W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Maleje sprzedaż telewizji
W pierwszym kwartale 2025 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r przychody o 3,7 proc., a te ze sprzedaży energii wzrosły o prawie 10 proc. Holding sprzedaje klientom więcej usług telefonicznych i internetowych, a mniej płatnej telewizji.

Przychody grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat w pierwszym kwartale 2025 roku sięgnęły 3,53 mld zł, rosnąc rok do roku o 3,5 proc. Zdecydowaną większość holding wypracowuje w segmencie telewizji, internetu i telekomunikacji. Kwartalne wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się r/r o 1,6 proc. do 1,8 mld zł. Firma w raporcie uzasadniła to skuteczną sprzedażą usług telekomunikacyjnych abonentom, przekładającą się na wzrost średnich przychodów od każdego (ARPU) o 4,2 proc.
Z kolei przychody hurtowe poszły w górę o 2,4 proc. do 767,6 mln zł. – Głównie na skutek rozpoznania wyższych przychodów z reklamy i sponsoringu oraz z roamingu krajowego i międzynarodowego. Wzrost ten został częściowo skompensowany niższymi przychodami od operatorów kablowo-satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji – opisano w sprawozdaniu.
Więcej z energii i mieszkań
Za to sprzedaż sprzętu (czyli głównie smartfonów, tabletów i innych urządzeń kupowanych przez klientów Plusa i Polsat Box) minimalnie zmalała – o 0,3 proc. do 424,8 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Jest wyrok w sprawie majątku Solorza. Sąd całkowicie po stronie dzieci [TYLKO U NAS]
W segmencie energetycznym grupy Cyfrowy Polsat wpływy poszły w górę o 9,8 proc. do 309,4 mln zł. Wpływy ze sprzedaży energii podskoczyły o 48,7 proc. do 135,5 mln zł (w efekcie większej produkcji dzięki rozbudowie mocy zainstalowanych na farmach wiatrowych), zaś te z obrotu energią elektryczną zmalały o 12,2 proc. do 147,4 mln zł.
– W wyniku uruchomienia farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW dynamicznie wzrosła produkcja energii z naszych OZE w I kw. br. – o 40 proc. r/r, do 278 GWh. Prace budowalne na nowej farmie w Drzeżewie o mocy 139 MW postępują dynamicznie – zamontowaliśmy już 45 z 63 turbin, a do sieci popłynął już pierwszy prąd. Farma ta wkrótce podwoi nasze moce zainstalowane w wietrze – opisał w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.
– Segment ten zauważalnie wspiera wyniki finansowe Grupy – tylko w I kw. przyniósł 57 mln zł EBITDA, czyli o blisko 16 proc. więcej niż rok temu. Podtrzymujemy nasz cel osiągnięcia ok. 500 mln zł EBITDA w 2026 r. – dodał.
CZYTAJ TEŻ: Holding energetyczny Solorza znów nie podzieli się zyskiem
Najwyższą dynamikę osiągnęły przychody sklasyfikowane jako pozostałe – urosły o 29,7 proc. do 229,4 mln zł. – Główną przyczyną wzrostu było rozpoznanie przychodów ze sprzedaży mieszkań w efekcie przekazania klientom części mieszkań wybudowanych w ramach inwestycji przy ul. Sierakowskiego w Porcie Praskim w Warszawie oraz wyższych przychodów ze sprzedaży gazu, rozpoznawanych w segmencie zielonej energii – poinformowano w raporcie.
Abonenci Plusa i Polsat Box płacą więcej
Na koniec marca 2025 roku grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,29 mln jednostkowych usług (RGU) klientom indywidualnym w modelu abonamentowym. To 1,6 proc. więcej niż przed rokiem. Na plus dla tej statystyki zadziałały wzrosty liczby RGU telefonii mobilnej (o 3,3 proc. do 6,48 mln) i internetu (o 7,3 proc. do 2,14 mln). Kolejny kwartał z rzędu zmalała natomiast sprzedaż płatnej telewizji – o 3 proc. do 4,66 mln RGU.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Każdy abonent miał wykupione w holdingu średnio 2,32 usług (o 0,05 pkt proc. więcej niż rok wcześniej) i płacił miesięcznie 77,7 zł (4,2 proc. więcej niż przed rokiem). Natomiast wskaźnik rezygnacji zmalał z 7,6 do 6,8 proc.
W segmencie prepaidowym, w którym firma oferuje przede wszystkim telefonię mobilną, liczba sprzedanych usług zmalała o 7,4 proc. do 1,43 mln, a przeciętny przychód miesięczny od użytkownika – o 1,7 proc. do równych 17 zł.
Z kolei w obszarze biznesowym, gdzie usługi świadczy m.in. Netia wraz ze spółkami zależnymi, liczba klientów zmniejszyła się r/r o 0,6 proc. do 68 tys., a średni przychód miesięczny wzrósł o 1,2 proc. do 1 508 zł.
– 2025 rok rozpoczęliśmy bardzo dobrymi wynikami. Kontynuujemy kluczowe aktywności. Rozwijamy sieć 5G, z sukcesem produkujemy atrakcyjne treści, odnotowujemy duże zainteresowanie naszymi nowymi transmisjami sportowymi, utrzymujemy silną pozycję w segmencie online – wyliczył Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. – Nasze strategiczne inwestycje w segmencie zielonej energii dobiegają końca. Zgodnie z założeniami naszej Strategii 2023+ staliśmy się wiodącym producentem czystej, zielonej energii, a nasze przychody z jej sprzedaży stopniowo rosną – podkreślił.

Cyfrowy Polsat trzyma koszty w ryzach
Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wyniosły 3,11 mld zł, o 0,3 proc. mniej niż przed rokiem. Zdecydowanie najmocniej zmalały koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji – o 22,1 proc. do 374,6 mln zł (to efekt zakończenia amortyzacji relacji z klientami detalicznymi Polkomtelu).
Wydatki na treści zmniejszyły się o 6,6 proc. do 478,9 mln zł (firma wydała mniej na prawa sportowe, bo od połowy ub.r. nie transmituje już piłkarskiej Ligi Mistrzów), a na dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klienta – o 3,7 proc. do 258,7 mln zł (mniej wydano m.in. na dystrybucję i logistykę).
W efekcie skorygowany zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat zwiększył się z 772,3 do 809,3 mln zł, a marża w tym ujęciu – z 22,7 do 22,9 proc.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat wygrał w sądzie ze skarbówką. Oszczędzi ponad 25 mln zł?
Natomiast pozostałe wyniki zyskowności zmalały, głównie wskutek dodatkowych zarobków holdingu w pierwszym kwartale ub.r.: 164 mln zł zysku ze sprzedaży adresów IPv4 oraz 10 mln zł z udziałów Muzo.fm. Ponadto koszty finansowe poszły w górę z 281,4 do 361,9 mln zł, m.in. dlatego że ujęto 96 mln zł niegotówkowej straty na sprzedaży pakietu 10,13 proc. akcji Asseco Poland, a pozytywny wpływ z realizacji i wyceny instrumentów zabezpieczających był o 41 mln zł niższy niż przed rokiem.
Kwartalny zysk EBITDA firmy zmalał z 946,3 do 809,1 mln zł, zysk operacyjny – z 452,7 do 410,3 mln, a zysk netto – ze 184,3 do 86,7 mln.

Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu zdrożały o 28,9 proc. Przy cenie 17 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja firmy wynosi 10,87 mld zł.
Zygmunt Solorz, bezpośrednio i poprzez podmioty zależne, ma akcje spółki stanowiące 48,15 proc. jej kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Dołącz do dyskusji: W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Maleje sprzedaż telewizji