56 proc. Polaków sprawdza dostępność produktu w aplikacjach mobilnych sklepów internetowych
56 proc. Polaków korzysta z aplikacji mobilnych sklepów internetowych, by sprawdzić dostępność konkretnego produktu; najczęściej chodzi o odzież, obuwie, kosmetyki czy artykuły spożywcze - wynika z badania "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023".
Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023", 21 proc. badanych używa aplikacji mobilnych sklepów internetowych kilka razy w tygodniu. Najczęściej są to osoby w wieku 40-49 lat (26 proc.), mieszkające na wsi (25 proc.) oraz zarabiające 7000 zł netto lub więcej (28 proc.). Tyle samo osób robi to raz w tygodniu. Co szósty używa ich kilkukrotnie w ciągu miesiąca (18 proc.), a 11 proc. - nie zagląda do nich w ogóle.
Jak zauważa Patryk Perliński z Santander Consumer Banku, dostępność produktów w aplikacjach mobilnych sklepów internetowych głównie sprawdzają seniorzy (69 proc.) w wieku 60 lat i więcej. "Ponadto 57 proc. kobiet korzysta z aplikacji, aby szukać kodów rabatowych. Jest to również popularna odpowiedź wśród zarabiających do 1999 zł netto oraz respondentów z dochodami na średnim poziomie od 5000 do 6999 zł na rękę. W obu przypadkach odsetek respondentów wynosi 56 proc." - wskazał.
Według badania 57 proc. ankietowanych najczęściej korzysta z aplikacji mobilnych sklepów internetowych, które oferują odzież lub obuwie (73 proc. w wieku 18-29 lat) oraz 64 proc. osób mieszkających w małych miastach do 50 tys. mieszkańców i zarabiających od 3000 do 3999 zł netto (62 proc.). W dalszej kolejności znalazły się kosmetyki (43 proc.), artykuły spożywcze, chemia gospodarcza (39 proc.), zabawki i artykuły dla dzieci (17 proc.) oraz sprzęt sportowy (16 proc.).
Respondentów zapytano o wady i zalety aplikacji mobilnych sklepów internetowych. 62 proc. badanych wskazało, że taka forma zakupów jest dla nich szybka i wygodna, 59 proc. odpowiedziało, że ceni sobie możliwość kupowania produktów i usług bez wychodzenia z domu, a co drugi - dostępność asortymentu sklepu w każdej chwili. Jeśli chodzi o wady takich aplikacji, to dla 35 proc. Polaków przeszkadzają ciągłe powiadomienia, a 31 proc. - problemy techniczne np. zacinanie się aplikacji. W dalszej kolejności respondenci wskazywali konieczność ciągłej aktualizacji oraz zajmowanie przez aplikacje dużej ilości pamięci (w obu przypadkach po 24 proc.).
Badanie zrealizowano przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na przełomie września i października 2023 r. Udział w nim wzięło 1000 dorosłych Polaków kupujących w internecie.
Newsletter



Sales&More i Bank Pekao S.A. wkraczają do gry! Sukces kampanii „Jak nie teraz, to kiedy… wbijesz na wyższy level?”
Serwisy społecznościowe, których już nie ma. Czego nas nauczyły?
Będzie wielki powrót do „Szkła kontaktowego”?
Filip Chajzer ponownie w „Dzień Dobry TVN”. Kolejne powroty na jubileusz programu
Dołącz do dyskusji: 56 proc. Polaków sprawdza dostępność produktu w aplikacjach mobilnych sklepów internetowych