowność grupy Cyfrowy Polsat pozytywnie zadziałał też spadek kosztów finansowych (głównie na obsługę zadłużenia) o 40,6 proc. do 246,4 mln zł. Z drugiej strony wpływy finansowe skurczyły się o 66,9 proc. do 122,2 mln zł, ponadto holding zaksięgował 41 mln zł odpisu na zapasy paneli fotowoltaicznych i zapłacił 56,1 mln zł podatku dochodowego (wobec 3,9 mln zł ujemnego kosztu w tym zakresie rok wcześniej).

W efekcie na poziomie skorygowanej EBITDA zysk firmy wyniósł 780,9 mln zł, a marża – 20,4 proc., podczas gdy przed rokiem było to 677,1 mln i 18,4 proc. Zysk operacyjny wzrósł zaś ze 172,2 do 348 mln zł, a zysk netto – ze 130,3 do 167,7 mln.

W Cyfrowym Polsacie i Plusie 5 proc. drożej

Na koniec 2024 roku grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,21 mln jednostkowych usług (RGU) w modelu abonamentowym dla klientów indywidualnych. To 1 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wzrost nastąpił dzięki wyższej sprzedaży telefonii mobilnej (o 3,1 proc. do 6,44 mln RGU) i internetu (o 4,8 proc. do 2,09 mln). Natomiast sprzedaż płatnej telewizji zmalała o 3,3 proc. do 4,68 mln RGU).

Liczba abonentów indywidualnych holdingu zmniejszyła się o 1 proc. do 5,74 mln, ale wskaźnik usług przypadających na każdego zwiększył się o 1,8 proc. do 2,3 proc., zaś średnie przychody miesięczne – o 5,2 proc. do 77,4 zł w czwartym kwartale ub.r.

CZYTAJ TEŻ: Spółka Polsatu przetestuje naziemnie m.in. powiadomienia kryzysowe

– IV kw. 2024 r. był dla nas bardzo dobry pod względem wyników operacyjnych. Liczba świadczonych przez nas usług telefonii komórkowej wzrosła o ponad 190 tys. r/r, usług internetowych – o 95 tys., a klientów multiplay – o 60 tys. Łącznie z ofert multiplay korzysta ponad 2,5 mln osób, czyli 44 proc. wszystkich naszych klientów – wyliczył w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.

– W efekcie wysokiej sprzedaży usług zarówno do nowych, jak i obecnych klientów Grupy średni przychód od klientów kontraktowych B2C wzrósł o 5,2 proc. r/r, a od klientów biznesowych – o 4,6 proc. Istotnie obniżyliśmy wskaźnik odejść klientów – do niskiego poziomu 7 proc. – dodaje.

W segmencie prepaidowym, w którym firma oferuje głównie telefonię mobilną, liczba sprzedanych usług spadła r/r o 6,7 proc. do 2,47 mln, a średni przychód od klienta – o 0,6 proc. do 17,3 zł.

W obszarze usług biznesowych (oferuje je przede wszystkim Netia wraz ze spółkami zależnymi) liczba klientów zmniejszyła się o 0,9 proc. do 68,2 tys., natomiast przeciętny przychód od każdego wzrósł o 3,4 proc. do 1 504 zł w czwartym kwartale ub.r.

W całym 2024 roku przychody sprzedażowe grupy Cyfrowy Polsat zwiększyły się o 4,7 proc. do 14,26 mld zł, przede wszystkim dzięki skokowi wpływów w segmencie energii z 557,6 mln do 1,23 mld zł (firma kontrolny pakiet działającej na tym rynku Grupy PAK-PCE przejęła w połowie 2023 r.).

Wydatki operacyjne wzrosły o 1,1 proc. do 12,63 mld zł, znacząco zmalały przychody i koszty finansowe, zaś kwota zapłaconego podatku dochodowego podskoczyła ze 110,2 do 302,2 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Holding wypracował 3,3 mld zł skorygowanego zysku EBITDA i 23,1 proc. marży, wobec 3,01 mld i 22,1 proc. rok wcześniej. Zysk operacyjny poszedł w górę z 1,31 do 1,77 mld zł, a zysk netto – z 311,6 do 777,3 mln.

– Efektywnie zarządzaliśmy naszymi inwestycjami i mamy pod kontrolą capex. W obszarze TMT był on na niskim poziomie 6 proc., a większość inwestycji w rentowny segment zielonej energii już zrealizowaliśmy – przy docelowych nakładach o 1,1 mld zł niższych niż pierwotnie zakładaliśmy – zaznaczyła w komunikacie Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych i ESG w Cyfrowym Polsacie oraz wiceprezes ds. finansowych w Polkomtelu.

Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu zdrożały o 49 proc., a od początku stycznia br. – o 11,4 proc. Przy kursie 15,75 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja firmy wynosiła 10,07 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat rośnie na prądzie i mieszkaniach. Klienci płacą więcej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl