Duży precedens: WP rezygnuje z audytu w Mediapanelu. „Żadnych korzyści”
Wirtualna Polska Holding z końcem 2024 roku usunęła ze swoich serwisów i aplikacji skrypty pozwalające na pomiar ich odwiedzalności w badaniu Mediapanel – dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Od stycznia wyniki tych witryn w badaniu będą szacowane.
Usunięcie skryptów od Mediapanelu oznacza, że w ramach tego badania ruch w serwisach i aplikacji Wirtualnej Polski Holding nie będzie już mierzony. Będzie szacowany na podstawie aktywności w internecie 130 tys. użytkowników biorących udział w badaniu.
– Decyzję o zamiarze wypięcia skryptów zakomunikowaliśmy PBI i Gemiusowi już kilka miesięcy temu. Z samym wypięciem czekaliśmy na wygaśnięcie umowy na oskryptowanie, co nastąpiło z końcem grudnia 2024 roku – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Michał Siegieda, rzecznik prasowy i dyrektor ds. komunikacji w Wirtualnej Polsce Holding.
CZYTAJ TEŻ: E-commerce w natarciu. Wydawcy Onetu i WP gonią Interię (Mediapanel z grudnia)
Dlaczego wydawca zdecydował się na ten ruch? – Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które tak jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej Gemiusa kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania – wylicza Siegieda. – Oczywiście jest szereg partnerów, których skrypty nadal mamy na naszych stronach, jak chociażby retargeterzy – zaznacza.
Ciekawe w tej wypowiedzi jest wskazanie konkurencji. WP nie ma tu na myśli innych grup wydawniczych, które są oskryptowane, ale big techy, jak Google czy Metę.
Wirtualna Polska dalej w Mediapanelu, ale już bez skryptów
I oni faktycznie skryptów Mediapanelu nie mają wpiętych w swoich witrynach. Natomiast najwięksi wydawcy w Polsce mają oskryptowane swoje główne domeny. Całkowicie bez skryptów funkcjonują np. serwisy Iberionu czy Grupy PTWP, zaś grupy jak Ringier Axel Springer, Polsat-Interia, Agora, Polska Press, DGP Infor, TVN, Burda Media, Bonnier Business Polska, Gremi Media, TVP, Polskie Radio, RMF FM, naTemat, Wprost, wPolityce i inni, w Mediapanelu widnieją jako oskryptowani.
– Naszym zdaniem brak skryptów nie powinien mieć wpływu na wyniki serwisów WP w Mediapanelu. Jesteśmy zainteresowani, aby były w nim prezentowane, tak jak naszych globalnych konkurentów – podkreśla Michał Siegieda.
I faktycznie tak jest. Prezentowany wynik WP przez pierwsze 12 dni stycznia nie tylko nie spadł, ale bywa nawet lepszy niż w poprzednich miesiącach.
Spółki odpowiadające za Mediapanel nie komentują ruchu Wirtualnej Polski. – Oskryptowanie serwisu jest technicznym i produktowym elementem działania każdego wydawcy, które nie podlega ocenie ani firmy badawczej (Polskie Badania Internetu), ani firmy realizującej badanie (Gemius) – przekazały nam obie spółki we wspólnym komunikacie.
Oskryptowanie to intratny biznes. Wydawcy w Polsce płacą Gemiusowi za audyt site centric zależnie od tego, ile użytkowników mają w danym miesiącu. Im jest ich więcej, tym większe faktury dostają do opłacenia.
CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska inwestuje miliard w turystykę. Jest wniosek do UOKiK
Wirtualna Polska, tak samo jak Agora, Ringier Axel Springer Polska, Interia i Allegro, ma 13,64 proc. udziałów w spółce Polskie Badania Internetu. Natomiast po 4,55 proc. jej walorów należy do Cyfrowego Polsatu, ZPR Media, Polska Press i Grupy RMF.
– Chcemy pozostać aktywnym członkiem PBI, wspierając organizację, zwłaszcza w zakresie szukania rozwiązań, poprawiających przyszłość rynku reklamy w świecie bez cookies, który nadchodzi i zagraża samemu istnieniu badania. Mamy nadzieję, że nasza decyzja być może także podniesie priorytet pracy nad tym projektem – mówi Michał Siegieda.
W 2023 roku Polskie Badania Internetu wypracowały 3,92 mln zł przychodów i 118,1 tys. zł zysku netto, wobec 3,41 mln zł wpływów i 306,1 tys. zł zysku rok wcześniej.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: Duży precedens: WP rezygnuje z audytu w Mediapanelu. „Żadnych korzyści”