W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Maleje sprzedaż telewizji
W pierwszym kwartale 2025 roku grupa Cyfrowy Polsat zwiększyła r/r przychody o 3,7 proc., a te ze sprzedaży energii wzrosły o prawie 10 proc. Holding sprzedaje klientom więcej usług telefonicznych i internetowych, a mniej płatnej telewizji.
Przychody grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat w pierwszym kwartale 2025 roku sięgnęły 3,53 mld zł, rosnąc rok do roku o 3,5 proc. Zdecydowaną większość holding wypracowuje w segmencie telewizji, internetu i telekomunikacji. Kwartalne wpływy detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych zwiększyły się r/r o 1,6 proc. do 1,8 mld zł. Firma w raporcie uzasadniła to skuteczną sprzedażą usług telekomunikacyjnych abonentom, przekładającą się na wzrost średnich przychodów od każdego (ARPU) o 4,2 proc.
Z kolei przychody hurtowe poszły w górę o 2,4 proc. do 767,6 mln zł. – Głównie na skutek rozpoznania wyższych przychodów z reklamy i sponsoringu oraz z roamingu krajowego i międzynarodowego. Wzrost ten został częściowo skompensowany niższymi przychodami od operatorów kablowo-satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji – opisano w sprawozdaniu.
Więcej z energii i mieszkań
Za to sprzedaż sprzętu (czyli głównie smartfonów, tabletów i innych urządzeń kupowanych przez klientów Plusa i Polsat Box) minimalnie zmalała – o 0,3 proc. do 424,8 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Jest wyrok w sprawie majątku Solorza. Sąd całkowicie po stronie dzieci [TYLKO U NAS]
W segmencie energetycznym grupy Cyfrowy Polsat wpływy poszły w górę o 9,8 proc. do 309,4 mln zł. Wpływy ze sprzedaży energii podskoczyły o 48,7 proc. do 135,5 mln zł (w efekcie większej produkcji dzięki rozbudowie mocy zainstalowanych na farmach wiatrowych), zaś te z obrotu energią elektryczną zmalały o 12,2 proc. do 147,4 mln zł.
– W wyniku uruchomienia farm wiatrowych w Człuchowie i Przyrowie o łącznej mocy 123 MW dynamicznie wzrosła produkcja energii z naszych OZE w I kw. br. – o 40 proc. r/r, do 278 GWh. Prace budowalne na nowej farmie w Drzeżewie o mocy 139 MW postępują dynamicznie – zamontowaliśmy już 45 z 63 turbin, a do sieci popłynął już pierwszy prąd. Farma ta wkrótce podwoi nasze moce zainstalowane w wietrze – opisał w komunikacie prasowym Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.
– Segment ten zauważalnie wspiera wyniki finansowe Grupy – tylko w I kw. przyniósł 57 mln zł EBITDA, czyli o blisko 16 proc. więcej niż rok temu. Podtrzymujemy nasz cel osiągnięcia ok. 500 mln zł EBITDA w 2026 r. – dodał.
CZYTAJ TEŻ: Holding energetyczny Solorza znów nie podzieli się zyskiem
Najwyższą dynamikę osiągnęły przychody sklasyfikowane jako pozostałe – urosły o 29,7 proc. do 229,4 mln zł. – Główną przyczyną wzrostu było rozpoznanie przychodów ze sprzedaży mieszkań w efekcie przekazania klientom części mieszkań wybudowanych w ramach inwestycji przy ul. Sierakowskiego w Porcie Praskim w Warszawie oraz wyższych przychodów ze sprzedaży gazu, rozpoznawanych w segmencie zielonej energii – poinformowano w raporcie.
Abonenci Plusa i Polsat Box płacą więcej
Na koniec marca 2025 roku grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,29 mln jednostkowych usług (RGU) klientom indywidualnym w modelu abonamentowym. To 1,6 proc. więcej niż przed rokiem. Na plus dla tej statystyki zadziałały wzrosty liczby RGU telefonii mobilnej (o 3,3 proc. do 6,48 mln) i internetu (o 7,3 proc. do 2,14 mln). Kolejny kwartał z rzędu zmalała natomiast sprzedaż płatnej telewizji – o 3 proc. do 4,66 mln RGU.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Każdy abonent miał wykupione w holdingu średnio 2,32 usług (o 0,05 pkt proc. więcej niż rok wcześniej) i płacił miesięcznie 77,7 zł (4,2 proc. więcej niż przed rokiem). Natomiast wskaźnik rezygnacji zmalał z 7,6 do 6,8 proc.
W segmencie prepaidowym, w którym firma oferuje przede wszystkim telefonię mobilną, liczba sprzedanych usług zmalała o 7,4 proc. do 1,43 mln, a przeciętny przychód miesięczny od użytkownika – o 1,7 proc. do równych 17 zł.
Z kolei w obszarze biznesowym, gdzie usługi świadczy m.in. Netia wraz ze spółkami zależnymi, liczba klientów zmniejszyła się r/r o 0,6 proc. do 68 tys., a średni przychód miesięczny wzrósł o 1,2 proc. do 1 508 zł.
– 2025 rok rozpoczęliśmy bardzo dobrymi wynikami. Kontynuujemy kluczowe aktywności. Rozwijamy sieć 5G, z sukcesem produkujemy atrakcyjne treści, odnotowujemy duże zainteresowanie naszymi nowymi transmisjami sportowymi, utrzymujemy silną pozycję w segmencie online – wyliczył Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. – Nasze strategiczne inwestycje w segmencie zielonej energii dobiegają końca. Zgodnie z założeniami naszej Strategii 2023+ staliśmy się wiodącym producentem czystej, zielonej energii, a nasze przychody z jej sprzedaży stopniowo rosną – podkreślił.

Cyfrowy Polsat trzyma koszty w ryzach
Wydatki operacyjne grupy Cyfrowy Polsat w zeszłym kwartale wyniosły 3,11 mld zł, o 0,3 proc. mniej niż przed rokiem. Zdecydowanie najmocniej zmalały koszty amortyzacji, utraty wartości i likwidacji – o 22,1 proc. do 374,6 mln zł (to efekt zakończenia amortyzacji relacji z klientami detalicznymi Polkomtelu).
Wydatki na treści zmniejszyły się o 6,6 proc. do 478,9 mln zł (firma wydała mniej na prawa sportowe, bo od połowy ub.r. nie transmituje już piłkarskiej Ligi Mistrzów), a na dystrybucję, marketing, obsługę i utrzymanie klienta – o 3,7 proc. do 258,7 mln zł (mniej wydano m.in. na dystrybucję i logistykę).
W efekcie skorygowany zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat zwiększył się z 772,3 do 809,3 mln zł, a marża w tym ujęciu – z 22,7 do 22,9 proc.
CZYTAJ TEŻ: Cyfrowy Polsat wygrał w sądzie ze skarbówką. Oszczędzi ponad 25 mln zł?
Natomiast pozostałe wyniki zyskowności zmalały, głównie wskutek dodatkowych zarobków holdingu w pierwszym kwartale ub.r.: 164 mln zł zysku ze sprzedaży adresów IPv4 oraz 10 mln zł z udziałów Muzo.fm. Ponadto koszty finansowe poszły w górę z 281,4 do 361,9 mln zł, m.in. dlatego że ujęto 96 mln zł niegotówkowej straty na sprzedaży pakietu 10,13 proc. akcji Asseco Poland, a pozytywny wpływ z realizacji i wyceny instrumentów zabezpieczających był o 41 mln zł niższy niż przed rokiem.
Kwartalny zysk EBITDA firmy zmalał z 946,3 do 809,1 mln zł, zysk operacyjny – z 452,7 do 410,3 mln, a zysk netto – ze 184,3 do 86,7 mln.

Przez minione 12 miesięcy akcje Cyfrowego Polsatu zdrożały o 28,9 proc. Przy cenie 17 zł na koniec środowej sesji kapitalizacja firmy wynosi 10,87 mld zł.
Zygmunt Solorz, bezpośrednio i poprzez podmioty zależne, ma akcje spółki stanowiące 48,15 proc. jej kapitału i 59,51 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Całodobowy kanał poświęcony Smerfom już nadaje po polsku
Dołącz do dyskusji: W Cyfrowym Polsacie prąd goni smartfony. Maleje sprzedaż telewizji
I znowu formy bezosobowe. Czy to wynika z lenistwa, z niewiedzy czy z braków w słownictwie?
Chyba to pierwsze go dalej już podaje Pan, kto to napisał i kto to powiedział... ale tylko po to, by później znów pisać "podano".