SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

W 2024 roku agencja mediowa Sigma Bis (obecnie działająca pod nazwą re58) zanotowała spadek przychodów o 44 proc. i zysku netto z 12,4 do 3,1 mln zł. Mocno odczuła ograniczenie wydatków reklamowych przez państwowe podmioty, które obsługiwała, w tym swojego większościowego akcjonariusza Orlenu.

Przychody sprzedażowe Sigma Bis w 2024 roku wyniosły 298,67 mln zł (w tabelce przy tekście kwoty są w tys. zł). W porównaniu z 528,85 mln rok wcześniej daje to spadek o 43,5 proc.

Wśród klientów Sigma Bis dominowały w ostatnich latach spółki i instytucje państwowe, na czele z akcjonariuszami agencji: Orlenem (ma 66 proc. walorów) i PZU (34 proc.). W sprawozdaniu firma zwróciła uwagę, że w wielu z tych podmiotów po wyborach z jesieni 2023 roku zaszły zmiany.

– W efekcie, znacznemu spadkowi wartości uległy budżety reklamowe klientów spółki, a także znacząco spadła liczba przetargów publicznych, w których spółka mogła wziąć udział. Jednocześnie, część obecnych klientów ogłosiła przetargi na usługi dotychczas świadczone przez spółkę, do których spółka została zaproszona – opisano.

Orlen mocno obciął budżet reklamowy

Jak już szczegółowo informowaliśmy, w 2024 roku grupa kapitałowa Orlen na działania marketingowe przeznaczył 456,89 mln zł, o 21 proc. mniej niż rok wcześniej (578,78 mln). Wydatki stricte reklamowe koncernu wyniosły zaś 80,24 mln zł, co wobec 192,56 mln rok wcześniej dało spadek o 58,3 proc.

Przełożyło się też na bilans finansowy Sigma Bis. Przychody agencji od Orlenu poszły w dół z 205,27 do 97,38 mln zł. Wpływy od PZU nieznacznie wzrosły (z 23,16 do 24,01 mln zł), natomiast te od instytucji i podmiotów państwowych innych niż spółki zmalały z 93,18 do 29,06 mln zł.

Agencja zaznaczyła w sprawozdaniu, że obroniła w przetargu budżet reklamowy Alior Banku, zaś straciła obsługę Telewizji Polskiej.

Mniej pracowników

Działalność operacyjne Sigma Bis w ub.r. kosztowała 293,89 mln zł, o 42,5 proc. mniej niż przed rokiem. Stanowiące zdecydowaną większość wydatki na usługi obce (czyli głównie na powierzchnie reklamowe kupowane dla klientów) poszły w dół z 482,25 do 263,22 mln zł.

Natomiast nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 27,62 do 29,4 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze – z 473 do 505 tys. Na koniec ub.r. agencja zatrudniała 144 osoby, o 12 mniej niż rok wcześniej.

Jej zysk operacyjny poszedł w dół z 16,97 do 4,89 mln zł, a zysk netto – z 12,44 do 3,19 mln.

Sigma Bis z nowymi władzami i strategią

Wiosną 2024 roku doszło do zmian we władzach Sigmy Bis. Z funkcji jej prezesa odwołano Marcina Deca, a jego miejsce zajął Jaromir Sroga, przed laty związany z Eurozetem.

Na początku br. agencja pożegnała się z 21 pracownikami. Członkini zarządu Sylwia Snopkiewicz Sigma Bis wyjaśniała portalowi Wirtualnemedia.pl, że firma „przeprowadziła analizy, które potwierdziły konieczność dostosowania działalności do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań rynkowych i wprowadza zmiany w funkcjonowaniu agencji”.

Natomiast półtora miesiąca temu agencja zmieniła nazwę na re58 i ogłosiła nową strategię, w ramach której chce pozyskiwać klientów z sektora prywatnego, głównie polskie firmy.

Dołącz do dyskusji: Duży spadek agencji Orlenu i PZU. Ubyło ponad 40 proc. budżetów

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Donald Tusk Wielki
To jest najlepsze świadectwo pracy dla obecnych managerów. To dużo mówi o tek upolitycznionej kadrze...
odpowiedź
User
Soban
Długo trzeba czekać na płatność faktur - to zawsze zły znak, że najgorsze przed nimi
odpowiedź
User
Iks
Ojeeej, uśmiechnięci potrafią zaorać wszystko? Nowe, nie znałem.
odpowiedź